Agata Kondracka: O jedzeniu znowu, a raczej o jego niemarnowaniu

Global Nation czyli historie globalne Agaty Kondrackiej
Na zdjęciu: Global Nation czyli historie globalne Agaty Kondrackiej

A ja znów o jedzeniu. Podróżując po całym świecie miałam okazję próbować niezwykłych smaków w niezwykłych miejscach. Bardzo często porcje były minimalistyczne, a i tak czułam się nasycona. Czasami jednak porcje były tak ogromne, że po przystawce czułam się pełna, a przede mną były jeszcze dwa, trzy dania. Zawsze w takich momentach żałowałam, że nie jestem w stanie zjeść więcej… Agata Kondracka z cyklu Global Nation.
 

Jest taka włoska restauracja w Nowym Jorku, której klimat przypomina trochę gangsterskie filmy z lat 20. I w której porcje makaronu są tak gigantyczne, że po jednej trzeciej nie jestem w stanie się ruszać, a trzeba jeszcze zostawić miejsce na cannoli.
 

Zawsze się zżymam, gdy proszę o zmniejszenie porcji, a słyszę: „nie żartuj, jesteśmy znani z tego, że u nas dobrze się je”.
No właśnie: czy zawsze dobrze znaczy dużo?
Wielokrotnie, ustalając menu z klientami, słyszę, czy na pewno wystarczy jedzenia, czy nie będą głodni?
Czy kiedykolwiek zadano nam pytanie, czy jedzenia nie jest za dużo?

Tymczasem na świecie marnuje się jedna trzecia jedzenia – to jest około 1,3 mld ton pożywienia o wartości około 1 biliona dolarów! Jest to problem zarówno środowiska naturalnego (8 proc. gazów ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu), społeczeństwa (bo pomimo nadprodukcji wciąż ponad 800 milionów ludzi głoduje, a około 2 miliardy ludzi cierpi na otyłość lub nadwagę) oraz ekonomiczny (zmarnowane jedzenie to zmarnowana woda, praca, pieniądze).

Celem dyrektywy Parlamentu Europejskiego z 2018 roku (2018/851)* na temat zrównoważonego rozwoju jest do 2030 roku zmniejszyć o połowę globalną ilość zmarnowanej żywności.
Jak idzie Polsce? Polska walczy. Ostatnio brałam udział (oczywiście online) w bardzo interesującym spotkaniu całego środowiska „food waste fighters” organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Zero Waste. Jesteśmy na dobrej drodze, ale droga przed nami bardzo długa.

Jak idzie naszej branży? Wiem, że w zeszłym roku w Lublinie miała miejsce konferencja zero waste w branży HoReCa i MICE, gdzie mówiono o tym: Jak ograniczyć marnotrawstwo jedzenia w gastronomii? Jak przekonać gości do dań wege/wegańskich/opartych na lokalnej tradycji?
Trzykrotnie miałam okazję słuchać Jakuba Malca z hotelu Novotel Warszawa.
Pierwszy raz usłyszałam o jego projekcie w lutym 2019 roku biorąc udział w TEDxWarsawWomen. Jakub od pięciu lat walczy z marnowaniem jedzenia w trzech krokach.

  1. Mierzenie odpadów
  2. Analiza odpadów
  3. Akcje redukujące odpady

Udało mu się zmniejszyć ilość wyrzucanego jedzenia w hotelu Novotel Warszawa o połowę! Te trzy kroki są dla mnie ogromnym wyznacznikiem.

Ostatnio usilnie próbowaliśmy nad tym pracować. W Gruzji wspólnie z kontrahentem staraliśmy się opracować menu tak, aby wyrzucić jak najmniej jedzenia, co w kraju, w którym gościnność jest jedną z najważniejszych wartości, wcale nie jest łatwe. Ciężko jest nam również mierzyć podczas wyjazdów ilość zmarnowanego jedzenia. Wciąż szukamy sposobu.

Nie trafiłam jeszcze na żadne opracowania na temat ilości marnowanego jedzenia w branży MICE. Będę wdzięczna za informację, jeśli ktoś to mierzył i takie informacje posiada.
Przypominam również, że w Polsce istnieje 27 banków żywności, które są otwarte na edukację, szkolenia w zakresie niemarnowania jedzenia oraz współpracę.

A tymczasem zdarza mi się na spotkania branżowe przychodzić z pojemniczkiem i na koniec zabierać coś z bufetu do domu. Obciach? Być może, ale na spotkaniu dotyczącym „food waste” w hotelu Novotel na zaproszenie SITE Poland Chapter, gdzie drugi raz miałam okazję słuchać Jakuba koleżanka z branży Ula, widząc mnie z pojemniczkiem przy bufecie, uśmiechnęła się mówiąc: a właściwie czemu nie? I w chusteczkę zawinęła kilka ciastek.

 

Autor: Agata Kondracka, współzałożycielka i współwłaścicielka agencji MindBlowing
Cykl felietonów: Global Nation czyli historie globalne
Agata Kondracka współwłaścicielka agencji MindBlowing w swojej pracy stara się łączyć wartościowe spotkania, przede wszystkim te z kategorii incentive travel, sztukę i zrównoważony sposób prowadzenia biznesu, ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko i zero waste. I tych aspektów będą dotyczyć głównie jej komentarze.

Global Nation by Agata Kondracka-Drążkowska w pierwszy poniedziałek kazdego miesiąca

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl