Raport: Momentum o skuteczności marketingu doświadczeń
Ponad połowa osób, które zetknęły się z marką za pomocą marketingu doświadczeń, kupiło dany produkt a ponad 70 proc. z nich po evencie, bezpośrednio lub poprzez media społecznościowe, opowiedziało innym o swoich doświadczeniach z marką. Wynika z raportu na temat marketingu doświadczeń przygotowanego przez Momentum.
– Tajemnicą skutecznych i przekładających się na sprzedaż aktywacji marek są autentyczność, użyteczność doświadczeń i dobra zabawa – podsumowuje wyniki raportu Monika Biedrzycka, dyrektor generalny Momentum. Konsumenci kochają marki, takie jak Samsung, Knorr, Coca-Cola, Apple, Nike, które są szczere i autentyczne. To światowi gracze, którzy już dawno zauważyli, że jednym z najefektywniejszych sposobów, żeby budować bliskie relacje z tymi, na których im zależy, jest włączenie do swojej strategii marketingu doświadczeń – wyjaśnia Biedrzycka.
Marketing doświadczeń, definiowany przez autorów raportu, to wkomponowanie marki w codzienne życie konsumentów w taki sposób, by mogli oni podejmować decyzje zakupowe na podstawie bezpośrednich doświadczeń z produktem, a nie tylko samych reklam. Opiera się on na świadomej decyzji o uczestnictwie w konkretnej akcji marketingowej.
Z badania przeprowadzonego przez Momentum, opartego na wywiadach z 6500 osobami na dziewięciu kluczowych, światowych rynkach i analizie 56 czołowych marek, związanych z sektorami: FMCG, nowych technologii, sportu, finansów i motoryzacji, wynika, że:
- 53 proc. osób, które zetknęły się z marką za pomocą marketingu doświadczeń, kupiło dany produkt
- 62 proc. po evencie wchodziło do internetu, aby dowiedzieć się więcej o marce
- 92 proc. ma profile w mediach społecznościowych
- 52 proc. korzysta kilka razy dziennie z mediów społecznościowych
- 72 proc. po evencie opowiedziało innym o swoich doświadczeniach z marką (bezpośrednio bądź poprzez media społecznościowe).
W badaniu konsumenci podkreślają również powody, dla których skuteczne aktywacje wpływają na silne emocje dotyczące konkretnych marek:
- 65 proc. uważa, że marka dostarcza im czegoś użytecznego
- 52 proc. twierdzi, że marka sprawia, że ich życie jest łatwiejsze
- 34 proc. uważa, że marka sprawia, że są szczęśliwi
– Marketing doświadczeń to z punktu widzenia konsumenta najlepszy sposób na sprawdzenie, czy dana marka jest rzeczywiście tym, co obiecuje. Jeśli jest w swojej komunikacji spójna, konsumenci nie tylko będą nagradzać ją lojalnością, przywiązaniem i częstym zakupem, ale także będą ją polecać i dzielić się pozytywnymi opiniami na jej temat w serwisach społecznościowych – dodaje Monika Biedrzycka.
Momentum to agencja marketingu zintegrowanego, łącząca kompetencje online i offline, należąca do McCann Worldgroup.