Agencje Eventowe: podsumowanie roku i prognoza

Wśród wydarzeń 2018 roku Projekt Tymczasem EB, Mundial w Rosji, Starman, trasa koncertowa rapera Drake’a w kolaboracji ze Sila Sveta i Willo Perron, Flesz Fashion Night, promocja płyty Dawida Podsiadły, Niezniszczalna Tęcza czy Off Festiwal. Obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości uznawane są za wydarzenie roku, i za porażkę.

Przedstawiciele agencji eventowych podsumowują ostatnie dwanaście miesięcy i wskazują kierunek rozwoju branży w 2019 roku.

Wojciech Cłapiński
, El Padre: 2019 będzie rokiem konsolidacji kompetencji
Michał Kaleta, endorfina events: To był pierwszy rok pracy w grupie marketingowej endorfina events x WebTalk
Grzegorz Kieniksman, Rebelia Media Group: Coraz większe zainteresowanie projektami CSR związanymi ze świadomością i edukacją ekologiczną
Magdalena Kozicka, Mea Group: Gdyby nasza branża eventowa była bardziej solidarna wiele rozczarowań by zniknęło


Wojciech Cłapiński, wiceprezes zarządu El Padre:  2019 będzie rokiem konsolidacji kompetencji

Wydarzenie Roku

Zamiast jednego wydarzenia wskazałbym w tej kategorii na obchody rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Liczba przedsięwzięć i wydarzeń zorganizowanych z tej okazji w minionym roku była imponująca. Były specjalne imprezy okolicznościowe oraz elementy związane z jubileuszem, wkomponowane w inne eventy.
Obok koncertu na PGE Narodowym, marszu i wielkiego pokazu fajerwerków, pojawiło się też dużo lokalnych, oddolnych inicjatyw i wydarzeń, podczas których można było świętować rocznicę.
Ciężko mi wskazać jakiekolwiek wydarzenie, które w minionym roku mogłoby konkurować z tym jubileuszem.

Rozczarowanie
W poprzednim podsumowaniu w kategorii Wydarzenie Roku umieściłem zakończenie dialogu branżowego, uwieńczone powstaniem Białej Księgi Dobrych Praktyk Przetargowych.
Miniony rok pokazał jak wiele jeszcze przed nami pracy, aby zapisy Białej Księgi weszły w życie i stały się obowiązującym na rynku standardem.
Niestety dziś nie widać jeszcze efektów włożonej w dialog pracy. Na palcach jednej ręki byłbym w stanie wskazać przypadki zastosowania przez klientów zawartych w Białej Księdze sugestii.
Mam nadzieję, że w nadchodzącym roku my, jako branża damy z siebie na tym polu znacznie więcej i zaczniemy konsekwentnie edukować i egzekwować wypracowane rozwiązania.

Mój biznes
Podsumowując rok 2018 w El Padre, cieszę się z realizacji wszystkich ciekawych projektów, ale na podkreślenie zasługują trzy rzeczy.
Po pierwsze pozyskaliśmy kilku nowych i znaczących klientów z branż, w których dotychczas nie mieliśmy okazji pracować.
Po drugie wypracowaliśmy strategiczne partnerskie relacje z firmami, których doświadczenie uzupełnia nasze kompetencje. Mieliśmy okazję wspólnie zrealizować kilka projektów wykraczających poza event marketing.
Po trzecie i najważniejsze, to mamy w El Padre obecnie najlepszy zespół, z jakim można w eventach pracować i w związku z tym z optymizmem i entuzjazmem patrzę w przyszłość.

Prognoza
Obserwując rozwój naszej konkurencji i biorąc pod uwagę nasze doświadczenia, myślę że rok 2019 będzie rokiem konsolidacji kompetencji.
Mówiąc o marketingu 360 stopni, tak naprawdę nie jesteśmy specjalistami w żadnej dziedzinie, wobec tego lepsze efekty daje współpraca specjalistów w poszczególnych obszarach marketingu.
Event od zawsze przenika się z PR-em lub digitalem. Nie każda agencja może na stałe utrzymywać specjalistów w tych dziedzinach.
Stąd wniosek, że łatwiej i skuteczniej jest dobrać sobie do współpracy firmy o wymaganych kompetencjach, aby wspólnie świadczyć efektywne usługi dla klientów.


Michał Kaleta, dyrektor zarządzający endorfina events: To był pierwszy rok pracy w grupie marketingowej endorfina events x WebTalk

Wydarzenie roku

- Mundial w Rosji. Szeroko komentowaną kwestią było bezpieczeństwo i kontrowersje wokół gospodarza, ale i tym razem globalny organizator (FIFA) wraz z lokalnymi podmiotami dopilnowali najważniejszych kwestii.
- „Starman”. Głośny projekt doskonale crossujący dwa biznesy Elona Muska: SpaceX oraz Tesla. Od czasów Stratos Red Bulla nie było tak głośnego eventu będącego pretekstem do szerokiej kampanii marketingowej.
- Niezniszczalna Tęcza 180 heartbeats + Jung v Matt dla Ben & Jerry’s. Bardzo ciekawy polski projekt zgarniający wszystkie nagrody w Polsce i za granicą.
- Promocja płyty Dawida Podsiadły. Innowacyjne podejście do launchu produktu i jednocześnie dobry przykład, jak wykorzystać ambient/event jako narzędzie komunikacji z grupą docelową.

Rozczarowanie
- Rok obchodów 100-lecia odzyskania Niepodległości. Ponad tysiąc ważnych wydarzeń, którym zabrakło wspólnego komunikacyjnego mianownika, pokazującego, że współczesność i nowoczesność mogą łączyć równie mocno, co trudna historia.

Mój biznes
- Zakończyliśmy pierwszy rok pracy w grupie marketingowej endorfina events x WebTalk. Liczby pokazują, że połączenie to był bardzo dobry ruch. 63 proc. wzrostu obrotów całej grupy. 31 mln obrotu w samej endorfinie, wobec 21 mln w 2017 roku.
- Kończymy remontować i wyposażać wspólne biuro, w którym zaczynamy pracować już od lutego.
- Zrealizowaliśmy projekty w całej Polsce oraz 11 krajach europejskich.
- Łącząc siły z agencją MyPlace, wyprodukowaliśmy ramię w ramię Orlen Warsaw Marathon.
- Zostaliśmy uznani za dostawcę roku w kategorii Creative Services w Procon Awards.
- Dostaliśmy pierwszą międzynarodową nagrodę (Stevies Award) oraz trzy statuetki MP Power Awards.
- Pracujemy nad odświeżeniem identyfikacji wizualnej.
- To całkiem dużo jak na 1 rok. :)

Prognoza
- Będziemy jako branża coraz większy nacisk kłaść na ROI. Rozwijająca się technologia pomoże nam w poszukiwaniu właściwych mierników skuteczności działań eventowych.
- Rynek agencji event marketingowych będzie dalej iść w kierunku rozdzielenia pomiędzy czołówką w rozumieniu obrotów (10 – 15 firm) a mniejszymi agencjami bazującymi na kilku stałych klientach.


Grzegorz Kieniksman, managing partner, Rebelia Media Group: Coraz większe zainteresowanie projektami CSR związanymi ze świadomością i edukacją ekologiczną

Wydarzenie roku

W mojej opinii nie było spektakularnego wydarzenia eventowego w 2018 roku. Dlatego z wielką przyjemnością wytypuję tu kolejną edycję katowickiego Off Festiwalu. To jest festiwal konsekwentny w swej niekonsekwencji i otwartości na różne style muzyczne. Dla polskiego odbiorcy to unikatowa szansa zobaczenia i posłuchania wykonawców oryginalnych, porywających i nieznanych z komercyjnych kanałów muzycznych. To festiwal dla każdego, kto otwarty jest na nowe doznania muzyczne. Niezdefiniowany, nieukierunkowany, niespodziankowy. Jedyne, co łączy zaproszonych wykonawców to wysoka klasa i nietuzinkowość artystyczna. Ten festiwal to szansa na pokochanie nowych wykonawców i stylów. Poza tym uwielbiam atmosferę OF. Pod względem eventowym jest
to produkcja na najwyższym poziomie. Czysto, miło i radośnie. Piknik, niemal rodzinny, świetnie zaplanowany i zorganizowany. Jeśli dołączymy do tego pozafestiwalowe chwile spędzane w Katowicach, których atrakcyjność turystyczna rozwija się tak gwałtownie, jak impreza Artura Rojka, to mamy gwarancję świetnego wakacyjnego weekendu – z przyjaciółmi, z rodziną, albo samotnie - jak kto lubi.

Rozczarowanie roku
Obchody stulecia odzyskania niepodległości, które po raz kolejny utwierdziły mnie w przekonaniu, że nie potrafimy uciec od martyrologii, pamięci przelanej krwi, walki, ofiar itd. Nie umiemy przeskoczyć na poziom radości i lekkości, zaakcentować pozytywnej i jasnej strony wolności. Wszystkie niepodległościowe uroczystości rocznicowe, w których uczestniczyłem, były tym naszym smutnym polskim romantyzmem naznaczone. Czekałem na… Godota. I się rozczarowałem.

