Cezary Wilemajtys: Meeting Planner PL – silna marka

Meeting planner oznacza zawód, którym określa się menedżerów ze wszystkich obszarów branży spotkań. Jak stworzyć silną markę polskich meeting plannerów – Meeting Planner PL? Jesteśmy na dobrej drodze. Trzeba tylko dalej w nią inwestować i przede wszystkim rozpocząć promocję wśród klientów za granicą.

Pamiętam dobrze, gdy 15 lat temu pierwszy raz usłyszałem termin „meeting planner” na kongresie Meeting Planners International na Florydzie. Amerykanie w MPI wpadli wtedy na pomysł, że nasz zawód wymaga promocji, a na początku potrzebna jest dobra nazwa. Meeting planner oznacza zawód, którym określa się menedżerów ze wszystkich obszarów branży spotkań: eventów, kongresów, incentive travel. Od tego czasu meeting planner upowszechnił się na całym świecie, jako oznaczenie na ciekawy fach, wymagający odpowiedniego przygotowania, ba, nawet studiów kierunkowych.

W Polsce stało się podobnie. Jesteśmy na dobrej drodze, aby zbudować silną markę tego zawodu. A moim zdaniem, w najbliższych kilku latach otwiera się szansa, aby przekonać rynki zagraniczne z Europy, że jakość polskich meeting plannerów i branży spotkań jest konkurencyjna wobec innych krajów. Nie tylko chodzi o ściągnięcie klientów do Polski, ale również o to, żeby przekonać ich, że w Polsce jest niezwykle solidna baza dostawców, którzy są konkurencyjni dla dostawców z innych rynków europejskich.

Otwarcie rynków europejskich

Okoliczności nam sprzyjają. Zmienia się na korzyść otoczenie prawne. Już w połowie przyszłego roku zacznie obowiązywać nowa ustawa o imprezach turystycznych. Wielokrotnie pisałem o zmianach formalnych, jakie ona przyniesie. Przede wszystkim rozwieje wątpliwości, co to jest impreza turystyczna i kto musi dostosować się do odnoszących się do niej przepisów. Mówiąc w dużym skrócie, dotyczy to całego rynku MICE, w tym eventów, kongresów i spotkań integracyjnych. Niesie to za sobą potrzebę dokonania rejestracji, ubezpieczeń i comiesięcznej sprawozdawczości. Ale jednocześnie daje nowe możliwości, ponieważ zmiana ustawy jest powiązana z podobnymi zmianami we wszystkich krajach unijnych. Jest właśnie dlatego wdrażana, aby każdy przedsiębiorca w Polsce mógł świadczyć usługi na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Oznacza to formalne otwarcie wszystkich rynków dla zarejestrowanych w Polsce organizatorów eventów, wyjazdów motywacyjnych i kongresów.

Bezpieczeństwo usług

Kolejnym atutem naszego rynku jest rosnące bezpieczeństwo branży spotkań. Inicjatywa „Dobry Przetarg” to doskonały dowód na to, że rynek dojrzewa. Zarówno klienci, jak i agencje zdali sobie sprawę, że przyszedł czas na uporządkowanie procesów zakupów, bo wyjdzie nam to wszystkim na dobre. Rozmowy przy stolikach tematycznych prowadzone są niezwykle konstruktywnie. Jest już pewne, że „Dobry Przetarg” zakończy się sukcesem. Dla innych zleceniodawców to sygnał, że w Polsce panują klarowne zasady, oparte na wzajemnym zrozumieniu potrzeb.
W przypadku imprez turystycznych wzrosło bezpieczeństwo klientów z uwagi na wprowadzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który jest II filarem zabezpieczającym wszystkie wpłaty klientów. Dzięki niemu 100 procent wszystkich zainwestowanych zaliczek podlega zwrotowi w przypadku niewypłacalności organizatora.

Silna, zintegrowana branża

Może nie dostrzegamy tego, siedząc w środku, ale nasi europejscy sąsiedzi nie mogą wyjść z podziwu. Powiedzmy sobie wyraźnie: nasza branża MICE jest silna i zintegrowana. Na rynku działa kilka solidnych stowarzyszeń branżowych, zarówno polskich, jak i międzynarodowych. Skupiają one najbardziej aktywnych uczestników rynku, korzystając z ich intelektualnego i twórczego zaangażowanie. Dzięki nim powstało wiele unikalnych inicjatyw: Meetings Week Polnaf, Columbus Day, Studium Event Management, Konferencja Event Biznes i wiele innych. Stowarzyszenia są również integratorem i regulatorem branży, wprowadzając wewnętrzne kodeksy postępowania uczestników rynku. Poza tym organizowany jest cały szereg spotkań dyskusyjnych i biznesowych, MICE tourów, fast datów, meet-the-bidderów, które na stałe wpisały się w krajobraz polskiej branży. Powstały krajowe konkursy branżowe: Osobowość Roku, MP Power Awards, a do tego wiele firm z powodzeniem bierze udział w konkursach komunikacji marketingowej w Polsce i poza granicami.

Jak stworzyć silną markę Meeting Planner PL? Marka meeting planner PL jest już obecna. Trzeba dalej w nią inwestować i przede wszystkim rozpocząć promocję wśród klientów za granicą. Niezbędny jest dalszy rozwój inicjatyw branżowych, ich stałe nagłaśnianie, budowanie komunikacji przy udziale wszystkich mediów. Jednocześnie należy poszukiwać nowych sojuszników. W Polsce warto rozmawiać z Polskim Stowarzyszeniem Menedżerów Logistyki i Zakupów, które może zachęcać menedżerów zakupów innych europejskich krajów do przyjazdu do Polski na poszukiwanie dostawców. Za granicą warto promować polski rynek wśród międzynarodowych stowarzyszeń, w tym MPI i SITE. Mamy dobrą okazję, aby wyeksportować kolejną polską markę w Europie.

Cezary Wilemajtys, członek Jury MP Power Awards®, prezes zarządu United Partners, członek zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, prezes zarządu SITE Poland

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl