Podsumowanie roku 2014: Obiekty cz. 1.

Międzynarodowe Targi Poznańskie
Na zdjęciu: Międzynarodowe Targi Poznańskie

Pozyskanie MPI EMEC do Polski, zwiększone zainteresowania Polską ze strony międzynarodowych stowarzyszeń, z jednej strony, z drugiej wciąż niewystarczająca promocja Warszawy. Nowoczesne technologie, specjalizacja branżowa i znaczące dla miast i Polski otwarcia nowych obiektów. Rok 2014 podsumowują przedstawiciele obiektów wystawienniczo-konferencyjno-eventowych. 

Żaneta Berus, Expo XXI Warszawa: Rok zmian zakończonych rebrandigiem
Ewa Woch, Targi w Krakowie: Dla nas kamieniem milowym było otwarcie Expo Kraków

Izabela Helbin, Krakowskie Biuro Festiwalowe: Wydarzeniem roku było dla nas otwarcie ICE Kraków
Sabrina Żymierska, Poznań Congress Center, Międzynarodowe Targi Poznańskie: Widzimy zwiększone zainteresowania Polską ze strony międzynarodowych stowarzyszeń
Maksymilian Murawski, Expo Arena, Ostróda: Trendem roku jest powrót zaufania do jakości

Żaneta Berus, prezes Expo XXI Warszawa: Rok zmian zakończonych rebrandigiem

Wydarzenie roku

Wśród około 200 wydarzeń, jakie Expo XXI Warszawa gości każdego roku, trudno jest wybrać to najważniejsze. W tym roku były jednak dwa wydarzenia, które w szczególny sposób wpisały się w działalność obiektu i na które pragniemy zwrócić szczególną uwagę branży.
Pierwszym eventem, który na długo pozostanie zarówno w naszej pamięci, jak i we wspomnieniach uczestników, było niewątpliwie Desperados Endless Night Party. Wieczorna impreza nie tylko idealnie wpisała się w nową strategię komunikacyjną Expo XXI Warszawa, ale także przyczyniła się do zmiany postrzegania naszego obiektu z typowo targowego na multi venue, w którym odbywać się mogą imprezy muzyczne na skalę masową. Z punktu widzenia gospodarza wydarzenia możemy powiedzieć, że otrzymaliśmy ciekawą szansę realizacji legendarnej imprezy Desperadosa, której koncepcja opierała się na zmianie czasu z letniego na zimowy i zakładała niekończąca się imprezę w rytmie muzyki klubowej i elektronicznej. Wydarzenie ma charakter międzynarodowy, preparty odbyło się w Londynie, a cykl zakończyła impreza w Mediolanie. W Endless Night Party Desperados w Expo XXI Warszawa wzięło udział ponad 2500 osób.
Drugim ważnym dla nas wydarzeniem, które także mocno nawiązuje do zmiany pozycjonowania obiektu, były obchody 5-lecia marki Bohoboco. W Hali 4 zaaranżowana została bardzo nowoczesna i niespotykana dotąd na pokazach mody scenografia – bryły geometryczne „rozrzucone” na białej wykładzinie, której pasy były jednocześnie wybiegiem dla modelek. Projektanci wybrali Expo XXI Warszawa, ponieważ był to jedyny obiekt spełniający wymogi techniczne i pozwalający na zbudowanie wysokiej, bardzo wymagającej scenografii, długiego wybiegu oraz widowni z miejscami siedzącymi dla wszystkich zaproszonych gości, czyli ok. 1000 osób. Pokaz wyreżyserowany został przez Katarzynę Sokołowską i został niezwykle pozytywnie oceniony zarówno przez zaproszonych gości, jak również media.

Rozczarowanie
Rozczarowaniem jest dla mnie ciągle zbyt mała promocja miasta Warszawy, co znacznie utrudnia prowadzenie rozmów z zagranicznymi klientami. Specyfika kontaktów zagranicznych polega na tym, że nasi rozmówcy zwykle nie znają Polski i Warszawy, za to chcąc sprowadzić do kraju duże kongresy, rywalizujemy z miastami lubianymi, charakteryzującymi się dobrym zapleczem, ugruntowaną pozycją i ciekawą oferta, jak na przykład z Barceloną czy Wiedniem.
Rozczarowaniem jest też bardzo duże rozproszenie branży targowej, które także negatywnie przekłada się na współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Obserwujemy tendencję do organizowania wielu małych imprez w różnych mniejszych miastach, zamiast projektów polegających na współdziałaniu w celu przyciągnięcia do Polski naprawdę dużych, ważnych wydarzeń o międzynarodowym charakterze. 

