Mazowsze: znamy wartość przemysłu spotkań w regionie

Wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego szacowany jest na poziomie 1 proc., a branża tworzy w regionie 27 tys. miejsc pracy. To rezultaty badania Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact.

Przemysł spotkań jest dziedziną postrzeganą jako istotna w rozwoju gospodarczym, społecznym i kulturowym miast, regionów czy krajów, dlatego też w ostatnich latach, na całym świecie, instytucje zarządzające daną jednostką terytorialną badają wpływ tego przemysłu na wybrane aspekty funkcjonowania, ze szczególnym naciskiem na wpływ ekonomiczny.
Województwo mazowieckie jest pierwszym w Polsce województwie, które postanowiło ocenić wpływ branży spotkań na gospodarkę regionu.

Kluczowe rezultaty badania dotyczące 2018 roku to następujące dane:

  • Szacowany wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego wyniósł 1 proc.
  • Wartość dodana brutto wypracowana dzięki przemysłowi spotkań wyniosła 2,5 mld złotych
  • Wkład przemysłu spotkań w produkcję globalną województwa mazowieckiego – 4 mld złotych
  • Wkład przemysłu spotkań w tworzenie miejsc pracy w województwie mazowieckim – 27 tys.


Raport powstał jako podsumowanie projektu Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact, którego celem było zbadanie wartości rynku przemysłu spotkań na Mazowszu, określenie ekonomicznego znaczenia wydarzeń (m.in. biznesowych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych) odbywających się na terenie województwa mazowieckiego, i zaprezentowanie ich wkładu w gospodarkę regionu. Do przeprowadzenia analizy, jej autorzy wykorzystali cztery różne kwestionariusze ankietowe, kierowane do uczestników rynku przemysłu spotkań w ramach trzech faz badania. Pierwsza ankieta skierowana była do uczestników spotkań i wydarzeń. Jej celem było określenie wielkości oraz struktury wydatków. Druga ankieta skierowana była do organizatorów (zarówno agencji, jak i docelowych klientów), których podzielono na siedem kategorii. Celem tej ankiety było m.in. określenie wielkości oraz struktury funduszy, jakimi dysponował organizator w związku z przygotowaniem wydarzeń. W tej samej fazie odrębna ankieta skierowana była do przedstawicieli biur marketingu miejsc działających w województwie mazowieckim i dotyczyła – oprócz aspektów gospodarczych – m.in. postrzegania i wizerunku województwa mazowieckiego jako destynacji przemysłu spotkań.
Ostatnia, czwarta ankieta skierowana była do przedstawicieli obiektów, w których odbywają się spotkania. Do badania wyselekcjonowano 50 miejsc na Mazowszu – wybór był celowy ze względu na rodzaj obiektu, w którym istnieje możliwość organizacji spotkań. Celem tej ankiety było poznanie wpływów podmiotu wynikających z funduszy przeznaczonych na gastronomię, wynajem powierzchni, pokojów noclegowych oraz organizacji programu merytorycznego i artystycznego.

Kluczowy wynik badań – czyli oszacowanie wkładu przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego na poziomie 1 proc. zespół prowadzący badanie uznał za wysoki, podkreślając że jest to istotny wkład w gospodarkę regionalną. Prawdopodobnych przyczyn tak pozytywnego wyniku jest – zdaniem autorów – kilka. Jedną z nich stanowi efekt nowości – województwo mazowieckie jest atrakcyjnym miejscem m.in. do budowy hoteli i rewitalizacji obiektów unikatowych, co jednocześnie przyciąga organizatorów spotkań. Infrastruktura, w świetle wskaźników konkurencyjności destynacji w przemyśle spotkań, stanowi bardzo istotny element przewagi konkurencyjnej. Kolejne atuty, którymi dysponuje województwo mazowieckie, to dobra lokalizacja, atrakcyjna oferta turystyczna, profesjonalna obsługa przemysłu spotkań. Województwo to także silny ośrodek naukowy i biznesowy – miejsce wymiany wiedzy, stymulujący innowacje, co z kolei w naturalny sposób generuje organizację spotkań. Jest to destynacja, w której uczestnicy spotkań mogą się czuć bezpiecznie. Niemniej należy mieć świadomość – co jest zaznaczone w raporcie – że część z tych czynników ma charakter czasowy i może wkrótce przestać oddziaływać – coraz więcej innych regionów Polski bazuje na efekcie nowości czy dostępności połączeń.
Rezultaty działań podkreślają dużą rolę, jaką odgrywa branża spotkań. Powinny więc skłaniać do doceniania jej roli i tworzenia synergii wraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, priorytetami strategicznymi czy globalnymi trendami.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl