Social media – ważne narzędzie w branży incentive
Coraz więcej pytań dotyczących spraw zakupowych trafia do firm za pośrednictwem messengera. 84 procent menedżerów podejmuje decyzje dotyczące zakupów, korzystając przy tym z mediów społecznościowych, a 80 procent agencji incentive korzysta z social mediów. Podczas Incentive Travel Day, który odbył się w ramach Meetings Week Poland rozmawiano między innymi o mediach społecznościowych.
W ciągu ostatnich kilku lat zaszły w tym zakresie spore zmiany. W roku 2011 głównym źródłem informacji były fora internetowe, ale już w 2016 – social media, takie jak Facebook, Twitter, Linkedin czy Instagram, używane są głównie na urządzeniach mobilnych.
– Planując kampanię w social mediach warto zadać sobie pytania – gdzie się chcę znaleźć, dlaczego właśnie tam, zrobić research oraz przygotować plan działania obejmujący dobór tematów, infografik i umieszczać informacje tam, gdzie są nasi klienci, osoby, do których chcemy dotrzeć – mówił Paweł Stempniak, CEO agencji Whitebits, specjalista komunikacji marketingowej w internecie, podczas drugiego dnia cyklu wydarzeń edukacyjnych i promocyjnych branży polskiego przemysłu spotkań – Meetings Week Poland 2019.
Prelekcja dotycząca nowych technologii w komunikacji w projektach incentive była częścią programu zorganizowanego przez SOIT i SITE.
Paweł Stempniak podczas swojego wystąpienia podał przykład realizacji promocji internetowej Podlaskie.travel, trudnej ze względu na nietypowy produkt i markę, która nie reprezentowała wielkich finansów. Jej celem było wskazanie regionu Podlaskiego jako jednej z możliwości przy rozważaniu celu wyjazdu.
Działania rozpoczęto od diagnozy – co jest problemem grupy docelowej i w tym celu zbadano kilkudziesięciu mieszkańców Warszawy, ludzi pracujących w branży IT, osoby, które odwiedziły już wszystkie znane kurorty i miejscowości wyjazdowe. W rezultacie stwierdzono, że takim osobom najbardziej brakuje wyciszenia, kontaktu z naturą i sobą, zdarza się wypalenie zawodowe, a nawet depresja.
Okazało się, że Podlaskie, które nie posiada gór ani morza i któremu trudno konkurować z regionami nadmorskim, górskimi oraz topowymi miastami, może właśnie takim osobom zaoferować coś innego i że jest to coś, czego potrzebują – możliwość odzyskania równowagi poprzez kontakt z przyrodą.
W rezultacie takich działań Podlaskie stało się jedynym regionem, który promuje się na Linkedin, a sposobem na tę promocję stał się język biznesu połączony z elementami natury, przyciągający ciekawymi pomysłami słownymi i skojarzeniami z pojęciami używanymi w technologii.
Prelegent podkreślał, że w opracowywaniu takich kampanii mogą pomóc zasady dotyczące planowania podróży, które mówią o niepodejmowaniu zbyt szybkich decyzji, o podejmowaniu wysiłku, aby czasem robić coś inaczej niż wszyscy, szukaniu odniesień do wspólnych doświadczeń, co pozwala zbudować relację na innym poziomie, czy skupieniu się na celach oraz elastyczności w ich realizacji.
Barbara Stawarz-Garcia, właściciela agencji Happy Content oraz biura podróży Hola Cuba, autorka książki „Content marketing po polsku”, zachęciła do budowania tzw. mapy momentów marketingowych, określenia ich słów kluczowych i tworzenia efemerycznych treści, które wypełnią chwile spędzane przez potencjalnego klienta przed ekranem smartfona. – Z wyliczeń wynika, że takich momentów marketingowych jest 150 dziennie – mówiła.
Według prelegentki wśród narzędzi content marketingowych B2C na pierwszym miejscu są social media, potem – blog, email, wideo, eventy, infografiki, zdjęcia oraz ilustracje, a na ostatnim miejscu – e-booki.
W przypadku narzędzi w zakresie działania B2B również przodują social media, poprzedzane przez blog, email oraz eventy. E-booki, odmiennie jak w przypadku relacji B2C, znajdują się na piątym miejscu, nie na ostatnim.
– Internauci interesują się zwykle sobą, większość czasu na Facebooku spędzają na przeglądaniu swojego profilu – mówiła prelegentka. – Dlatego ważne jest dopasowanie treści do czytelnika oraz tworzenie prostych wpisów, dotyczących zwykłych zdarzeń.
Internetowe treści można podzielić na trzy typy: hub – zawierające stałe treści, regularnie przeglądane, help – pozwalające znaleźć rozwiązanie określonego problemu, oraz hero – treści wywołujące emocje, zapadające w pamięć na dłuższy czas. Dobry content marketing powinien łączyć te trzy funkcje.
– Najbardziej cenione są relacje wideo na żywo, gdyż one budzą emocje, związane na przykład z oczekiwaniem na jakieś wydarzenie – mówiła Barbara Stawarz-Garcia. Podała także zasady dotyczące czasu publikacji postów. Na Facebooku najlepiej robić to wieczorami oraz w weekendy, natomiast na Linkedin, który czyta personel branżowy, rano, przed rozpoczęciem pracy, oraz tuż przed jej zakończeniem, najlepiej w środku tygodnia.
Widoczność tekstów zwiększają emotikony, dobrze dobrane kolory, hashtagi (minimum 10), na Instagragmie natomiast – dobrze zaaranżowane, nieprzypadkowe zdjęcia oraz dłuższe posty i komentarze. Kluczowe jest pierwsze 2,5 godziny po publikacji postu. Jeżeli w tym czasie nie ma reakcji, to prawdopodobnie już jej nie będzie. Większy zasięg ma ta publikacja, która w ciągu pięciu minut ma sto polubieni, niż taka, która w ciągu dnia nazbierała ich zaledwie 10.
Wydarzenia w ramach Meetings Week Poland 2019 odbywały się od 20 do 22 marca 2019 roku w Centrum Konferencyjnym MsMarmaid w Warszawie.