Zakup usług marketingowych na Procon Indirect. Podsumowanie trzeciej edycji forum

Firma doradcza OptiBuy, po raz trzeci była gospodarzem konferencji zakupowej Procon Indirect Forum 2019. Tematem przewodnim wydarzenia była postępująca cyfryzacja działów zakupów i jej wpływ na pracę kupców. Nie zabrakło jednak treści dotyczących budowania i zarządzania zespołami zakupowymi oraz problematyki zakupów usług marketingowych czy profesjonalnych. Dwudniowe spotkanie zgromadziło łącznie 120 uczestników.

Zrobotyzowane zakupy
Wydarzenie otworzył Franck Lheureux, którego prezentacja zabrała uczestników w przyszłość zakupów. General manager EMEA w Ivalua w inspirującej prezentacji pokazał, jak ważne i użyteczne jest korzystanie z najnowszych osiągnięć technologicznych w zakupach oraz jak sztuczna inteligencja może wspierać kupców w codziennej pracy. Jednym z przykładów takich zastosowań było zaprezentowanie IVA Assistant, inteligentnego asystenta zakupowego spod szyldu Ivalua, który wzbudził ogromne zainteresowanie słuchaczy. Zakupy co raz częściej potwierdzają swoje strategiczne znaczenie w organizacjach, a wspierane np. w procesie obróbki dużych ilości danych, przez uczące się algorytmy, mogą łatwo i szybko stworzyć wartość dodaną dla całego przedsiębiorstwa.


Kontynuacją tematu cyfryzacji był panel dyskusyjny, w którym udział wzięli Paulina Wasążnik (ekspert ds. zakupów technologicznych, T-Mobile), Mateusz Rubaj (procurement senior manager, AmRest), Przemysław Wątroba (dyrektor zakupów, Addiko Bank) oraz Jacek Jarmuszczak (ekspert zakupowy). Paneliści, z punktu widzenia praktyki zawodowej, krytycznie analizowali możliwości, jakie daje szeroko rozumiana cyfryzacja i automatyzacja działań zakupowych, często na przykładzie doświadczeń z własnych organizacji. Uczestnicy dyskusji podkreślali, by nie „mechanizować” relacji wewnątrz organizacji - niezależnie od narzędzi, to człowiek jest w centrum wszystkich działań i nic nie może zastąpić klasycznej rozmowy.

Komunikacja

Przedstawiciele firmy Gutenberg (DDB Group), czyli tegorocznego Partnera Konferencji – Anna Kryszczyszyn oraz Joanna Gajdemska wraz ze swoim gościem Jakubem Strutyńskim (McDonald’s) otworzyli drugi blok wystąpień konferencyjnych. Na przykładzie swojej współpracy, opowiadali o drodze do doskonałości operacyjnej działań marketingowych globalnej marki w projektach o zasięgu lokalnym. O współpracy agencji i działów zakupów, mówiła również Zuzanna Warowna-Toruńska, która od lat występuje po stronie marketingowych zleceniobiorców i konsultantów. Przedstawiła zgromadzonym słuchaczom, jak potencjalny dostawca może odbierać informacje i działania po stronie działu zakupów, podkreślając istotę komunikacji w całym procesie. Temat kontynuowali Marta Macke-Ejchart i Rafał Karski z Shortlist Consluting, którzy zagłębili się w temat przetargów i ważności relacji w procesach przetargowych.

Sposoby na efektywną współpracę, tym razem w zakresie zakupu usług i rozwiązań IT, zaprezentował Jacek Jarmuszczak, ekspert zakupowy, od lat zajmujący się właśnie kategoriami informatycznymi. Posługując się interesującymi przykładami angażującymi publiczność, omówił podstawowe kroki, zasady budowania zespołów i role ich członków oraz możliwe formy rozliczeń, mające zapewnić sukces przy współpracy z firmami oferującymi rozwiązania IT dla biznesu. Praktyczne rady i sugestie pomagające dążyć do modelu lean procurement z wykorzystaniem elementów modelu agile, zaserwowali słuchaczom Łukasz Węgrzyn oraz Piotr Gałka z kancelarii SSW Pragmatic Solutions. Ich doświadczenie zarówno prawnicze, jak i transformacyjne w licznych projektach wdrożeniowych oraz w zakupach IT, pozwoliło im mieć styczność z sytuacjami, problemami oraz sposobami na ich rozwiązanie, którymi podzielili się z uczestnikami Procon Indirect Forum.

