FELIETON: Jak się nie mówi o efektach, to nie ma efektów
O Brunonie K. nazywanym zamachowcem z Krakowa było bardzo głośno. Dla mediów każdego formatu taka sprawa to na tyle łakomy kąsek, że warto ją prezentować z każdej możliwej strony, jeżeli formuła pozwala, i to kilkanaście razy dziennie. Wokół powstają hipotezy, analizy, wywiady, rozmowy. Temat otwiera temat. Wszyscy o tym mówią.
Jaki Brunon K. i jego domniemany plan na upostaciowienia swojej niechęci do rzeczywistości mogą mieć związek z incentive travel? Co prawda uczestników programów i wyjazdów motywacyjnych trzeba zaskakiwać nieustannie, ale przecież nie o takie emocje i zaskoczenie chodzi.
Wśród wielu kontrowersji i wątpliwości wokół akcji zatrzymania zamachowca z Krakowa, pojawiało się pytanie, dlaczego te informacje zostały przekazane opinii publicznej. Oczywiście jedna z tez mówi, że stało się tak dlatego, żeby media nie skupiały się na rzeczach istotnych i tematach trudnych dla obecnie rządzących, żeby pojawiło się trochę sensacji. Kolejna to ta podkreślająca, że Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego potrzebowała PR-u, potrzebowała udowodnić, że jest potrzebna. Skoro widać efekty, w postaci tak przeprowadzonej akcji, i – bądź co bądź – sukcesu, oznacza to, że return on investment jest nad kreską. Skoro są rezultaty, to powinny być inwestycje, nakłady różnego rodzaju, także w postaci zaufania. Prosta zależność.
Podobna relacja może pomóc w promocji m.in. narzędzi z zakresu incentive marketingu. Jeżeli ich skuteczność będzie czytelna, jeżeli będą dobrze przeprowadzone i zastosowane, jeżeli nie będą przypadkowymi wyrwanymi z kontekstu działaniami, to rezultaty będą udowadniały, że w te narzędzia warto inwestować – czas, pieniądze, zaangażowanie.
Oczywiście agencje działające w sektorze incentive travel nie mają możliwości prezentować aż tak nośnych medialnie efektów swojej aktywności, ale mogą po prostu przedstawiać siebie, swoje realizacje, opinie i działania. Mogą wpływać na budowę swojego wizerunku i merytorycznej wartości. Stąd pomysł, aby w MeetingPlanner.pl otworzyć dział poświęcony tej gałęzi łączącej marketing i incentive travel. Zapraszamy do współpracy.
Magdalena Kondas, redaktor portalu MeetingPlanner.pl, magdalena.kondas@meetingplanner.pl