Trend roku
Znaczącym trendem w branży eventowej jest stała praca nad nowoczesnymi technologiami, które są chętnie prezentowane podczas wielu wydarzeń targowych, galowych, koncertów, itp.
Firmy prezentujące swoje dokonania na targach, starają się pokazać ofertę na nowoczesnych stoiskach „szytych na miarę”. Zatem więcej pojawia się zabudowy indywidualnej, oryginalnych nośników i technologii mobilnych.
Ważnym trendem jest także pojawianie się nowych tematów, które odzwierciedlają zmiany społeczne i gospodarcze. Myślę, że warto tutaj wskazać na rozwój targów kosmetycznych, fitnessowych oraz targów nowych technologii. W 2014 roku Expo XXI Warszawa gościło dwie nowe imprezy kosmetyczne oraz dwa wydarzenia dotyczące sportu i fitnessu, które odbyły się w odstępie pięciu tygodni i obydwie uzyskały bardzo pozytywne recenzje. Nowe technologie widzieliśmy w tym roku przede wszystkim w narzędziach, którymi posługiwali się organizatorzy i uczestnicy imprez, ale w 2015 roku znajdziemy się w centrum technologicznej rewolucji za sprawą Targów Nowych Technologii, które odbędą się w Expo XXI.

Mój biznes
Mimo jeszcze niezbyt sprzyjających klimatów ekonomicznych Expo XXI Warszawa gościło w tym roku aż 38 imprez targowych i ponad 100 innych wydarzeń specjalnych - kongresów, konferencji, eventów, prezentacji produktowych, koncertów czy nawet produkcji filmowych.
W listopadzie oficjalnie ogłosiliśmy rebranding obiektu, który otrzymał nowe logo, nazwę marketingową i komunikację wizualną. Za nowym wizerunkiem stoi oczywiście cała strategia zmiany pozycjonowania Expo XXI, na nowo odkrycie jego potencjału jako nowoczesnego obiektu wielofunkcyjnego, w którym można zorganizować z powodzeniem każdą bez mała imprezę od kongresu, poprzez galę, koncerty i pokazy mody, do imprez sportowych włącznie.
W związku z nową strategią komunikacyjną szczególnie ważne były dla nas wszelkie wydarzenia o charakterze lifestylowym i biznesowym, które przełożyły się na zmianę postrzegania obiektu jako wyłącznie targowego i docenienie go także przez branżę eventową.
Dla nas był to więc dobry rok, ale 2015 zapowiada się naprawdę imponująco. W Expo XXI odbędzie się sporo nowych imprez targowych, a już w lutym Warszawa ugości duży międzynarodowy kongres telekomunikacyjny FTTH, który dzięki naszym staraniom zawitał do Warszawy. Tylko podczas tego jednego wydarzenia odwiedzi nas około 2500 osób z całego świata.
Jak na lidera rynku przystało z pewnością nie damy o sobie zapomnieć. Jesteśmy największym obiektem wielofunkcyjnym w Warszawie, lubianym przez klientów i najczęściej wybieranym także przez klientów zagranicznych. A to zobowiązuje. Mamy ciekawe plany rozwoju, pomysły na projekty, które będą wyjątkowym osiągnięciem nie tylko dla nas, ale także w skali całej branży. Ale szczegóły zdradzimy nieco później.



Ewa Woch, wiceprezes zarządu, Targi w Krakowie: Dla nas kamieniem milowym było otwarcie Expo Kraków

Wydarzenie roku
To będzie bardzo subiektywny wybór i punkt widzenia. Dla naszej firmy bez wątpienia kamieniem milowym w życiu była budowa i oddanie do użytku Międzynarodowego Centrum Targowo Kongresowego Expo Kraków. Z punktu widzenia branży – Kraków zyskał kolejną super nowoczesną przestrzeń dostosowaną do organizacji targów, kongresów i eventów. Zresztą dla Krakowa to był wyjątkowy rok – na przestrzeni kilku miesięcy zostały oddane do użytku Expo Kraków, ICE oraz Kraków Arena. To kompletnie zmienia wizerunek miasta jako destynacji MICE! Myślę, że w najbliższych latach Kraków stanie się europejską potęgą w branży spotkań

Rozczarowanie
Mnie ciągle i nieustannie wzburzają ogłaszane przetargi na organizację imprez, gdzie podstawowym kryterium jest najniższa cena. Właściwie to przestaliśmy brać udział w większości przetargów, bo musielibyśmy je realizować poniżej kosztów. Z drugiej strony firmy same „sobie strzelają w stopę” zaniżając drastycznie ceny, oferując regularny dumping i bardzo niski poziom usług. W branży targowej przejawia się to oferowaniem wystawcy powierzchni targowej praktycznie za parę złotych, byle tylko wziął udział w imprezie. Efekt jest taki, że sama impreza jest niedofinansowana, więc źle promowana i nieprzyciągająca właściwych zwiedzających. Wystawca, niezadowolony z efektu jest już na zawsze zrażony do tego typu imprez.

Trend roku
W naszej branży targowo-kongresowej dalej jest zauważalna coraz większa specjalizacja branżowa. Świetnie sprawdzają się niszowe, wąskie tematy adresowane do specjalistów.

Mój biznes
To był dla nas bardzo dobry rok, a nawet świetny rok! Zakończenie inwestycji, otwarcie Expo Kraków, dynamiczny rozwój stałych naszych imprez kalendarzowych, wprowadzenie nowych imprez targowych i kongresowych do naszego kalendarza, nowe imprezy zlecone. Przychody firmy wzrosły o prawie 20 proc., zwiększyliśmy zatrudnienie… I z ogromnym optymizmem patrzymy w przyszłość!
 



Sabrina Żymierska, kierownik Poznań Congress Center, Międzynarodowe Targi Poznańskie: Widzimy zwiększone zainteresowania Polską ze strony międzynarodowych stowarzyszeń

Wydarzenie roku
Pozyskanie MPI EMEC do Polski – niewątpliwie ogromny sukces Poland Convention Bureau, Kraków Convention Bureau oraz ICE Kraków. Wydarzenie przełomowe nie tylko dla Krakowa, ale również dla rodzimej branży spotkań – nieczęsto się zdarza, aby w tym samym momencie zgromadzić w kraju ponad 300 czołowych planistów spotkań z całego świata. Pomijając ogromne walory edukacyjne wydarzenia, jest to świetna okazja do wypromowania innych ciekawych destynacji kongresowych w Polsce

Rozczarowanie
Cena jest nadal czynnikiem decydującym w przetargach – ma to bezpośrednie przełożenie na jakość wydarzenia. Jednocześnie rosną wymagania klienta, co niestety nie znajduje odzwierciedlenia w budżetach przeznaczanych na dane wydarzenie.

Trend roku
Na podstawie bezpośrednich zapytań ofertowych z Europy i USA widzimy zwiększone zainteresowania Polską ze strony międzynarodowych stowarzyszeń. Coraz częściej organizatorzy dużych kongresów poszukują nowych destynacji, mniej znanych miast, niekoniecznie stolic, upatrując w tym pewne możliwości obniżenia kosztów organizacji wydarzenia, negocjacji cen usług.
Ponadto obserwujemy zwiększoną świadomość i znajomość branży spotkań wśród lokalnego środowiska akademickiego – zwłaszcza w kwestii współpracy z convention bureau i centrum kongresowym w pozyskiwaniu międzynarodowych wydarzeń.

Mój biznes
Rok 2014 oceniam bardzo dobrze, nasze przychody zwiększyły się o ponad 10 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W tym roku zdobyliśmy kongres FDI Annual World Dental Congress, na którym spodziewamy się około 10 tys. uczestników z całego świata. Nasz obiekt, a zwłaszcza Sala Ziemi, staje się rozpoznawalny nie tylko w kraju, ale również na arenie międzynarodowej. W październiku 2014 zorganizowaliśmy międzynarodowe wydarzenie Directions EMEA na 1100 uczestników. W poprzednich latach gospodarzem tego wydarzenia były stolice i miasta europejskie cieszące się ogromną popularnością wśród turystów, jak Paryż, Barcelona, Praga, Berlin, Rzym oraz Wiedeń.
Rok 2014 upłynął nam też na pod kątem inwestycji w infrastrukturę – do użytku naszych gości oddaliśmy nowy pawilon 8A, który należy do kompleksu czterech pawilonów o łącznej powierzchni wystawienniczej 16 tys. m kw. Kompleks ten, popularnie zwany „czteropakiem” połączyliśmy naziemnym, krytym łącznikiem z sąsiadującym pawilonem 15 (obiekt konferencyjny z Salą Ziemi). Dzięki temu jesteśmy przygotowani do organizacji wydarzeń nawet do 12 tys. osób.


