Izabela Stelmańska: Turystyka biznesowa ważna dla regionu

Izabela Stelmańska, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank
Na zdjęciu: Izabela Stelmańska, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank

„Rozwój Mazowsza w zakresie turystyki to przede wszystkim turystyka biznesowa. W tym roku pokusiliśmy się o zbadanie tej dziedziny i zmierzenie jej wpływu na rozwój gospodarczy regionu”. Rozmowa z Izabelą Stelmańską, zastępcą dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, nagrodzoną MP Power Awards® 2018.

MeetingPlanner.pl: Jakie znaczenie ma przemysł spotkań dla gospodarki i rozwoju Mazowsza?

Izabela Stelmańska: Od zawsze mówiło się, że rozwój Mazowsza w zakresie turystyki to przede wszystkim turystyka biznesowa, kongresy i konferencje, szeroko rozumiany przemysł spotkań. W tym roku pokusiliśmy się o zbadanie tej dziedziny i zmierzenie jej wpływu na rozwój gospodarczy Mazowsza. Tego typu badanie zrobiliśmy jako pierwszy region w Polsce, więc jesteśmy pionierami (śmiech).
Co bardzo ważne, w wyniku przeprowadzonych badań oszacowano wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego na poziomie 1 procenta, co zespół prowadzący badanie, uznał za wysoki.

MP: W takim razie, czy przemysł spotkań stanowi ważny segment z punktu widzenia promocji Mazowsza, budowania jego marki?

IS: Oczywiście, że tak. Dlatego też od kilku lat prowadzimy stopniowe przygotowania do profesjonalnej obsługi klienta z tego segmentu. Jeszcze przed nami wiele do zrobienia, z tego zdaję sobie sprawę. Tu nie wystarczy powiedzieć, że jesteśmy w centrum Polski, że mamy dobrą infrastrukturę. Musimy poznać oczekiwania odbiorców tej oferty, połączyć siły z parterami zarówno samorządowymi, jak i branżowymi.

MP: Co stanowi o konkurencyjności regionu, biorąc pod uwagę ofertę Mazowsza skierowaną do organizatorów wydarzeń?

IS: Czynników pewnie jest kilka: dobra lokalizacja, infrastruktura, Warszawa jako stolica Polski, jako ośrodek już rozpoznawalny przez organizatorów wydarzeń. Atrakcyjna oferta turystyczna, profesjonalna obsługa przemysłu spotkań to również przyciąga organizatorów spotkań. Pamiętajmy również, że nasze województwo to silny ośrodek naukowy i biznesowy, ośrodek stymulujący innowacje, co z kolei w naturalny sposób generuje organizację spotkań.

MP: Wspomniała pani o współpracy samorządu z biznesem, czy są prowadzone inicjatywy, które zmierzałyby do budowania współpracy firm i instytucji działających w przemyśle spotkań na Mazowszu?

IS: Tak, działania takie są podejmowane, choć pewnie jeszcze nie w takim zakresie, jakim powinny być prowadzone. Od wielu lat współpracujemy z samorządem branżowym turystyki. Od prawie 20 lat na terenie Mazowsza funkcjonuje regionalna organizacja turystyczna, w ramach której działają na równi samorządy terytorialne, jak i branża turystyczna, a głównym zadaniem MROT jest tworzenie i rozwijanie ofert turystycznych, również tych skierowanych do przemysłu spotkań. Przykładem takich działań może być chociażby ostatnie zacieśnienie współpracy pomiędzy MROT a WOT właśnie w zakresie wspólnego przygotowania oferty dla organizatorów spotkań. Warszawa tak jak inne większe polskie miasta ma już wypracowane swoje oferty. Pierwszym wspólnym działaniem Województwa i Warszawy był wspólny udział w Meeting & Incentive Forum w Chorwacji, gdzie Mazowsze wspólnie z Warszawą zaprezentowało ofertę dla przemysłu spotkań.

MP: Jakie są więc największe wyzwania związane z prowadzeniem działań na rzecz rozwoju przemysłu spotkań na Mazowszu?

IS: Największym wyzwaniem jest moim zdaniem zmiana sposobu myślenia różnych podmiotów, zarówno z zakresu samorządu terytorialnego, jak i podmiotów z zakresu branży turystycznej, aby wszyscy zrozumieli, jak ważnym segmentem jest przemysł spotkań. Jak ważna jest elastyczność w obsłudze spotkań, a z drugiej strony utworzenie profesjonalnego punktu obsługi, ale może przede wszystkim profesjonalnego modelu przyciągania organizatorów spotkań na Mazowsze, bo jak wiemy, konkurencja nie śpi (śmiech).

MP: Minął już ponad rok od wejście w życie przepisów „Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych”, przepisów których interpretacja, w szczególności w branży spotkań, niejednokrotnie wymagała wsparcia ze strony urzędu marszałkowskiego. Czy te kwestie nadal budzą wątpliwości i są trudne dla rynku?

IS: Przepisy tej ustawy są już coraz lepiej rozszyfrowane i budzą coraz mniej wątpliwości, choć nie zawsze, nadal napływają do nas różnorodne pytania, które staramy się wyjaśnić na bieżąco.

Wideoportret autorstwa Szymona Kobusińskiego, Studio Bank

Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, nagrodzona MP Power Awards® w kategorii Open
Izabela Stelmańska to doświadczony samorządowiec, menedżer publiczny, ekspert do spraw turystyki i promocji. Wśród jej osiągnięć są m.in. współtworzenie Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej czy projekt pn. Kreowanie marki turystycznej Mazowsza.
Drugim obszarem działalności nagrodzonej szczególnie ważnym dla firm funkcjonujących w branży eventowej i turystyki biznesowej były kwestie prawne związane z wejściem w życie „Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych”. Jak podkreśliło jury konkursu, fachowa wiedza, nastawienie na partnerstwo, ale i osobiste zaangażowanie Izabeli Stelmańskiej pozwoliło przede wszystkim zrozumieć nową – dla wielu agencji – rzeczywistość prawną, rozwiązać problemy i sprostać wyzwaniom.

Zdaniem Jury
Zarzadzaniem branżą turystyczną w ujęciu regionalnym jest trudne i wymaga wielkiej dyplomacji. Natomiast łączenie jej z branżą spotkań i dbanie o przedsiębiorców dostarcza wielu wyzwań. Iza jako urzędnik świetnie rozumie branżę, a jako kobieta sukcesu wspaniale umie połączyć świat biznesu i polityki. Uśmiechnięta i pewna siebie nie raz zaskakuje przebojowością i na pewno jest to kobieta z powerem.
Krzysztof Celuch, Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula

Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards® jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl