Raport: branża spotkań coraz bardziej opłacalna dla Krakowa

Foto: www.krakow.pl
Na zdjęciu: Foto: www.krakow.pl

1,4 miliarda złotych wydali uczestnicy spotkań i wydarzeń biznesowych odbywających się w Krakowie w 2017 roku i wydatki te były ponad trzykrotnie wyższe niż w 2013 roku - wynika z raportu „Wpływ ekonomiczny branży spotkań na gospodarkę Krakowa w 2017 roku”.

 

Raport, którego prezentacja odbyła się 20 grudnia 2018, pokazuje, że sektor turystyki biznesowej w stolicy Małopolski jest rozwojowy i dochodowy.
 

Z danych w nim zawartych wynika, że w 2017 w Krakowie zorganizowano ponad 6 tysięcy spotkań i wydarzeń z czego 4392 stanowiły kongresy i konferencje. Przemysł spotkań wygenerował w 2017 roku blisko 2,2 miliarda złotych PKB, co stanowiło 3,38 procenta PKB całej gospodarki Krakowa.
 

W porównaniu do roku 2013 wartość PKB generowanego przez branżę turystyki biznesowej w gospodarce Krakowa była ponad dwukrotnie wyższa. Udział procentowy przemysłu spotkań w PKB miasta wzrósł zatem o ponad 40 procent. Poprzez podatki i opłaty odprowadzono do budżetu miasta 147 mln zł – o 65 procent więcej niż w 2013 roku. Prawie 3 procent dochodu budżetu miasta pochodzi z opłat i podatków odprowadzonych przez podmioty działające w branży spotkań.

 

Uczestnicy wydarzeń i spotkań odbywających się w Krakowie wydali średnio 674 zł na osobę jako opłatę za uczestnictwo w evencie, 478 zł na noclegi, 167 zł na gastronomię, 62 zł na komunikację, 80 zł na zwiedzanie, 122 zł na rozrywkę i 147 zł na zakupy. Wydatki firm uczestniczących w takich przedsięwzięciach wynosiły średnio  - 8418 zł z tytułu kosztów wynajmu powierzchni targowej, 6841 zł na rzecz przedsiębiorstw usług targowych, 979 zł z tytułu organizacji imprez dla kooperantów oraz 480 zł z tytułu zatrudnienia dodatkowych osób z Krakowa.
 

Natomiast wydatki osób odwiedzających wyniosły średnio: 424 zł na noclegi, 179 zł na zakupy i 132 zł na rozrywkę.
 

Poza tym przemysł spotkań wygenerował niemal 19 tysięcy miejsc pracy, co stanowi 5,5 procenta całkowitego zatrudnienia w Krakowie. W porównaniu z 2013 rokiem, wielkość zatrudnienia w przemyśle spotkań wzrosła o 53 procent.
 

Badania zrealizowane zostały dla miasta przez Małopolską Organizację Turystyczną we współpracy z zespołem ekspertów turystyki Krakowa (prof. UEK Jadwiga Berbeka, prof. Krzysztof Borodako, prof. UEK Agata Niemczyk oraz prof. UEK Renata Seweryn) i miały na celu oszacowanie wielkości branży spotkań biznesowych w Krakowie oraz jej znaczenia dla gospodarki miasta.
 

Była to już druga edycja badań, pierwsza miała miejsce w roku 2013 w ramach pięcioletniego, pionierskiego w skali europejskiej, projektu Kraków Impact, współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach „Szwajcarskiego Programu Współpracy z Nowymi Krajami Członkowskimi Unii Europejskiej”. Aby ponownie zdiagnozować rynek turystyki biznesowej, przebadano 1780 respondentów podczas 105 spotkań i wydarzeń biznesowych. By uzyskać wiarygodne wyniki badań, zespół pracowników naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie użył autorskiej metodyki opracowanej specjalnie dla tego miasta.
 

Na rozwój branży spotkań w Krakowie wpływ miało z pewnością otwarcie w roku 2014 dwóch nowych obiektów - Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz wielofunkcyjnego obiektu Tauron Arena Kraków. Obiekt targowo-kongresowy EXPO Kraków, rozbudowa lotniska Kraków Balice oraz rozrastająca się z roku na rok baza hotelowa dopełniają ofertę Krakowa skierowaną do organizatorów wydarzeń biznesowych. Wszystko to sprawia, że stolica Małopolski umacnia swoją pozycję jednego z liderów turystyki biznesowej w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

Raport w postaci infografiki dostępny jest tutaj.

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl