Zakładki jasne 3a

Najczęściej czytane

Pierwszy konkurs branży eventowej: MP Power...

MeetingPlanner.pl ogłasza pierwszy konkurs skierowany do przedstawicieli...

MP Power Night – uroczyste rozdanie nagród...

Pierwszy finał MP Power Awards odbył się 26 kwietnia w Centrum...

Druga edycja Poznań Media Expo

Specjaliści współpracujący z twórcami filmów o Jamesie Bondzie opowiedzą,...

SHOWEXPO w Kielcach

W tym roku w Kielcach odbędą się pierwsze w Polsce targi, które połączą...
 
A A
Wywiady

Marcin Krupa: Turystyka biznesowa w Katowicach rozwija się dynamicznie

Marcin Krupa, fot. R. Kaźmierczak

ARTYKUŁ PROMOCYJNY

Katowice od wielu lat poddają się wielowymiarowej przemianie, dzięki czemu dzisiaj nasza oferta jest postrzegana jako wyjątkowo bogata zarówno przez inwestorów, ale i przez gości uczestniczących w dużych, nierzadko międzynarodowych, wydarzeniach nie tylko gospodarczych, ale także kulturalnych i sportowych. Rozmowa z Prezydentem Miasta Katowic, Marcinem Krupą.

Katowice wyrastają na jedną z najważniejszych destynacji rynku spotkań w Polsce. Co stanowiło podstawę transformacji miasta kojarzonego z przemysłem ciężkim w nowoczesny ośrodek, mocno zorientowany na rozwój turystyki biznesowej?
Marcin Krupa: Katowice są stolicą jednej z większych i najdynamiczniej rozwijających się aglomeracji w Europie. W skład ogromnego zurbanizowanego obszaru, którego są sercem, wchodzi kilkanaście miast liczących razem niespełna 2,5 miliona mieszkańców. To miasto prawdziwie europejskie, w którym nowoczesność twórczo nawiązuje i przenika się z tradycją.
Miasta poszukują ciągle nowych sposobów, aby się wyróżnić. Widząc korzyści dla destynacji na całym świecie płynące z organizacji w nich wydarzeń biznesowych, Katowice już kilka lat temu bardzo mocno postawiły na rozwój przemysłu spotkań. W stolicy Górnego Śląska dokonano ogromnych inwestycji. Należy do nich m.in. przebudowa centrum miasta wraz z  dworcem i rynkiem, a przede wszystkim powstanie największego w Polsce obiektu kongresowo-konferencyjnego – Międzynarodowego Centrum Kongresowego, połączonego funkcjonalnie z legendarnym Spodkiem. Po sąsiedzku została zbudowana nowa wspaniała siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Muzeum Śląskie. Inwestycje te razem tworzą największą w Polsce strefę kultury. Mają one dziś bardzo znaczący wpływ na budowanie marki Katowic jako prężnego ośrodka turystyki biznesowej. Uczestnicy spotkań biznesowych bardzo często podkreślają swoje oczarowanie Katowicami. Osoby, które znają to miasto jedynie z doniesień medialnych lub też przyjeżdżają tu po kilku latach nieobecności, są bardzo pozytywnie zaskoczone skalą zmian, jakie tu zaszły w ostatnim czasie. Najbardziej cieszą opinie uczestników kongresów, konferencji czy też spotkań firmowych i motywacyjnych, deklarujące chęć powrotu do Katowic prywatnie, ze swoimi rodzinami lub przyjaciółmi. Nic tak dobrze nie potrafi łamać stereotypów jak osobista wizyta. Stąd też turystyka biznesowa ma potężny walor promocyjny.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach zostało otwarte w marcu 2015. Obiekt ten staje się nową wizytówka miasta. Ile imprez od tego czasu w nim się odbyło? Jakiego rodzaju były to wydarzenia? Jakie są najbliższe plany?
MK: Od czasu otwarcia do końca listopada 2016 roku w MCK Katowice zorganizowano przeszło 340 wydarzeń. Były to zarówno konferencje, kongresy jak i wydarzenia wystawiennicze, firmowe, sportowe oraz muzyczne. Wśród nich znalazły się m.in. targi Intel Extreme Masters Expo, które w tym roku w ciągu trzech dni odwiedziło prawie 115 tysięcy osób, a także dwie kolejne edycje Europejskiego Kongresu Gospodarczego oraz Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Bardzo ważną rolę odegrały także wydarzenia medyczne – gościliśmy m.in. zjazdy psychiatrów, urologów, konferencje kardiochirurgów, endokrynologów, otolaryngologów. W przyszłym roku do Katowic znów zawita Intel Extreme Masters, w maju odbędzie się VIII Europejski Kongres Gospodarczy. Z kolei w październiku będziemy gościć -  po raz pierwszy w Polsce - Światowe Targi Muzyczne  WOMEX - jedno z największych wydarzeń z branży muzyki świata. Złoży się na nie ok. 60 koncertów, pięciodniowa konferencja, a przede wszystkim targi z udziałem przedstawicieli wytwórni muzycznych, organizatorów festiwali, artystów, menadżerów oraz dziennikarzy z całego świata. Spodziewany jest przyjazd ok. 3 tys. osób. MCK jest obiektem, którego w Polsce brakowało. Można tu organizować wydarzenia liczące nawet 15 tysięcy uczestników. W połączeniu ze Spodkiem jest możliwość realizacji tu wydarzenia dla przeszło 26 tysięcy osób.

Goście biznesowi mają dla Katowic szczególne znaczenie. Jak wygląda prowadzona przez Convention Bureau strategia promocji miasta i pozyskiwania klientów MICE?
MK: Convention Bureau Katowice istnieje od lipca 2009 roku. Od marca 2015 roku jest to niezależna komórka działająca w strukturach Urzędu Miasta Katowice. Katowickie Convention aktywnie włącza się w przyciąganie wydarzeń biznesowych do naszego miasta  m.in. poprzez współpracę z organizatorami kongresów, konferencji, targów, wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych, organizację wizyt studyjnych dziennikarzy, konferencji i wydarzeń promujących Katowice jako atrakcyjną destynację turystyki biznesowej, a także udział w targach IMEX oraz IBTM World, publikację materiałów prasowych i folderów promocyjnych ukierunkowanych na rynek MICE. Istnieje ścisła współpraca między Convention Bureau Katowice a Wydziałem Promocji Urzędu Miasta Katowice, co zapewnia dobrą koordynację podejmowanych działań i ich większą skuteczność.   

Jaki wpływ ma organizacja wydarzeń biznesowych na gospodarkę Katowic?
MK: Z rozwoju turystyki biznesowej w znacznym stopniu korzystają lokalni przedsiębiorcy. Uczestnicy wydarzeń nocują w naszych hotelach, robią zakupy w tutejszych sklepach, korzystają z lokalnej gastronomii. Zgodnie z raportem „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2015 roku. Badanie rynkowe uczestników spotkań konferencyjnych” autorstwa dr. Krzysztofa Cieślikowskiego, w zeszłym roku w Katowicach odbyło się ponad 6600 spotkań, w których uczestniczyło ponad 580 tysięcy osób. Pozostawili oni w naszym mieście ok. 80 milionów złotych, z czego w hotelach ok. 23 miliony zł. Cieszymy się, że stolica Górnego Śląska nie jest już postrzegana jako miasto przemysłu ciężkiego, lecz jako interesująca destynacja dla przemysłu spotkań.

www.convention.katowice.eu/pl

09 sty 2017
 
średnia ocen:
0.0
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.