Joanna Gorczyca: Odpowiedzialność
Odpowiedzialne działanie w biznesie przestało być jedynie dobrą wolą zarządzających, a stało się powinnością coraz mocniej już wymaganą regulacjami prawnymi. O odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju w cyklu "W centrum uwagi…" pisze Joanna Gorczyca.
Ostatnie dekady pokazały nam jak szybko zmienia się świat. Wynalazki, innowacje, globalna sieć kontaktów zmniejszyły znaczenie odległości pomiędzy ludźmi i dały możliwość bezsprzecznie szybkiej komunikacji. Rośniemy w siłę zatem, ale nie bez kosztowo. Świadomość konsekwencji stosowania plastiku w życiu codziennym, nawyków niedbałości, nadprodukcji odpadów czy zanieczyszczenia oceanów dociera do nas równie szybko, jak wieści o premierze nowego smartfona. Wiedza, którą dysponujemy lub którą szybko możemy pozyskać, zmusza nas również do pytań o przyszłość planety. Chcielibyśmy, aby rozwój, którego jesteśmy częścią i siłą napędową, a który teraz tak bardzo cenimy (bo jakże trudno żyć bez nowego smartfona), był zrównoważony. A zatem nie zagrażał nam ani planecie, pozwalając zachować ją dla przyszłych pokoleń. Najlepiej w stanie niepogorszonym. Stąd też wiele uwagi przykładamy dziś do ekologii, klimatu oraz świadomości zagrożeń wynikających z nadużyć w przemyśle czy biznesie. Stajemy się bardziej odpowiedzialni.
Jeszcze niedawno w realizację 17 celów na rzecz zrównoważonego rozwoju (SDG), określonych przez ONZ, angażowały się głównie państwa (www.un.org.pl/#). Decyzjami i regulacjami starały się chronić środowisko naturalne i prawa człowieka. Cele, na tyle ważne, co i uniwersalne, wskazują kierunki działań, jakie powinny być w centrum naszego zainteresowania, by rozwój nie zagrażał ludziom ani środowisku. Szybko okazało się, że siła sprawcza biznesu i zasięg oddziaływania sprawiły, że stał się główną siłą na tym polu. Teraz do ich realizacji włącza się również biznes, nie tylko ten największy, a także – z niebywałą siłą – my indywidualnie.
Wiemy już, że mamy moc wpływania na świat i to, co się w nim dzieje. Rozwojową, ale i dekonstrukcyjną. Wpływ społeczny to dzisiaj nie tylko domena rządów czy korporacji. Również małe przedsiębiorstwa i jednostki dostrzegają możliwość i siłę oddziaływania społecznego. Wpływają na swoich dostawców, klientów, pracowników i partnerów w całym łańcuchu dostaw. Podejmując decyzje biznesowe związane z używaniem surowców czy produkcją odpadów, wpływają również na środowisko naturalne.
CSR, który dotąd przypisywany był korporacjom i często niesłusznie utożsamiany jedynie z działalnością społeczną, rozszerzył swój zasięg, transformując w stronę zrównoważonego rozwoju. Odpowiedzialność społeczna organizacji przyjmuje zatem również aspekt środowiskowy. Dzisiaj odpowiedzialny biznes to już nie tylko akcje społeczne. Również odpowiedzialność za wpływ na środowisko. Spajane w koncepcji zarządzania opartej na świadomości swoich wpływów społecznych stają się w pełni odpowiedzialnym sposobem zarabiania pieniędzy. Odpowiedzialne działanie w biznesie przestało być jedynie dobrą wolą zarządzających, a stało się powinnością coraz mocniej już wymaganą regulacjami prawnymi.
Równowaga stała się dla nas znaczącym wyróżnikiem działań, pozwalającym oceniać działalność koncernów i małych, rodzinnych firm. Umożliwiającym wybór produktów lub usług nie tylko według kryterium ceny. Wywierającym presję na producentów towarów, które nie są wytwarzane w poszanowaniu równowagi. Dzięki mediom społecznościowym, jako konsumenci, potrafimy wpływać na rynek oraz szybko być w centrum wydarzeń społecznie istotnych. Konsumencka siła sprawcza powoduje więc, że odpowiedzialny sposób prowadzenia biznesu, zarówno społecznie jak, i środowiskowo, pozwala na większe zyski.
Sprawdźmy więc, na ile odpowiedzialny jest Wasz biznes. Zapraszam do lektury, gdzie w 10 odcinkach, krok po kroku przeanalizujemy najważniejsze aspekty zrównoważonego biznesu i wspólnie odpowiemy na to pytanie.
Jeśli wypełnicie listopadową ankietę, w grudniu będzie wszystko jasne. Będziemy mieć co świętować. Będziemy wiedzieć, czego się uczyć.
Zapraszam!
Autor: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Cykl: W centrum uwagi…
Joanna Gorczyca zawodowo zarządza obszarem prewencji i CSR w Grupie PZU, a zagadnienia odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju to jej specjalizacja. Co miesiąc będzie stawiać w centrum uwagi istotne dla branży eventowej kwestie.
W centrum uwagi… Joanna Gorczyca – czwarty czwartek miesiąca
Przypominamy też rozmowę z Joanną Gorczycą pt. CSR-owe szachy. Rozmowa została przeprowadzona w cyklu MP MICE & More, realizowanym w partnerstwie z
Digital Knowledge Village.
CSR-owe szachy. cz. 1
CSR-owe szachy. cz. 2