Mazowsze: znamy wartość przemysłu spotkań w regionie
Wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego szacowany jest na poziomie 1 proc., a branża tworzy w regionie 27 tys. miejsc pracy. To rezultaty badania Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact.
Przemysł spotkań jest dziedziną postrzeganą jako istotna w rozwoju gospodarczym, społecznym i kulturowym miast, regionów czy krajów, dlatego też w ostatnich latach, na całym świecie, instytucje zarządzające daną jednostką terytorialną badają wpływ tego przemysłu na wybrane aspekty funkcjonowania, ze szczególnym naciskiem na wpływ ekonomiczny.
Województwo mazowieckie jest pierwszym w Polsce województwie, które postanowiło ocenić wpływ branży spotkań na gospodarkę regionu.
Kluczowe rezultaty badania dotyczące 2018 roku to następujące dane:
- Szacowany wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego wyniósł 1 proc.
- Wartość dodana brutto wypracowana dzięki przemysłowi spotkań wyniosła 2,5 mld złotych
- Wkład przemysłu spotkań w produkcję globalną województwa mazowieckiego – 4 mld złotych
- Wkład przemysłu spotkań w tworzenie miejsc pracy w województwie mazowieckim – 27 tys.
Raport powstał jako podsumowanie projektu Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact, którego celem było zbadanie wartości rynku przemysłu spotkań na Mazowszu, określenie ekonomicznego znaczenia wydarzeń (m.in. biznesowych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych) odbywających się na terenie województwa mazowieckiego, i zaprezentowanie ich wkładu w gospodarkę regionu. Do przeprowadzenia analizy, jej autorzy wykorzystali cztery różne kwestionariusze ankietowe, kierowane do uczestników rynku przemysłu spotkań w ramach trzech faz badania. Pierwsza ankieta skierowana była do uczestników spotkań i wydarzeń. Jej celem było określenie wielkości oraz struktury wydatków. Druga ankieta skierowana była do organizatorów (zarówno agencji, jak i docelowych klientów), których podzielono na siedem kategorii. Celem tej ankiety było m.in. określenie wielkości oraz struktury funduszy, jakimi dysponował organizator w związku z przygotowaniem wydarzeń. W tej samej fazie odrębna ankieta skierowana była do przedstawicieli biur marketingu miejsc działających w województwie mazowieckim i dotyczyła – oprócz aspektów gospodarczych – m.in. postrzegania i wizerunku województwa mazowieckiego jako destynacji przemysłu spotkań.
Ostatnia, czwarta ankieta skierowana była do przedstawicieli obiektów, w których odbywają się spotkania. Do badania wyselekcjonowano 50 miejsc na Mazowszu – wybór był celowy ze względu na rodzaj obiektu, w którym istnieje możliwość organizacji spotkań. Celem tej ankiety było poznanie wpływów podmiotu wynikających z funduszy przeznaczonych na gastronomię, wynajem powierzchni, pokojów noclegowych oraz organizacji programu merytorycznego i artystycznego.
Kluczowy wynik badań – czyli oszacowanie wkładu przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego na poziomie 1 proc. zespół prowadzący badanie uznał za wysoki, podkreślając że jest to istotny wkład w gospodarkę regionalną. Prawdopodobnych przyczyn tak pozytywnego wyniku jest – zdaniem autorów – kilka. Jedną z nich stanowi efekt nowości – województwo mazowieckie jest atrakcyjnym miejscem m.in. do budowy hoteli i rewitalizacji obiektów unikatowych, co jednocześnie przyciąga organizatorów spotkań. Infrastruktura, w świetle wskaźników konkurencyjności destynacji w przemyśle spotkań, stanowi bardzo istotny element przewagi konkurencyjnej. Kolejne atuty, którymi dysponuje województwo mazowieckie, to dobra lokalizacja, atrakcyjna oferta turystyczna, profesjonalna obsługa przemysłu spotkań. Województwo to także silny ośrodek naukowy i biznesowy – miejsce wymiany wiedzy, stymulujący innowacje, co z kolei w naturalny sposób generuje organizację spotkań. Jest to destynacja, w której uczestnicy spotkań mogą się czuć bezpiecznie. Niemniej należy mieć świadomość – co jest zaznaczone w raporcie – że część z tych czynników ma charakter czasowy i może wkrótce przestać oddziaływać – coraz więcej innych regionów Polski bazuje na efekcie nowości czy dostępności połączeń.
Rezultaty działań podkreślają dużą rolę, jaką odgrywa branża spotkań. Powinny więc skłaniać do doceniania jej roli i tworzenia synergii wraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, priorytetami strategicznymi czy globalnymi trendami.