Mój biznes
Dla Rebelia Media Group to był rok bogaty w decyzje, zmiany i nowości. Zainwestowaliśmy w ludzi i w dział kreacji. Nasz zespół się powiększył, rozbudowaliśmy też zaplecze sprzętowe i technologiczne. Współpracowaliśmy z innymi agencjami, realizując razem większe i mniejsze projekty. To cieszy mnie szczególnie, bo cenię wzajemne uzupełnianie się i widzę wielką moc współdziałania i partnerstwa. Powołaliśmy do życia Fundację Co Dwie Głowy, co otwiera nam możliwości realizowania własnych społecznych projektów i wprowadza nowe misje i wartości do naszego świata. Już wcześniej podejmowaliśmy firmowe działania CSR, fundacja jest kolejnym krokiem.

Prognoza
Widzę dwa trendy. Po pierwsze - klienci coraz częściej oczekują kompleksowej usługi. Branża eventowa będzie rozszerzać swe usługi i zapewniać także obsługę marketingową i PR. Takie są oczekiwania i musimy im sprostać. Drugim kierunkiem, który obserwuję, jest coraz większe zainteresowanie projektami CSR związanymi ze świadomością i edukacją ekologiczną. To dobry kierunek. Cieszy mnie fakt, że biznes przejmuje odpowiedzialność nie tylko za pomnażanie kapitału, ale także za świat wokół. Powołując się na słowa Baracka Obamy, jesteśmy pierwszym pokoleniem, które uświadomiło sobie niszczycielski wpływ człowieka na środowisko naturalne i ostatnim, które może temu zapobiec. Społeczna odpowiedzialność biznesu będzie zajmować coraz więcej miejsca w polityce i aktywności firm, co przełoży się na nowe zadania dla branży eventowej.

Magdalena Kozicka, dyrektor produkcji, członek zarządu Mea Group: Gdyby nasza branża eventowa była bardziej solidarna wiele rozczarowań by zniknęło

Wydarzenie roku

Moi zdaniem wydarzeniem roku 2018 na świecie była trasa koncertowa rapera Drake’a, w kolaboracji ze Sila Sveta i Willo Perron. Niesamowite audio-wizualne show, w ramach którego oryginalnie zastosowano nowoczesne technologie, w tym projekcje na tiulach. Wydarzenie zapierało dech w piersiach. Sam koncert pokazywał również, jak ważną częścią każdego show jest technika, oprawa scenograficzna oraz audio-wizualna, które wykorzystywane są również na eventach.

Na naszym rynku warto docenić Projekt Tymczasem EB. Świetny line up, niespotykane aranże, ale też szerokie działania w internecie, poprzez m in. serię krótkich dokumentów, które pokazują jak powstawały wszystkie utwory w ramach akcji promocyjnej. Finałem kampanii był koncert, który podkreślił, jak ważnym elementem całej kampanii marketingowej jest event.

Kolejnym ważnym wydarzeniem była trasa koncertowa Dawida Podsiały oraz sama kampania wspierająca premierę płyty „Małomiasteczkowy”. Wielki szacunek dla Twórców!

Myślę, że na tej liście nie może zabraknąć Flesz Fashion Night 2018. Mamy przyjemność od dwóch lat realizować ten projekt modowo-life style’owy i za każdym razem formuła eventu się zmienia, zaskakujemy uczestników, wprowadzając coraz nowocześniejsze rozwiązania multimedialno-scenograficzne oraz scenariuszowe. Oryginalne i innowacyjne rozwiązania, stosowane przez Mea Group w kolejnych edycjach Flesz Fashion Night - w 2017 i 2018 roku - są doceniane w konkursach. Międzynarodowe jury, wyróżniając wspomniane eventy, pokazuje, że i w Polsce powstają pokazy mody na światowym poziomie, pomimo ograniczeń budżetowych. Wygrywają nasze koncepty kreatywne, wygrywa nasza kreatywność.

Rozczarowanie
Rozczarowaniami roku 2018 na pewno są:
- często nierozstrzygane/anulowane przetargi, które wymagały od agencji bardzo dużo pracy, generowały niemałe koszty, a kończyły się brakiem odpowiedzi lub odwołaniem postępowania przetargowego. Zdarzały się też niestety sytuacje, kiedy klient - po zgromadzeniu konceptów kreatywnych - sam realizował dane wydarzenie,
- traktowanie z dużym dystansem zasad zawartych w Białej Księdze Komunikacji Marketingowej (Eventy), zarówno przez agencje, jak i klientów,
- dalszy brak u klientów poczucia, że za kreację, producenta na wyłączność agencja powinna otrzymywać wynagrodzenie,
- dumping cenowy, zaniżanie cen po to, aby mimo wszystko wygrać,
- zbyt duża i często dosłowna „inspiracja”, przenoszona 1:1 na eventy w Polsce, które w oryginale są konceptami zagranicznych brandów. Oczywiście warto się inspirować, ale to zupełnie co innego niż plagiat. Każdy marzy o realizacjach i budżetach projektów, w których bierze udział np. Sila Sveta… Z przykrością muszę stwierdzić, że na naszym rynku granica pomiędzy inspiracją a plagiatem coraz bardziej się zaciera. Myślę, że warto się nad tym głęboko zastanowić, bo jeżeli robią tak osoby z branży eventowej, dają tym przyzwolenie klientom na robienie przez nich samych, eventów w dużym stopniu inspirując się projektami złożonymi na etapie ofertowania. Pamiętajmy, iż takie postępowanie prowadzi także do niszczenia kreacji, sprowadzając ją do poziomu następującego działania: otwórzmy wyszukiwarkę internetową/pinteresta/facebooka, wybierzmy projekt i zróbmy taki sam. A nie na tym to powinno polegać.
Przypuszczam, że gdyby nasza branża eventowa była bardziej solidarna, jej członkowie częściej ze sobą rozmawiali, podejmowali wspólne działania, które są w interesie nas wszystkich, wiele z ww. rozczarowań by zniknęło. Różne organizacje branżowe, bez lokalnych struktur, niekiedy odmienne opinie w kluczowych kwestiach… Relacja wewnątrz naszej branży mogą być kluczem do tego, aby eventy były coraz mocniejszym uczestnikiem rynku MICE.
 
Mój biznes
Dla Mea Group był to bardzo dobry rok. Mamy skompletowany świetny zespół pasjonatów, prawdziwych eventowców z krwi i kości. Zrealizowaliśmy wiele ciekawych i prestiżowych projektów, w tym między innymi Galę VIVA! Photo Awards 2018 z występem na żywo Stinga i Shaggiego. Tym samym spełniło się jedno z naszych eventowych marzeń: na zamkniętym evencie gościli światowej sławy artyści. 
Jako agencja stale się rozwijamy, powiększamy, pojawiają się nowe obszary naszych działań. Wiąże się to między innymi z tym, że klienci powierzają nam coraz szerszą obsługę, bardziej kompleksowe działania. Chętnie korzystają z naszego szerokiego doświadczenia i eksperckiej wiedzy. Kluczowa dla Mea Group jest obsługa stałych klientów, którzy do nas wracają i obdarzają swoim zaufaniem.

Miłe dla nas jest również docenianie naszej pracy przez międzynarodowe i polskie gremia. Wystarczy wspomnieć o Flesz Fashion Night Autumn Glow, który znalazł uznanie jury konkursu Eventex - był jednym z trzech najlepszych Live Shows w Europie. Wspomniane wydarzenie zachwyciło również German Design Counsil, znalazło się wśród wyróżnionych w prestiżowym German Design Awards 2019. Fajnie, że polskie projekty są doceniane zagranicą. W Polsce po raz kolejny zdobyliśmy uznanie klientów, będąc wśród najlepszych dostawców usług dla biznesu w Procon Awards.
Miniony rok utwierdził nas w przekonaniu, że Mea to silny, rozpoznawalny brand. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, rozwijamy się, oferujemy nowości, zapewniamy coraz szersze spektrum działających na zmysły aktywności eventowych. 
 
Prognoza
Każdy rok jest zaskakujący. Myślę, że w 2019 roku nadal kluczowe będzie wykorzystywanie nowoczesnych technologii, rozwiązań multimedialnych przy produkcji eventów, z czego osobiście bardzo się cieszę. Powrót Augmented Reality i zastosowanie Extended Reality na eventach, jak i w produkcjach telewizyjnych nas raczej nie ominie. Dużą rolę w eventach będzie nadal odgrywać również digital marketing oraz szerokie zastosowanie go w działaniach eventowych. No i najważniejsze: klienci chcą doświadczać świata marki, odczuwać go na każdym etapie eventu, dzielić się tymi przeżyciami. A to otwiera szerokie pole do popisu dla kreacji!

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl