Agencje Eventowe: podsumowanie roku i prognoza

Wzmacnianie kompetencji oraz komunikacji w duchu brand experience, digitalizacja eventów i doświadczeń konsumenckich, nowe rozwiązania technologiczne i znacząca rola Millenialsów wśród trendów 2018 roku. Wśród rozczarowań – przede wszystkim niewykorzystane możliwości obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Przedstawiciele agencji eventowych podsumowują ostatnie dwanaście miesięcy i wskazują kierunek rozwoju branży w 2019 roku.


Anna Gogacz, Allegro Brand Experience Agency: Klienci dostrzegają trend skupiania się na doświadczeniach konsumentów
Jacek Daniel Henning, Fabryka Eventów: Innowacje, technologie i wydarzenia kulturalno-artystyczne
Paweł Ratyński, Jet Events: Coraz bardziej zaznaczy się wpływ Millenialsów na kształt eventów
Anna Ufnal, Plej: Elon Musk wyniósł eventy na nową orbitę


Anna Gogacz, CEO, Allegro Brand Experience Agency: Klienci dostrzegają trend skupiania się na doświadczeniach konsumentów

Wydarzenie roku

Wydarzenie, które nadawało marketingowy ton przez dużą część roku odbyło się zagranicą. Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Rosji, rezonowały na cały rynek marketingowy. Nam w Polsce pokazały, poprzez rozczarowujący wynik polskiej reprezentacji, że oparcie strategii marketingowej na ambasadorach sportowych, nad których wizerunkiem i postrzeganiem nie mamy kontroli, może nie przynieść oczekiwanych dla brandu efektów.
W Polsce w branży eventowej uważam, że największy wpływ na branżę miało wydarzenie przygotowane przez Allegro dla Empiku. Zupełnie nowa formuła gali telewizyjnej została doceniona na wielu konkursach w Polsce i zagranicą, ze względu na absolutną świeżość, jaką za sobą niosła. Uważam, że wyzwaniem dla całej branży jest stworzenie znanych formatów eventów na nowo – tak, by były one wciąż atrakcyjne dla uczestników, a jednocześnie, wychodziły poza cztery ściany lokalizacji, budziły zainteresowanie w digitalu, zyskując dodatkowych uczestników i przestrzeń do projekcji komunikatów brandu.
Doceniam też Projekt Tymczasem EB, który w bardzo dobry sposób wykorzystał artystów oraz połączył wideo, event i digital do komunikacji z grupą docelową. Allegro powstało 27 lat temu jako agencja artystyczna. Uważam, że dzisiaj wykorzystanie artystów do oferowania fanom marki okazji do brand experience ma doskonałą przyszłość.
 
Rozczarowanie
Rocznie realizujemy dziesiątki projektów. Ponieważ jesteśmy dużą agencją, na każdy z nich przypada kilka konkursów ofertowych czy przetargów, które nie znalazły zwycięzcy i nie zostały zrealizowane. Niestety koszty pracy nad tymi ofertami obciążają cały rynek. Biała Księga, w której pokładaliśmy nadzieje, wciąż nie przynosi pozytywnych skutków. Tak długo jak briefy będą się mijać z potrzebami klienta, a do rywalizacji będzie zapraszane kilkanaście agencji, trudno nam będzie mówić o wysokiej profesjonalizacji rynku. Ten obszar wymaga naszej wspólnej pracy.
 
Mój biznes
Jestem bardzo zadowolona z tego roku. Przede wszystkim staliśmy się Allegro Brand Experience. Nasz rebranding był zwieńczeniem procesu, rozpoczętego kilka lat temu. Zdecydowaliśmy się rozwijać w Allegro równolegle do eventu silną kreację i komunikację, by zapewnić naszym klientom możliwość oferowania usług będących uzupełnieniem eventu. Przerodziło się to kompleksowe brand experience – projekty wykorzystujące event, komunikację i atrakcyjną kreację do tworzenia angażujących realizacji, pozostawiających emocje u konsumentów.
Był to też dla nas rok otwarcia się na zagranicę: staliśmy się aktywnym członkiem Baltic Events Industry Club. Nasza realizacja – Bestsellery Empiku – zdobyła Grand Prix Baltic Events Awards oraz dotarła do finału na World Best Event Award podczas Bea World Festival. Widzę, że współpraca międzynarodowa, bardzo nam pomaga w jeszcze lepszym przygotowywaniu dla naszych klientów realizacji na światowym poziomie. Cieszą mnie również sukcesy moich pracowników, Tomka Lewandowskiego i Michała Korejby, którzy zdobyli Young Creatives Eurobest, a Michał niezależnie zdobył tytuł Kreatywnego Roku Branży Eventowej.

Prognoza
Już teraz widzę, że klienci dostrzegają trend skupiania się na doświadczeniach konsumentów. Sądzę, że rynek jeszcze mocniej postawi na doświadczenia, jako czynnik trwale łączący marki z konsumentami i dający emocjonalne paliwo do budowania relacji. Event będzie jeszcze mocniej się łączyć z nowymi technologiami i światem digitalu. Mam przekonanie, że wykorzystanie influencerów do przenoszenia wydarzeń równolegle do online’u będzie postępować. Eventu też nie ominie zainteresowanie big data. Dla klientów, a szczególnie działów zakupów, aplikacje eventowe, takie jak nasz A’tool, staną się źródłem wiedzy o efektywności działań live i pozwolą na ewaluację pracy agencji.


Jacek Daniel Henning, dyrektor zarządzający, Fabryka Eventów: Innowacje, technologie i wydarzenia kulturalno-artystyczne

Wydarzenie roku 

Uważam, że jednym z ciekawszych wydarzeń branży M.I.C.E w roku 2018 była Międzynarodowa Konferencja Technologii Scenicznych, która odbyła się na deskach stołecznego Teatru Muzycznego Roma. Scena Jutra była pierwszym w Polsce wydarzeniem konferencyjno-wystawienniczym poświęconym nowym technologiom scenicznym. W trakcie spotkania przedstawiciele sektora eventowego m.in. menadżerowie, producenci, artyści, realizatorzy oraz dystrybutorzy sprzętu mieli okazję porozmawiać o nowych trendach, pomysłach i rozwiązaniach, które pozwolą przekraczać granice w postrzeganiu i odbiorze wydarzeń scenicznych.

Rozczarowanie 
Wprowadzenie w życie ustawy dot. RODO znacznie utrudnia branży M.I.C.E. prowadzenie biznesu pod względem organizacji wydarzeń firmowych. Są niejasności i braki precyzyjnych wytycznych, co skutkuje różnorodnymi praktykami Usługodawców.

Mój biznes
Rok 2018 spostrzegam, od strony biznesowej, jako wyjątkowo dobry okres dla Fabryki Eventów. Nasz zespół oprócz standardowych projektów eventowych, rozpoczął pracę nad kilkoma wyjątkowymi wydarzeniami o charakterze artystyczno-kulturalnym, które zostały również częściowo wykorzystane w organizowanych przez naszą agencję imprezach korporacyjnych. Jako nowoczesna i innowacyjna agencja wyszliśmy poza ramy dotychczas funkcjonującego schematu naszych działań M.I.C.E., angażując się w produkcję ciekawych wydarzeń na arenie międzynarodowej m.in. wystawienie na wiosnę musicalu „JesusChristSuperStar” w AdmiralsPalast w Berlinie oraz organizację trasy koncertowej projektu „The Best of Broadway” z udziałem jednej z największych dziś gwiazd Broadway’u i West Endu, artysty – Ramina Karimloo. Cieszymy się z podjęcia nowych wyzwań, które z pewnością urozmaicą nasze eventowe portfolio oraz wzbogacą o nowe doświadczenia produkcyjno-realizacyjne.

Prognoza
Mając na uwadze zapotrzebowanie naszych klientów oraz podążanie polskiej branży spotkań za światowymi trendami, jak również chęci zespołu Fabryki Eventów do kreowania innowacyjnych i oryginalnych projektów uważam, że rok 2019 będzie czasem organizacji imprez w dużej mierze opartych na rozwiązaniach multimedialnych, nowych technologiach połączonych z akcentami artystycznymi. W przekonaniu tym utwierdza mnie zeszłoroczna prezentacja nowości technicznych - Sceny Jutra, jak również używanie nowości technologicznych w różnych obszarach biznesu, łącznie z wydarzeniami kulturalnymi. 


Paweł Ratyński, account director, Jet Events: Coraz bardziej zaznaczy się wpływ Millenialsów na kształt eventów

Wydarzenie roku

Wspominając wydarzenia 2018 roku, nie znajduję takiego, które w sposób ewidentny zasługiwałoby na miano wyjątkowego czy przełomowego. Utrwaliła się ranga takich eventów jak Intel Extreme Masters, EKG, PGA czy Open’er. Natomiast ważny z punktu widzenia rozwoju przemysłu spotkań w Polsce jest moim zdaniem wzrost świadomości włodarzy miast, którzy dostrzegli w stworzeniu bazy dla branży MICE szansę na rozwój. Najlepszym przykładem niech będzie Lublin, który w ostatnim czasie wyrósł na kolejne, bardzo interesujące miasto spotkań, kongresów i konferencji, co potwierdzają raporty opracowane m.in. przez Polską Organizację Turystyczną.
 
Rozczarowanie
2018 był rokiem, w którym obchodziliśmy setną rocznicę odzyskania niepodległości. Niestety, taka jest moja opinia, nikomu nie udało się stworzyć wydarzenia godnego tej okazji, zdarzającej się raz na sto lat. Nie wejdę w dyskurs polityczny, nie skomentuję fali hejtu, jaka spotkała ławki Niepodległej i inne, liczne imprezy. Do rozczarowań zaliczyłbym także Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu COP24 w Katowicach, której potencjał również nie został wykorzystany dla choćby promocji Polski, jako miejsca ważnych wydarzeń o zasięgu międzynarodowym. Do rozczarowań zaliczyłbym także nieracjonalnie rosnące oczekiwania naszych klientów, dotyczące np. innowacyjnych rozwiązań technologicznych, przy malejących budżetach na organizację eventów. Zaryzykuję prawdopodobnie surową i mocną tezę: wśród naszych klientów do głosu dochodzi roszczeniowa generacja Millenialsów, z której oczekiwaniami coraz trudniej możemy sobie poradzić.

Mój biznes
Rok 2018 był dla nas wyjątkowo pracowity. Ustanowiliśmy własny rekord w liczbie zrealizowanych wydarzeń, co miało znaczny wpływ na konsolidację naszego zespołu. Zaplanowaliśmy przeprowadzkę do nowej siedziby, co znacząco wpłynie na komfort i jakość naszej pracy. Był to rok pełen wyzwań, którym - w moim poczuciu - sprostaliśmy. Zrealizowaliśmy niezwykle wymagającą kampanię EVO Hills, w której zastosowaliśmy rozwiązania nieobecne do tej pory na polskim rynku. Dla ING Banku, we współpracy z Legią, przygotowaliśmy udział 3000 pracowników banku w „Biegnij Warszawo“, a także wielki piknik rodzinny towarzyszący imprezie. To był dla nas trudy, lecz dobry rok.

Prognoza
W 2019 roku w praktyce eventowej pojawią się nowe technologie, które do tej pory były jedynie prognozowane. Dużym zainteresowaniem organizatorów eventów, przede wszystkim kongresów, cieszy się rozpoznawanie twarzy (face recognition), jako sposób na usprawnienie rejestracji czy dokonywania płatności. Z pewnością coraz częściej zastosujemy drony z kamerami do tworzenia interaktywnych prezentacji, które zmienią pasywnych widzów w aktywnych uczestników prezentacji. Bardzo ważnym trendem w zakresie technologii eventowych w 2019 roku będą znaczące postępy w integracji i analizach danych o uczestnikach eventów, co pozwoli na uzyskanie cennych informacji o odbiorze wydarzeń, ich ocenę i formułowanie wniosków na przyszłość. Sądzę, że będzie się pogłębiał już zarysowany trend tworzenia venues z historią. Już nie wystarczy nam wygodna, dobrze wyposażona miejscówka z przyjaznym managementem, takich jest już mnóstwo. Chcemy, aby miejsce naszego eventu miało jeszcze to „coś“, co czyni je wyjątkowym. Zliżonym rodzajowo trendem jest oczekiwanie uczestników, aby event był podróżą – nie odbywał się tylko w jednym miejscu, aby kolejne jego elementy tworzyły pasmo przygód i opowiadały historię. Być może już w 2019 roku pojawią się także na naszym rynku wirtualne venues, w których odbywać się będą eventy ze zdalnym uczestnictwem. Coraz bardziej zaznaczy się wpływ Millenialsów na kształt eventów, prawdopodobnie najbardziej na catering, co już obserwujemy. Oczekują oni menu uwzględniającego różnorodne wymagania dietetyczne i moralne, w tym weganizm, produkty organiczne, niemodyfikowane genetycznie lub paleo.


Anna Ufnal, event production director, Plej: Elon Musk wyniósł eventy na nową orbitę

Wydarzenie roku

Event - premiera rakiety Falcon Heavy, jaką w ubiegłym roku zgotował nam Elon Musk zdecydowanie zasługuje na miano globalnego wydarzenia roku! Akcja „czerwony samochód na czerwoną planetę” wyznaczyła nieznany do tej pory wymiar myślenia o eventach i zrewolucjonizowała przestrzeń realizacji eventu lub - mówiąc inaczej - wyniosła eventy na nową orbitę!
Elon Musk perfekcyjnie rozumie współczesny marketing, czego dowodów dostarczał nam już wielokrotnie. W 2018 roku wzorowo scrossował swoje dwie działalności SpaceX i Tesla, w ramach premierowego lotu rakiety wyprodukowanej przez SpaceX, wysyłając nią na Marsa roadster Tesla. Świetny koncept kreatywny, chwytliwe hasło kampanii, doskonałe animacje i genialna muzyka Davida Bowie idealnie dopasowana do tego tematu, wsparte mądrym wykorzystaniem social mediów w komunikacji - wszystko się zgadza. W efekcie cały świat śledził losy roadstera wysłanego w kosmos i zobaczył start rakiety Falcon Heavy.  
Nam ta kampania podoba się szczególnie, ponieważ w Plej wierzymy, że dobry event może być świetnym contentem dla zintegrowanych kampanii 360 i wielu narzędzi marketingowych. Tą drogą będziemy dalej podążać w 2019 roku, a Elon Musk udowadnia nam, że już nawet sky isn’t the limit!  

Rozczarowanie
Obchody 100-lecia niepodległości Polski. Mimo ogromnych sum wydanych z tej okazji i ponad 1000 (!) różnych wydarzeń związanych z tą rocznicą, trudno wskazać inicjatywy jednoznacznie zapadające w pamięć. Zabrakło eventu czy projektu jednoczącego i poruszającego Polaków, z którym wszyscy moglibyśmy się zidentyfikować i poczuć narodową dumę. Takiego, który masowo udostępnialibyśmy w social mediach, wirusowo zarażając pozytywnym patriotyzmem w kraju i za granicą. Nowoczesnego, na miarę współczesności. A wydawałoby się, że trudno o bardziej uniwersalny temat do celebracji. Obowiązkowym elementem obchodów był natomiast Koncert dla Niepodległej, który odbył się na PGE Narodowym. O tyle o ile wszyscy wiemy, że akustyka tego obiektu pozostawia wiele do życzenia, o tyle warto na pewno docenić warstwę artystyczną, efekty specjalne i oprawę graficzną wydarzenia. Z pewnością było kilka jasnych punktów tych obchodów, tym niemniej taka eventowa okazja zdarza się raz na 100 lat i myślę, że naszą mogliśmy wykorzystać lepiej zarówno w perspektywie kampanii skierowanej do obywateli, jak i promocji Polski na arenie międzynarodowej.

Mój biznes
Dla Plej to zdecydowanie najlepszy rok w naszej już niemal 16-letniej historii. Najlepszy pod względem ilości i jakości realizowanych projektów. Jesteśmy agencją brand experince, która chce oferować klientom całościowe rozwiązania komunikacyjne, dla których ciekawy event może być idealnym contentem. Tak działaliśmy w przypadku kampanii Włocławki realizowanej w tym roku dla Maspexu, gdzie event stał się centralnym wydarzeniem całej akcji CSR realizowanej dla marki Włocławek. Tak także było w projekcie strefy Play na festiwalu Pol’and’Rock, gdzie stworzyliśmy śnieg w 50-stopniowym upale. Rok 2018 to także dla Plej rok wielu eventów zagranicznych. Jednego dnia zdarzyło nam się w tym roku realizować projekty eventowe dla różnych klientów w Warszawie, Nowym Jorku, Kijowie i Pradze! Rekordowa i bezprecedensowa była też dla nas końcówka roku – w samym tylko grudniu zrealizowaliśmy ponad 50 (!) okołoświątecznych eventów w całym kraju. To świetny wynik, którego nie udałoby nam się osiągnąć bez fantastycznego zespołu eventowego Plej, z którym mam przyjemność pracować. Planujemy dalej rozwijać eventy Plej, a we współpracy z client servicem, działami digital, social mediów czy influencer marketingu, oferować klientom jak najbardziej kompleksową obsługę i unikalny brand experience.

Prognoza
Wśród agencji zauważalne jest wzmacnianie kompetencji oraz komunikacji w duchu brand experience. To szczególnie cieszy, ponieważ potwierdza budowaną przez nas od kilku lat strategię komunikacji agencji Plej – brand experience agency. Z jednej strony dalej chcemy stawiać na emocje i unikalne przeżycia w realu, a z drugiej strony mamy do czynienia z coraz bardziej dynamicznym trendem digitalizacji eventów i doświadczeń konsumenckich. Ta digitalizacja dotyczy obu stron: uczestnicy eventów chcą dzielić się swoimi doświadczeniami w social mediach, ale też takiego pełnego emocji contentu szukają w sieci, oczekując go od swoich idoli i ulubionych marek, a my musimy na to skutecznie odpowiedzieć. W 2019 roku będziemy dalej starać się tworzyć eventy, które idealnie wpiszą się w strategie naszych klientów, zapadając w pamięć ich uczestników zarówno dzięki ciekawym, pełnym emocji doświadczeniom podczas samego wydarzenia, jak i jego angażującej komunikacji w digitalu.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl