WARSZTAT: Interactive w Incentive Travel
Wielu z nas z internetem zetknęło się „na poważnie” w latach 90. Często jako młodym ludziom służył nam on głównie jako narzędzie komunikacji via chat, Gadu-Gadu, IRC i inne. Minęło lat 20, a internet w lwiej części zastąpił nam analogową / tradycyjną formę komunikacji.
Zaczęło się od zmian dla konsumenta, ale od kilku lat obserwujemy również duży wpływ internetu na komunikację B2B. I nie mam tu na myśli wymiany e-maili, ale przede wszystkim marketing od firmy do klienta.
Ale to, czego nie było, to przede wszystkim smartfony i media społecznościowe.
Social Media?
Kilka faktów o mediach społecznościowych:
- Kluczowe portale społecznościowe na świecie przekroczyły w 2011 roku 1,5 mld zarejestrowanych użytkowników
- 54% dorosłych Polaków korzysta z portali społecznościowych w Polsce
- Co piąty Polak w wieku 65+ korzysta z Facebooka!
- Najszybciej rosnącą grupą odbiorców są ci w wieku 55-65 lat!
Zaskakujące? Na pewno tak i to szczególnie w zakresie odbiorców w wieku >55 lat!
Ten film stanie się dobrym podsumowaniem i da ciekawe informacje do naszych dalszych rozważań:
Jednak pojawia się pytanie – czy w takim razie Social Media dla B2B ma sens?
- Spróbujmy, jako użytkownicy Facebooka i innych portali społecznościowych, odpowiedzieć sobie na pytania:
- Co „zalajkowałeś” 2 miesiące temu ?
- Jakie FanPage „Lajkujesz” ?
- Co u Twoich znajomych ? (tych prawdziwych, nie tych których masowo zapraszasz do kontaktów!)
- A co z „I DON’T LIKE!”?
- Lubię, bo lubię, czy lubię, bo czytam?
Spójrzmy więc może jeszcze tutaj:
Zaskoczony? Zakłopotany? To jak to w końcu jest z tymi Social Media... ?
Incentive Travel to głównie praca B2B. Spróbujmy więc zastanowić się nad tym, czy Social Media jest dla biznesu – i tu znów, odpowiedzmy sobie na kilka prostych pytań:
- Czy Twój klient szuka informacjami uwiarygadniających Ciebie jako dostawcę i czy poszukuje ich w internecie?
Tak
- Czy wierzy w to, co piszą o Tobie w internecie?
Często tak
- Czy Social Media może sprzedawać?
Nie
Tak więc odpowiedź nasuwa się sama: nie można Social Media ignorować, ale czy warto alokować w dodatkowe zasoby finansowe oraz ludzkie? Moi zdaniem, w segmencie B2B inwestycja w Social Media powinna być ograniczona do dopuszczalnego minimum.
Skoro nie Social Media, to co?
Pomyślmy o Uczestnikach naszych wypraw:
- Dla wielu z nich Incentive to nagroda, wyprawa życia, …
- Przed wyprawą: emocje, ciekawość, niecierpliwość, strach niewiedzy, …
- Po wyprawie: emocje, satysfakcja, przeżycia, pamięć, relacje, ….
- Kilka tygodni po wyprawie: … ?
Może warto więc skupić swoje działania interaktywne, cyfrowe na tym, co jest przed, w trakcie i po?
Niewiele osób ma dziś wolny czas na zajmowanie się rzeczami drugiej kategorii, a najczęściej słychać: nie chcę, nie pamiętam, e-maile sprawdzam na komputerze służbowym, informator drukowany – fajny (zgubiłem…), …
Ale jest coś, co coraz większe grono osób ma przy sobie: smartfony.
Świat przenosi się na mobile:
Źródło: Youtube.
I tu znów kilka faktów, wprost z badań:
- 81% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu przegląda internet
- 77% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu używa wyszukiwarki
- 48% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu ogląda video
- 63% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu loguje się do serwisów społecznościowych
- 39% posiadaczy smartfonów używa ich w toalecie…
- 33% posiadaczy smartfonów używa ich podczas oglądania TV
I jeszcze jedno pytanie – nieujęte w badaniach – ilu z uczestników, zabiera ze sobą smartfony na wyprawy i korzysta z nich, robiąc zdjęcia, publikując je w Internecie czy wysyłając do znajomych?
Połączmy technologię ze wspomnieniami i obsługą wypraw
Co by było, gdyby:
- Przed, po i w trakcie wyjazdów uczestnicy mogli angażować się via mobile?
- Wspomnienia były online i zawsze z nimi?
- Połączyć mobile z social media i wyprawami?
Może warto więc przenieść wydawane budżety z Social Media na mobile lub połączyć obie technologie?
Prawie każdy z posiadaczy smartfonów, niezależnie od wieku, wie dobrze, jak pobrać aplikację, zainstalować i jej używać.
A może warto zastanowić się nad mobilną witryną dedykowaną każdemu z wyjazdów?
Interaktywny, to znaczy również SMS, MMS, e-mail. O tym również należy pamiętać, bo SMS nadal jest najbardziej skuteczną formą komunikacji. Każdy ma telefon w kieszeni, nawet jeśli nie jest to smartfon. I zawsze wysłana przez nas wiadomość „wpada do tej właśnie kieszeni”. W dowolnym momencie można też do niej wrócić.
Łącz technologie: Bądź SocialMobile i buduj długotrwałe relacje, wydłużając efekt wyprawy Incentive.
Źródło fotografii: Shutterstock.
Autor: Paweł Kornosz, loyalty platforms & sales support director, InDreams Sp. z o.o.
p.kornosz@indreams.pl