Grzechy managerów zespołów zakupowych

Niejednokrotnie, w wystąpieniach pojawiały się zagadnienia związane z budowaniem optymalnych zespołów. Przemysław Wątroba (dyrektor zakupów w Addiko Bank) w swojej prezentacji omówił Procurement Operating Model i na przystępnych przykładach omówił sposoby na budowanie efektywnej organizacji zakupowej. Z nieco innej strony, do tematyki relacji wewnątrz-zespołowej podszedł Franciszek Manikowski, który skupił się na 7 „grzechach głównych” popełnianych przez managerów zespołów zakupowych. Padło sporo zabawnych i mniej oficjalnych przykładów, ale przede wszystkim wywołało to refleksje u zgromadzonych na sali kierowników i dyrektorów, którzy w obecnej sytuacji na rynku pracy mierzą się z poszukiwaniem i utrzymaniem talentów w swoich zespołach.

Finalna prezentacja, należała do reprezentantek Grupy Polpharma: Elżbiety Czarnockiej, dyrektora Działu Zakupów Materiałów i Usług Nieprodukcyjnych oraz Agnieszki Suliborskiej, kierownika ds. zakupów usług eventowych. Przedstawiając imponujące osiągnięcia ich zespołów w budowaniu i wdrożeniu nowatorskiego systemu podróży służbowych, dawały cenne wskazówki, sugerowały obszary oszczędności i dzieliły się spostrzeżeniami z zakresu współpracy z dostawcami dedykowanych rozwiązań, biur podróży oraz platform oferujących noclegi czy przeloty służbowe.
Pierwszy dzień konferencji składał się z prelekcje i wystąpień – jednak nie zabrakło licznych pytań uczestników, które niejednokrotnie przeradzały się w ożywione dyskusje na forum.

Teoria a praktyka

Dyskusji i licznych rozmów nie zabrakło również drugiego dnia wydarzenia, podczas warsztatów z cyklu Procon Workshops. Przygotowanie idealnego przetargu na usługi marketingowe trenowali z uczestnikami Marta Macke-Ejchart i Rafał Karski z Shortlist Consulting. Wspólnie, rozłożyli na czynniki pierwsze przebieg procesu przetargowego i przeanalizowali poszczególne jego etapy, w efekcie tworząc zbiór 10 najlepszych praktyk dla Agencji i Klienta. Druga grupa warsztatowa, skoncentrowała się na wykorzystaniu metod analitycznych w zakupach. Dr Tomasz Gonsior i Marlena Kryściak-Sitkowska – partnerzy w OptiBuy, omówili i przećwiczyli popularne narzędzia: TCO, LPP oraz Analizę wartości.


– Uczestnicy zostali do ostatnich minut, już po godzinie 17 – to dla nas najlepszy dowód na to, że tematyka konferencji trafia w ich potrzeby, a sposób prezentacji – zadawala tych najbardziej wymagających. Dziękujemy Prelegentom za wkład w przygotowanie tak angażujących wystąpień, a Uczestnikom za to, że co roku tak licznie do nas dołączają. To naprawdę motywuje do dalszej pracy nad kolejnymi wydarzeniami z rodziny Procon. Już teraz zapraszam za rok, a osoby zainteresowane zakupami produkcyjnymi na konferencję Procon Manufacturing, która odbędzie się już w maju we Wrocławiu – mówi Martyna Mucha, marketing manager w OptiBuy i główny organizator m.in.: Procon Indirect Forum.
MeetingPlanner.pl był partnerem medialnym wydarzenia.


Nadchodząca konferencja skierowana jest do działów zakupów produkcyjnyc. Procon Manufacturing 2019 odbędzie się 21-22 maja w Wrocławiu pod hasłem - Direct Procurement: Key Trends and Hot Topics. Z kolei, na jedno z najważniejszych wydarzeń polskiej branży zakupowej – Procon/Polzak – organizatorzy: OptiBuy i PSML, zapraszają do Hotelu Marriott w Warszawie w dniach 21-22 października 2019.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl