Kongresy i konferencje dominowały wśród wydarzeń organizowanych w Polsce w roku 2018

Uczestnicy panelu na temat wartości rynku kongresów
Na zdjęciu: Uczestnicy panelu na temat wartości rynku kongresów
Konferencje i kongresy stanowiły 55 procent wszystkich wydarzeń organizowanych w Polsce w 2018 roku, 41 procent były to wydarzenia korporacyjne i motywacyjne, a 4 procent – targi – tak wynika z raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2019”, którego pierwsze dane zaprezentowane zostały przez POT podczas Meetings Week Poland.
 
Dane zostały zebrane przez Poland Convention Bureau POT we współpracy ze wszystkimi aktywnie działającymi regionalnymi convention bureaux.
 
W roku 2018 odnotowano w sumie 22,2 tysiące spotkań i wydarzeń (o 1000 więcej niż rok wcześniej) dla grup liczących co najmniej 50 osób. Konferencji i kongresów odbyło się 12,1 tysiąca, wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych – 9,1 tysiąca, a targów – 0,9 tysiąca.
 
W zdecydowanej większości (86,6 proc.) wydarzeń brały udział grupy z Polski, zagraniczne były uczestnikami 13,5 procenta wydarzeń. Ponad jedną trzecią wydarzeń (37 proc.) organizowała branża handlowo-usługowa.
14,5 tysiąca wydarzeń (67 proc.) trwało jeden dzień, sześć tysięcy (28 proc.) – dwa lub trzy dni, a tysiąc (5 proc.) – od czterech do siedmiu dni.
 
– Dane te zbieraliśmy już po raz dziesięty, ale tym razem zmieniliśmy metodykę badań, gdyż braliśmy pod uwagę tylko spotkania, w których udział brało ponad 50 osób – mówiła Teresa Buczak, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu Polskiej Organizacji Turystycznej podczas panelu dotyczącego wartości rynku kongresów, który odbył pierwszego dnia Meetings Week Poland.
– Zebraliśmy dane z 11 miast. Nie porównujemy szczegółowych danych z tymi zebranym w latach poprzednich, z powodu innej metody liczenia, ale tendencje, jakie są widoczne, dotyczą coraz większej liczby wydarzeń. Wśród nich dominują kongresy i konferencje, targów jest wprawdzie najmniej, ale one mają największą frekwencję – dodała.
 
Spotkań i wydarzeń organizowanych przez podmioty rekomendowane przez POT, w których brało udział ponad 50 osób, w roku 2018 było 1194. Wśród nich 545 (46 proc.) były to wydarzenia korporacyjne i motywacyjne, 516 (43 proc.) – kongresy i konferencje, a 133 (11 proc.) – targi. Organizowały je głównie branże – humanistyczna (28 proc. wydarzeń), techniczna (24 proc.) i handlowo-usługowa (21 proc.).
Także w tej grupie większość (77 proc.) stanowiły wydarzenia, których uczestnicy byli z Polski. 57 procent wydarzeń trwało jeden dzień, od dwóch do trzech dni – 34 procent, a 9 procent – od 4 do 7 dni.
 
Uczestnicy panelu podkreślali wpływ rynku kongresów na inne dziedziny gospodarki.
 
- Sektor ten przysparza miastu czy regionowi konkretnych efektów w postaci wydatków osób przyjeżdżających, również wydatków okołoturystycznych, choćby na usługi towarzyszące – podkreślała Teresa Buczak. Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu POT wspomniała także o promocji miasta, organizatora eventu, które pojawia się w mediach.
 
Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, organizator Europejskiego Kongresu MŚP, mówił o tym, jak bardzo zmieniły swój wizerunek Katowice, od kiedy powstało w tym mieście Międzynarodowe Centrum Kongresowe. - Rozwój przemysłu spotkań wpłynął na mieszkańców. Pojawili się inwestorzy,  powstały nowe miejsca pracy, bezrobocie w Katowicach utrzymuje się na poziomie 3,5 procenta – mówił.
 
Anna Wszelaczyńska, prezydent elekt Soroptimist International of Europe, organizator kongresu SIE 2021 w Krakowie, podkreślała, że Polska jest postrzegana jako kraj przyjazny i nowoczesny.  Wspomniała także o cywilizacyjno-społecznej roli kongresów oraz kuluarowych kontaktów nawiązywanych podczas ich trwania.
 
Paweł Rozen z Warszawskiej Organizacji Turystycznej mówił o transferze innowacji oraz kapitału wiedzy podczas kongresów oraz o promocji miast, która ma miejsce nawet wtedy, gdy nie uda się wygrać konkursu na określone wydarzenia (jak ostatnio w przypadku Kongresu Rotary International).
 
Pierwszy dzień Meetings Week Poland odbywał się pod hasłem – