WARSZTAT: Incentive marketing – spojrzenie w przyszłość

Branża incentive rozwija sie niezwykle dynamicznie. Wpływ ma na to wiele czynników – najbardziej bezpośrednimi są dążenia do wzrostu sprzedaży oraz utrzymania przez firmy stabilnej pozycji rynkowej. W związku z tym, iż klient końcowy jest coraz lepiej wyedukowany a także coraz mniej wyczulony na standardowe bodźce reklamowe czy promocyjne, działania ewoluują w stronę marketingu relacji, który znajduje się u podwalin incentive marketingu. Ta forma działań została wymuszona przez rynek ostatnich lat i oscyluje w kierunku nawiązywania ciągłych i długoterminowych relacji. W tym kontekście panują takie sama prawa zarówno w stosunku do klienta indywidualnego, jak również B2B.

Skupmy się na segmencie B2B i B2E. Mnogość działań i kombinacji rozwiązań pseudo incentive zaczyna przyprawiać o zawrót głowy. Tym bardziej, że rynek polski jako rozwijający się w tej dziedzinie, chłonie wszystko. Natomiast juz teraz można pokusić się o wyróżnienie pewnych tendencji, które osadzają incentive marketing w polskich realiach rynkowych. Wiadomo, że programy motywacyjne wchodzą w politykę firm na coraz większą skalę. Tym samym wymuszają na organizatorach dostosowania działań do branży. Programy zaczynają ewoluować i obejmować coraz szersze i/lub coraz bardziej wyspecjalizowane grupy pośredników sprzedaży czy pracowników. By sprostać oczekiwaniom klientów, firmy specjalizujące się w projektach tego typu powinny postawić na innowacyjność, technologie, zintegrowanie działań oraz pakietowość jako wsparcie działań taktycznych.

Usługi zintegrowane
Wiele firm na rynku oferuje częściowe usługi z obszaru incentive – od wybranych elementów programu poprzez samą logistykę, do organizacji wyjazdów typu incentiv. Dla firm zamawiających jest to szalenie trudna sytuacja, gdy muszą multiplikować dostawców. Okazuje się, że sytuacja niewiele się poprawia, gdy jedna firma obsługuje cały projekt ale za każdy element programu odpowiedzialny jest inny dział agencji. Niestety często brak jest wewnętrznej komunikacji i de facto każdy dział proponuje rozwiązania ze swojego portfolio. Z obserwacji rynku jasno wynika, że należałoby wyjść do klienta z ofertą spójną, dopasowaną do jego potrzeb a przede wszystkim całościową. Kompletny program motywacyjny charakteryzuje się bardzo złożoną budową. W jego skład mogą wchodzić eventy, szkolenia, działania dedykowane specjalnie pod określoną branżę, określony produkt etc. Najkorzystniej dla klienta jest gdy wszystkie składowe programu motywacyjnego będzie mógł wybrać i przeprowadzić w ramach jednego projektu. Jest to zasada bardzo zbliżona do usług np. doradztwa finansowego. Klient ma określoną kwotę i ogólny zarys celów. Natomiast to dedykowany klientowi doradca dobiera narzędzia najodpowiedniejsze do danej sytuacji oraz sugeruje działania i rozwiązania z uwzględnieniem działań krótko- i długoterminowych. Taką odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku jest stworzona przez nas i działająca z powodzeniem platforma „Return on Preformance”. W chwili obecnej jest narzędziem, które ułatwia obsługę programu motywacyjnego, natomiast jego rozwój ma oscylować w kierunku działań zintegrowanych dla sektorów B2B oraz B2E.

Technologizacja
W dobie usług mobilnych i coraz większej świadomości klienta musimy podążać za trendami. Aplikacje mobilne, social media i inne nowinki technologiczne obecnie nastawione są głownie na segment B2C lub też e-commerce w B2B – zamówienia, rozliczenia, dostarczenia ale też zarządzenie personelem czy automatyzację działań marketingowych. Te ostatnie wskazują już na to, iż wykorzystanie usług mobilnych zaczyna obejmować także branżę incentive. Według raportu przygotowanego przez analityków Fortune Cookie, IAB Polska i zewnętrznych ekspertów w roku 2012 wynika, iż aplikacje mobilne to główny kierunek rozwoju branży turystycznej, która zbliżona jest do wybranych elementów branży incetive. „Za pomocą smart fonów, udając się w podróż nie tylko będziemy mieli możliwość stworzenia indywidualnego przewodnika z wykorzystaniem treści zamieszczonych w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy YouTube, ale również zobaczymy np. wizualizację nieistniejących już zabytków czy rekonstrukcje najciekawszych bitew wojennych” (raport), dzięki smarfonom rezerwujemy także bilety czy hotele szukamy połączeń lokalnych… możliwości jest nieskończenie wiele i wciąż ich przybywa. O tym wszystkim wiedzą już nawet nastolatki! Kolejne stopnie wtajemniczenia pozwalają wykorzystywać usługi mobile przy okazji wyjazdów (np. grywalizacje) typu incetive czy przy okazji realizacji samego programu motywacyjnego.
Kolejnym argumentem przemawiającym za jak najszybszym wykorzystaniem mobilności jest globalizacja usług. Firmy z sektora MICE, chcąc zawiązać silniejszą współpracę z klientami oraz partnerami zagranicznymi muszą szybko dostosować się do najnowszych trendów rynkowych – zarówno oferowanych produktów, jak również wykazać się wysoką technologizacją i innowacyjnością usług.

Usługi dedykowane
Pakiety to aktualnie słowo klucz we wszystkich branżach. Okazuje się, iż przemyślane pakiety są doskonałym rozwiązaniem zarówno pod względem ekonomicznym, jak i łatwym logistycznie do przeprowadzenia. Mówimy tu o prostych ofertach, które kierowane są do określonych grup jak np. hotele, organizacje turystyczne, etc. Podmioty współpracujące nie wyłączają się wzajemnie a dają możliwość wspólnej rozbudowy oferty dla klienta końcowego. Dodatkowym atutem jest możliwość przygotowania pakietów wcześniej ze względu na znajomość profilu klienta, możliwości logistycznych miejsca, ewentualną sezonowość działań
Przy okazji działań dedykowanych kierunkiem rozwoju jest także specjalizacja usług i wypełnienie nisz rynkowych. Te działania jednak wymagają przygotowań „na miarę” pod określoną specyfikę i wymagania klienta. Przy okazji incentive doskonałym kierunkiem dla nas okazał się segment prestiż. Z założenia wyjazdy typu incentive są projektami szytymi na miarę. Penetracja kolejnych destynacji wyposażyła nas w doskonałe narzędzie do organizacji podróży oraz obsługi Concierge dla klienta indywidualnego z segmentu premium.
Autor: Krzysztof Michniewicz, prezes zarządu ICP Group, kmichniewicz@icpgroup.pl

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl