WARSZTAT: Interactive w Incentive Travel

Fot. Shutterstock
Na zdjęciu: Fot. Shutterstock

Wielu z nas z internetem zetknęło się „na poważnie” w latach 90. Często jako młodym ludziom służył nam on głównie jako narzędzie komunikacji via chat, Gadu-Gadu, IRC i inne. Minęło lat 20, a internet w lwiej części zastąpił nam analogową / tradycyjną formę komunikacji.
Zaczęło się od zmian dla konsumenta, ale od kilku lat obserwujemy również duży wpływ internetu na komunikację B2B. I nie mam tu na myśli wymiany e-maili, ale przede wszystkim marketing od firmy do klienta.
Ale to, czego nie było, to przede wszystkim smartfony i media społecznościowe.

 

Social Media?
Kilka faktów o mediach społecznościowych:

  • Kluczowe portale społecznościowe na świecie przekroczyły w 2011 roku 1,5 mld zarejestrowanych użytkowników
  • 54% dorosłych Polaków korzysta z portali społecznościowych w Polsce
  • Co piąty Polak w wieku 65+ korzysta z Facebooka!
  • Najszybciej rosnącą grupą odbiorców są ci w wieku 55-65 lat!

Zaskakujące? Na pewno tak i to szczególnie w zakresie odbiorców w wieku >55 lat!
Ten film stanie się dobrym podsumowaniem i da ciekawe informacje do naszych dalszych rozważań:

 

 

Jednak pojawia się pytanie – czy w takim razie Social Media dla B2B ma sens?

  • Spróbujmy, jako użytkownicy Facebooka i innych portali społecznościowych, odpowiedzieć sobie na pytania:
  • Co „zalajkowałeś” 2 miesiące temu ?
  • Jakie FanPage „Lajkujesz” ?
  • Co u Twoich znajomych ? (tych prawdziwych, nie tych których masowo zapraszasz do kontaktów!)
  • A co z „I DON’T LIKE!”?
  • Lubię, bo lubię, czy lubię, bo czytam?

Spójrzmy więc może jeszcze tutaj:


 

Zaskoczony? Zakłopotany? To jak to w końcu jest z tymi Social Media... ?
Incentive Travel to głównie praca B2B. Spróbujmy więc zastanowić się nad tym, czy Social Media jest dla biznesu – i tu znów, odpowiedzmy sobie na kilka prostych pytań:

  • Czy Twój klient szuka informacjami uwiarygadniających Ciebie jako dostawcę i czy poszukuje ich w internecie?

         Tak

  • Czy wierzy w to, co piszą o Tobie w internecie?

         Często tak

  • Czy Social Media może sprzedawać?

         Nie
Tak więc odpowiedź nasuwa się sama: nie można Social Media ignorować, ale czy warto alokować w dodatkowe zasoby finansowe oraz ludzkie? Moi zdaniem, w segmencie B2B inwestycja w Social Media powinna być ograniczona do dopuszczalnego minimum.

Skoro nie Social Media, to co?
Pomyślmy o Uczestnikach naszych wypraw:

  • Dla wielu z nich Incentive to nagroda, wyprawa życia, …
  • Przed wyprawą: emocje, ciekawość, niecierpliwość, strach niewiedzy, …
  • Po wyprawie: emocje, satysfakcja, przeżycia, pamięć, relacje, ….
  • Kilka tygodni po wyprawie: … ?

Może warto więc skupić swoje działania interaktywne, cyfrowe na tym, co jest przed, w trakcie i po?
Niewiele osób ma dziś wolny czas na zajmowanie się rzeczami drugiej kategorii, a najczęściej słychać: nie chcę, nie pamiętam, e-maile sprawdzam na komputerze służbowym, informator drukowany – fajny (zgubiłem…), …
Ale jest coś, co coraz większe grono osób ma przy sobie: smartfony.
Świat przenosi się na mobile:

 

 

 

 

 

Źródło: Youtube.
I tu znów kilka faktów, wprost z badań:

  • 81% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu przegląda internet
  • 77% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu używa wyszukiwarki
  • 48% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu ogląda video
  • 63% posiadaczy smartfonów minimum raz w tygodniu loguje się do serwisów społecznościowych
  • 39% posiadaczy smartfonów używa ich w toalecie…
  • 33% posiadaczy smartfonów używa ich podczas oglądania TV

I jeszcze jedno pytanie – nieujęte w badaniach – ilu z uczestników, zabiera ze sobą smartfony na wyprawy i korzysta z nich, robiąc zdjęcia, publikując je w Internecie czy wysyłając do znajomych?

Połączmy technologię ze wspomnieniami i obsługą wypraw
Co by było, gdyby:

  • Przed, po i w trakcie wyjazdów uczestnicy mogli angażować się via mobile?
  • Wspomnienia były online i zawsze z nimi?
  • Połączyć mobile z social media i wyprawami?

Może warto więc przenieść wydawane budżety z Social Media na mobile lub połączyć obie technologie?
Prawie każdy z posiadaczy smartfonów, niezależnie od wieku, wie dobrze, jak pobrać aplikację, zainstalować i jej używać.
A może warto zastanowić się nad mobilną witryną dedykowaną każdemu z wyjazdów?
Interaktywny, to znaczy również SMS, MMS, e-mail. O tym również należy pamiętać, bo SMS nadal jest najbardziej skuteczną formą komunikacji. Każdy ma telefon w kieszeni, nawet jeśli nie jest to smartfon. I zawsze wysłana przez nas wiadomość „wpada do tej właśnie kieszeni”. W dowolnym momencie można też do niej wrócić.
Łącz technologie: Bądź SocialMobile i buduj długotrwałe relacje, wydłużając efekt wyprawy Incentive. 

 

 

 

 

 

 

Źródło fotografii: Shutterstock.
Autor: Paweł Kornosz, loyalty platforms & sales support director, InDreams Sp. z o.o.
p.kornosz@indreams.pl
 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl