Michał Czerwiński: Rozwój, innowacje i strategia
Branża incentive zmienia się nieustannie od roku 2009, kiedy to garstka osób związanych z branżą założyła Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, które obecnie znane jest po prostu jako SOIT. W ciągu tych czterech lat z małej organizacji, której sporo osób nie dawało szans na przetrwanie Stowarzyszenie zmieniło się w silną organizację zrzeszającą największe firmy w Polsce, z którą wszyscy się liczą, a przede wszystkim z którą liczą się klienci organizujący incentive travel. Potwierdzeniem tej silnej pozycji jest duża aktywność i zaangażowanie korporacji w wiele projektów, które organizowane są przez SOIT, z których jeden zasługuje na szczególną uwagę. Columbus Day to tegoroczna inicjatywa integrująca środowisko incentive i promująca jakość oraz innowacyjność.
Przez cztery ostatnie lata zmieniła się również branża incentive, która obecnie przestaje być kojarzona wyłącznie z turystyką, a coraz częściej wchodzi w obszary marketingu bezpośredniego czego najlepszym dowodem jest wyróżnienie otrzymane w tym roku dla agencji Africa Line w konkursie Golden Arrow organizowanym przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego. Incentive travel coraz częściej jest elementem długo falowej strategii aktywizacji sprzedaży, a nie jak to bywało wcześniej jednorazowym działaniem planowanym z niewielkim wyprzedzeniem. W roku 2013 do grona członków SOIT dołączyły kolejne firmy i w tym roku ich liczba wynosi już 20.
Wszystko to cieszy, ponieważ zmieniając i wzmacniając wizerunek incentive travel, jako narzędzia przynoszącego wymierne korzyści, które coraz częściej można mierzyć, nasza branża oraz firmy działające w jej obszarze stają się silniejsze i bardziej przewidywalne. Cały czas jednak pozostało wiele do zrobienia w obszarze prawnym, w zakresie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem przepisów ustawy o usługach turystycznych czy choćby w zakresie nowo powstającej dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie imprez turystycznych. Póki co nie wiemy jeszcze, jaki będzie miała ona wpływ na naszą branżę i jej obraz w przyszłości ale sprawa jest bardzo aktualna i należy jej się bacznie przyglądać. SOIT podjął w tym roku kroki w tej sprawie i zabiera czynny głos na forum, współpracując w tej sprawie z Polską Izbą Turystki. Istotną kwestią, na którą należy postawić w przyszłości jest edukacja, szczególnie w obszarze wykorzystania coraz to nowych narzędzi IT, które pojawiają się na świecie i które mogą uzupełnić paletę usług i podnieść jakość realizowanych projektów. Niezwykle ważny jest problem rozdrobnienia rynku i powstających na nim kolejnych firm, które póki co konkurują wyłącznie ceną, co w konsekwencji zagraża całej branży, prowadząc do osłabienia finansowej kondycji firm, a co za tym idzie stwarzając zagrożenie dla współpracujących z nimi klientów. Potrzeba zdecydowanej dyskusji na ten temat i zastanowienia się nad obszarami konkurencyjności wynikającymi z używanych narzędzi czy rozwiązań logistycznych lub programowych wpływających na podnoszenie jakości, a nie obniżanie ceny. To niełatwy problem, nad którym trzeba się zastanowić i który wymaga długofalowego działania.
Druga połowa roku 2012 i pierwsza połowa roku 2013 to czas, w którym branża wychodziła z kryzysu i można już z pewnością powiedzieć, że trudne czasy za nami. Na rynku pojawia się coraz więcej ciekawych zapytań dotyczących dalekich destynacji, a klienci coraz częściej myślą o budowaniu programów wsparcia sprzedaży, gdzie głównym motywatorem jest wyjazd incentive. Porównując pierwszą połowę roku 2013, do analogicznego okresu roku 2012 warto podkreślić 15-proc. wzrost zapytań, a co za tym idzie obrotów generowanych przez branże incentive.
Niezwykle ważnym wydarzeniem końcówki roku 2012 był, po raz pierwszy organizowany konkurs MP Power Awards, który bardzo szeroko traktuje branżę MICE i której ważnym elementem jest incentive. Dla naszej branży przewidziano trzy kategorie, w które włączono, również program wsparcia sprzedaży stworzony w oparciu o wyjazd incentive. Jest to kolejne potwierdzenie, jak ważnym elementem strategii aktywizacji sprzedaży jest incentive.
Mamy za sobą trudny okres i teraz przyszła pora na kolejny etap rozwoju. Mam nadzieję, że rozwoju, który stawia na jakość, innowacyjność oraz strategiczne podejście do programów incentive.
Autor: Michał Czerwiński, prezes zarządu InDreams, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, członek Jury MP Power Awards