Maksymilian Murawski, dyrektor rozwoju, Expo Arena, Ostróda: Trendem roku jest powrót zaufania do jakości

Wydarzenie roku

Niewątpliwie zakończenie budowy największej hali targowej w Polsce. Pod jednym dachem, w jednej hali znalazło się ponad 21 tys. m kw. powierzchni możliwej do dowolnej aranżacji. Expo Arena posiada w czterech halach ponad 40 tys. m kw. łącznej powierzchni użytkowej.

Rozczarowanie
Największym rozczarowaniem jest rozdrobnienie branży eventowej oraz targowej. Zrodziło się przekonanie, iż każdy może pozostać profesjonalnym organizatorem targów, koncertu, eventu. Niestety jakość jaką niosą za sobą takie osoby, często nie jest wysoka, co kreuje negatywny wizerunek na rynku. Na szczęście pojawiły się stowarzyszenia i instytucje, które swoimi działaniami będą promować profesjonalnych i odpowiedzialnych partnerów handlowych.

Trend roku
Powrót zaufania do jakości. Częściej słyszy się o wyborze dobrego produktu zamiast po prostu taniego produktu. Trend ten poza strefą targową oraz szeroko pojętego MICE, na szczęście dotyka też innych sfer naszego codziennego życia.

Mój biznes
Udało się wprowadzić do naszego kalendarza kilka nowych wydarzeń o charakterze targowym, spektakularny sukces odniosły targi Hubertus Arena, ponad 14 tys. zwiedzających przez dwóch dni. Otrzymaliśmy dużo więcej zapytań o wynajem obiektu w celach eventowych niż przed laty. Niektóre zapytania udało się zrealizować z powodzeniem co bardzo nas cieszy. Liczymy, że w przyszłości wspólnie zrealizujemy jeszcze więcej wydarzeń!

 

Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków: Wydarzeniem roku było dla nas otwarcie ICE Kraków

Wydarzenie roku

Inauguracja działalności Centrum Kongresowego ICE Kraków! Dla Krakowskiego Biura Festiwalowego, które pełni funkcję operatora obiektu to najważniejsze wydarzenie branżowe. Takiego miejsca brakowało zarówno w Krakowie, jak i w Polsce. Centrum spełnia wszelkie wymagania organizatorów konferencji, eventów, czy wydarzeń kulturalnych. ICE Kraków to nowa jakość w polskiej branży spotkań!

Rozczarowanie
Ciągle nie udało się stworzyć w Polsce wspólnego dla całej branży wydarzenia biznesowego, podczas którego dostawcy (w tym obiekty, agencje eventowe, czy firmy cateringowe) mogliby zaprezentować swoją ofertę dla potencjalnych klientów. Podejmowano dotychczas różne próby (jak Tragi Event, czy ITM Warsaw), ale żadna z nich nie zakończyła się spektakularnym sukcesem. Może rok 2015 przyniesie zmianę tej sytuacji.

Trend roku
Trendem roku jest ciągle postępująca digitalizacja na rynku spotkań. Aplikacje na smartphony i tablety zastępują drukowane programy konferencji, elektroniczne postery wypierają tradycyjne plakaty, przekaz w Internecie ma o wiele większy zasięg niż mediach drukowanych. Przykładów można by mnożyć i myślę, że ten trend będzie się w najbliższych latach dalej rozwijał.

Mój biznes

Dla nas był to rok wyjątkowy. Nareszcie mogliśmy wcielić w życie to, na co pracowaliśmy przez kilka ostatnich lat. Mam nadzieję, że inauguracja działalności ICE Kraków pozwoli wielu organizatorom na realizację wyjątkowych eventów w niezwykłym miejscu.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl