Jadwiga Berbeka: Przemysł spotkań to wyzwanie badawcze

Jadwiga Berbeka, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank
Na zdjęciu: Jadwiga Berbeka, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank

Przemysł spotkań z pewnością jest branżą gospodarczą, której akademicy powinni poświęcać uwagę. O branży spotkań rozmawiamy z profesor Jadwigą Berbeką z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nagrodzoną w konkursie MP Power Awards 2015 w kategorii „Open”.

MeetingPlanner.pl: Czy przemysł spotkań jest dziedziną, którą warto się zajmować naukowo, a co za tym idzie czy można mówić już o autonomicznej dyscyplinie?
Jadwiga Berbeka: Przemysł spotkań z pewnością jest branżą gospodarczą, której akademicy powinni poświęcać uwagę. Przede wszystkim ze względu na jego znaczenie gospodarcze, ale też z powodu niewielu opracowań naukowych na ten temat. Branża jest tak dynamiczna, że nauka nie nadąża z opisem rzeczywistości.
W moim odczuciu naukowe ujęcie polega na zidentyfikowaniu zjawiska, jego opisie, co łączy się z uporządkowaniem terminologicznym i próbach pomiaru. W przypadku przemysłu spotkań wszystkie trzy elementy ciągle jeszcze wzbudzają kontrowersje i nie udaje się wypracować konsensusu ani wśród akademików, ani praktyków. Dlatego warto się nad tym poważnie pochylić.
Czy jest to dyscyplina naukowa – nie. Tak jak turystyka nie jest dyscypliną, ani nawet dziedziną nauki, tak przemysł spotkań, który jest jeszcze bardziej zdywersyfikowany, tym bardziej nie. Ale jest wyzwaniem badawczym.

MP.pl: Czy zdaniem pani profesor inwestowanie w rozwój przemysłu spotkań to jest dobry kierunek?
JB: Ponieważ uważam przemysł spotkań za dynamiczny i perspektywiczny segment aktywności rynkowej, to sądzę, że warto w niego inwestować. Z punktu widzenia inwestora, zarówno prywatnego, jak i władz administracyjnych i samorządowych, ma szansę przynieść wysoką stopę zwrotu.
W zakresie niematerialnym – trzeba inwestować w budowanie marki danego miasta. Jako destynacji przemysłu spotkań / turystyki biznesowej, ale też inne pozycjonowanie może być skuteczne: miasto akademickie, miasto „mądre” (smart city), miasto – centrum outsourcingu, miasto leader w produkcji /sprzedaży/świadczeniu określonych usług. Ważne jest, by miasto wyróżniało się czymś, posiadało  przewagę konkurencyjną. To wymaga czasu, pracy, synergii wysiłków różnych podmiotów.
W zakresie materialnym – w unowocześnianie infrastruktury. Musi ona spełniać oczekiwania uczestników – przede wszystkim w zakresie „podłączenia” i wyposażenia w ITC, urządzenia, wystroju. 

MP.pl: A jak z perspektywy zarówno swoich doświadczeń jako uczestnika i jednocześnie organizatora różnorodnych wydarzeń, jak i „teoretyka” rynku ocenia pani wartość spotkań?
JB: Jeden aspekt to wartość mierzalna – wydatki uczestników i organizatorów zostawiane w danym mieście, tworzenie dodatkowych miejsc pracy, wpływy podatkowe zasilające lokalny budżet, a wszystko poza głównym turystycznym sezonem, przeciwdziałające więc zjawisku sezonowości, które jest bolączką turystyki.
W moim odczuciu równie ważne, choć niemożliwe do kwantyfikacji, są aspekty rzeczywistego „spotkania”. Spotykania ludzi. Na spotkania przyjeżdża elita – intelektualna, menedżerska. Na targach i wystawach prezentują się najlepsze, najnowsze, najbardziej innowacyjne rozwiązania. Ludzie i produkty (materialne, usługi, idee) spotykają się w jednym miejscu, w danym mieście, stwarzając okazję dla przedstawicieli lokalnych specjalistów na kontakt z nimi. Bezpośredni. Tworzą się sieci i powiązania, kluczowe przy decyzjach zakupowych, outsourcingowych, personalnych. Według mnie to jest bezcenny kapitał w dobie globalizacji. Następuje transfer wiedzy, dzielenie się nią, możliwość poznania dobrych praktyk. To w długim horyzoncie czasowym – bo tak trzeba oceniać zjawiska – duża wartość. 

MP.pl: Jaka czeka nas – branżę spotkań przyszłość za 10 lat? Co podpowiadają trendy, co podpowiadają liczby?
JB: Przyszłość – jestem optymistką. Tak, branża spotkań jest podatna na koniunkturę, więc zarówno krajowe, jak i światowe kryzysy mogą wpływać ograniczająco i hamująco. Niestabilność polityczna w kraju, niepewność co do jego systemu prawnego i pogarszanie wizerunku niestety także jest zagrożeniem. Mogą też wystąpić egzogeniczne, nieprzewidziane perturbacje, związane z bezpieczeństwem, zdrowiem, kataklizmami natury. Na to nie ma się wpływu.
W dodatku nowoczesne techniki ICT są w stanie - technicznie - eliminować konieczność bezpośrednich spotkań.
Może to rodzić obawy. Niemniej, uważam, że ludzie rozumieją i czują potrzebę bezpośrednich kontaktów, jak również lubią przemieszczać się i poznawać, więc jest w nich motywacja do wyjazdów, potrzeba eksploracji. Mówię tu szczególnie o tzw. klasie kreatywnej, ale przecież to oni stanowią trzon przemysłu spotkań. Ponadto, podróże motywacyjne i wyjazdy korporacyjne są ważnym narzędziem zarządzania zasobami ludzkimi i to się nie zmieni.
Owszem, organizatorzy spotkania będą wykorzystywać potencjał technologii informacyjno-komunikacyjnych, więc będą one miały charakter hybrydowy. Ale to będzie poszerzanie produktu, a nie jego substytucja. 

Jadwiga Berbeka, profesor nadzwyczajny, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, z którym związana jest od ponad 20 lat, pracownik Katedry Turystyki. Prowadzi wykłady z zarządzania dużymi wydarzeniami, międzynarodowych rynków turystycznych, turystyki kwalifikowanej, międzynarodowych ośrodków turystyki zimowej. Zaangażowanie w turystykę biznesową to dla niej nie tylko nauczenie, ale też działanie. Współpracuje z Krakow Convention Bureau, uczestniczyła w wyliczaniu wpływu przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa, miała udział w pozyskaniu międzynarodowej konferencji (International Conference On Tourism Management and Tourism Related Issues), która odbyła się w Krakowie przy współudziale Uniwersytetu Ekonomicznego.
 

Zdaniem jury MP Power Awards
Sztuką jest być cenionym naukowcem, znajdować czas na własne pasje - szczególnie miłość do gór i rozumieć branżę spotkań czyli przedsiębiorców. Mix nauki i biznesu nie daje zawsze wymarzonego połączenia jednak Profesor Jadwidze Berbece udaje się to znakomicie.
Krzysztof Celuch, kierownik Poland Convention Bureau POT, prorektor w Szkole Głównej Turystyki i Rekreacji w Warszawie

Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej. www.mppowerawards.com

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl