„Leonardiana w kolekcjach polskich” – pomysł na promocję Polski i scenariusz wydarzeń

Można już oglądać wystawę „Leonardiana w kolekcjach polskich” w warszawskim Wilanowie, na którą jako mecenas przedsięwzięcia zaprasza Mazurkas Travel (Grupa Mazurkas). Jak podkreślają Paweł Jaskanis, dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, i Andrzej Hulewicz, wiceprezes Grupy Mazurkas, projekt świetnie wpisuje się w promocję Polski oraz stanowi dobry turystyczny produkt, który ze względu na swoją historię, może stanowić inspirującej część innych wydarzeń.

Wystawa Leonardiana w kolekcjach polskich w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie otwiera cykl prezentacji pt. Co jest czym: oryginał, replika, kopia, prezentujących dzieła z historycznej kolekcji wilanowskiej w kontekście zainteresowań i fascynacji kolekcjonerskich w Polsce. Pierwsza prezentacja z tego cyklu jest poświęcona inspiracjom twórczością Leonarda da Vinci, przypomina również o problemie rozproszenia polskich historycznych prywatnych kolekcji dzieł sztuki, ciągle wymagającym pogłębionych interdyscyplinarnych badań. 

Na wystawie prezentowanych jest 39 obiektów, w tym sześć obrazów (na płótnie, desce i pergaminie) oraz grafiki i rysunki korespondujące formalnie i treściowo z niezwykłym obrazem Zbawcy Świata (Salvator Mundi) ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, stanowiącym centralny punkt ekspozycji. Stanisław Kostka Potocki, zakupując obraz, w 1798 roku oceniał wartość tego tajemniczego dziś dzieła na 300 guldenów i był pewien co do jego autorstwa. Dzisiaj, gdy w mediach na całym świecie śledzone są losy innej wersji Salvatora Mundi (zakupionej do Abu Dhabi), a znanych jest kilkanaście wersji obrazów o takiej kompozycji, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie we współpracy z Towarzystwem Leonarda da Vinci i w konsultacji z Galerią Narodową w Londynie oraz wieloma innymi muzeami na świecie organizuje wystawę pokazującą „mit Leonarda” egzemplifikowany w polskich kolekcjach kilkudziesięcioma dziełami (obrazami, rysunkami, rycinami).


Wilanowski Zbawcy Świata stanowi od dłuższego czasu przedmiot badań historycznych i konserwatorskich realizowanych we współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i zagranicą. Stanowiąc cały czas tajemnicę

Na całym świecie celebruje się rocznicę pięćsetlecia śmierci Leonarda da Vinci, artysty genialnego, uważanego za jednego z najbardziej wszechstronnych twórców w dziejach świata. Wystawa odwołuje się do jego dziedzictwa (rozumianego jako dziedzictwo idei, form i warsztatu mistrza), a także inicjuje nowe obszary badawcze, pokazując zarówno niezwykłe dzieła, jak i historię oraz konteksty ich nabycia. Elementem ekspozycji jest również prezentacja zaawansowanych technologicznie metod badania obrazów oraz sposobów oceny ich wieku.

Opiekę naukową nad wystawą sprawowała jej pomysłodawczyni prof. Dorota Folga-Januszewska, która zaznaczyła, na otwierającej ekspozycję konferencji prasowej, że wystawa stanowi podróż do niezwykłości oryginałów, podczas której podchodzi się do dzieła blisko i je obserwuje. Jest to zarazem szczególny sposób prezentacji, jak i skala przedsięwzięcia, jakiego w Wilanowie jeszcze nie było. Stanowi jednocześnie opowieść i o miejscu i o pracy badaczy, historyków sztuki. Katalog ekspozycji, który – podobnie jak twórczość Leonarda zawiera „tajemnicę” – opracował prof. Maciej Buszewicz. Po rozłożeniu obwoluty katalogu na wewnętrznej jej stronie ukazuje się reprodukowany w skali niemal jeden do jednego główny obraz wystawy.

Zdaniem Pawła Jaskanisa dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, wystawa świetnie wpisze się w projekt promocji Polski i zbiorów narodowych na świecie. Do zaangażowania w promocję Polski i kultury nawiązywał także Andrzej Hulewicz, wiceprezes Grupy Mazurkas, która objęła wydarzenie mecenatem. Dla Mazurkasa obchodzącego w 2020 roku jubileusz 30-lecia wspieranie kultury jest częścią misji, którą poprzez różne działania konsekwentnie od lat realizuje. – W naszej 30-letniej historii przywożenia turystów do Polski, często słyszymy pytanie, dlaczego właśnie Polska, dlaczego Warszawa. Wiadomo, że ważna jest infrastruktura, ale szczególnie ważne są właśnie takie miejsca jak Wilanów, które się odwiedza, które się pamięta. Wilanów też doskonale wpisuje się w koncepcję tworzenia produktu. Połączenie odwiedzenia wystawy z pobytem w Wilanowie, z ogrodem świateł to świetna inspiracja do kolejnego „produktu”. Tak też dzieje się na świecie, przykładem Paryż i wystawa poświęcona Leonardo, która teraz ma tam miejsce – podkreślał Andrzej Hulewicz. Nawiązań do postaci Leonarda można w pomysłach Grupy Mazurkas spodziewać się więcej – Mazurkas Catering będzie np. serwował filetowe risotto, niemal takie, jakiego recepturę na dworze we Florencji, szukając idealnego koloru, opracował da Vinci.
 

Zaangażowanie Grupy Mazurkas w promocję kultury i sztuki to przede wszystkim realizowane od ośmiu lat Forum Humanum Mazurkas. Grupa jest także fundatorem pomnika Tancerki, poświęconego ludziom baletu, który powstał przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Do wspierania kultury i sztuki przez dojrzały biznes zachęcał podczas konferencji prezes Grupy Mazurkas Andrzej Bartkowski. – Nam daje to wielką satysfakcję i spełnienie – podsumował.

Wystawa jest dostępna dla publiczności od 4 grudnia 2019 r. do 15 października 2020 r. Jej organizację wsparło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl