Joanna Gorczyca: Odpowiedzialność

Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Na zdjęciu: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU

Odpowiedzialne działanie w biznesie przestało być jedynie dobrą wolą zarządzających, a stało się powinnością coraz mocniej już wymaganą regulacjami prawnymi. O odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju w cyklu "W centrum uwagi…" pisze Joanna Gorczyca.

Ostatnie dekady pokazały nam jak szybko zmienia się świat. Wynalazki, innowacje, globalna sieć kontaktów zmniejszyły znaczenie odległości pomiędzy ludźmi i dały możliwość bezsprzecznie szybkiej komunikacji. Rośniemy w siłę zatem, ale nie bez kosztowo. Świadomość konsekwencji stosowania plastiku w życiu codziennym, nawyków niedbałości, nadprodukcji odpadów czy zanieczyszczenia oceanów dociera do nas równie szybko, jak wieści o premierze nowego smartfona. Wiedza, którą dysponujemy lub którą szybko możemy pozyskać, zmusza nas również do pytań o przyszłość planety. Chcielibyśmy, aby rozwój, którego jesteśmy częścią i siłą napędową, a który teraz tak bardzo cenimy (bo jakże trudno żyć bez nowego smartfona), był zrównoważony. A zatem nie zagrażał nam ani planecie, pozwalając zachować ją dla przyszłych pokoleń. Najlepiej w stanie niepogorszonym. Stąd też wiele uwagi przykładamy dziś do ekologii, klimatu oraz świadomości zagrożeń wynikających z nadużyć w przemyśle czy biznesie. Stajemy się bardziej odpowiedzialni.

Jeszcze niedawno w realizację 17 celów na rzecz zrównoważonego rozwoju (SDG), określonych przez ONZ, angażowały się głównie państwa (www.un.org.pl/#). Decyzjami i regulacjami starały się chronić środowisko naturalne i prawa człowieka. Cele, na tyle ważne, co i uniwersalne, wskazują kierunki działań, jakie powinny być w centrum naszego zainteresowania, by rozwój nie zagrażał ludziom ani środowisku. Szybko okazało się, że siła sprawcza biznesu i zasięg oddziaływania sprawiły, że stał się główną siłą na tym polu. Teraz do ich realizacji włącza się również biznes, nie tylko ten największy, a także – z niebywałą siłą – my indywidualnie.

Wiemy już, że mamy moc wpływania na świat i to, co się w nim dzieje. Rozwojową, ale i dekonstrukcyjną. Wpływ społeczny to dzisiaj nie tylko domena rządów czy korporacji. Również małe przedsiębiorstwa i jednostki dostrzegają możliwość i siłę oddziaływania społecznego. Wpływają na swoich dostawców, klientów, pracowników i partnerów w całym łańcuchu dostaw. Podejmując decyzje biznesowe związane z używaniem surowców czy produkcją odpadów, wpływają również na środowisko naturalne.

CSR, który dotąd przypisywany był korporacjom i często niesłusznie utożsamiany jedynie z działalnością społeczną, rozszerzył swój zasięg, transformując w stronę zrównoważonego rozwoju. Odpowiedzialność społeczna organizacji przyjmuje zatem również aspekt środowiskowy. Dzisiaj odpowiedzialny biznes to już nie tylko akcje społeczne. Również odpowiedzialność za wpływ na środowisko. Spajane w koncepcji zarządzania opartej na świadomości swoich wpływów społecznych stają się w pełni odpowiedzialnym sposobem zarabiania pieniędzy. Odpowiedzialne działanie w biznesie przestało być jedynie dobrą wolą zarządzających, a stało się powinnością coraz mocniej już wymaganą regulacjami prawnymi.

Równowaga stała się dla nas znaczącym wyróżnikiem działań, pozwalającym oceniać działalność koncernów i małych, rodzinnych firm. Umożliwiającym wybór produktów lub usług nie tylko według kryterium ceny. Wywierającym presję na producentów towarów, które nie są wytwarzane w poszanowaniu równowagi. Dzięki mediom społecznościowym, jako konsumenci, potrafimy wpływać na rynek oraz szybko być w centrum wydarzeń społecznie istotnych. Konsumencka siła sprawcza powoduje więc, że odpowiedzialny sposób prowadzenia biznesu, zarówno społecznie jak, i środowiskowo, pozwala na większe zyski.
Sprawdźmy więc, na ile odpowiedzialny jest Wasz biznes. Zapraszam do lektury, gdzie w 10 odcinkach, krok po kroku przeanalizujemy najważniejsze aspekty zrównoważonego biznesu i wspólnie odpowiemy na to pytanie.
Jeśli wypełnicie listopadową ankietę, w grudniu będzie wszystko jasne. Będziemy mieć co świętować. Będziemy wiedzieć, czego się uczyć.
Zapraszam!

Autor: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Cykl: W centrum uwagi…
Joanna Gorczyca zawodowo zarządza obszarem prewencji i CSR w Grupie PZU, a zagadnienia odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju to jej specjalizacja. Co miesiąc będzie stawiać w centrum uwagi istotne dla branży eventowej kwestie.
W centrum uwagi… Joanna Gorczyca – czwarty czwartek miesiąca

Przypominamy też rozmowę z Joanną Gorczycą pt. CSR-owe szachy. Rozmowa została przeprowadzona w cyklu MP MICE & More, realizowanym w partnerstwie z
Digital Knowledge Village.
CSR-owe szachy. cz. 1

CSR-owe szachy. cz. 2

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl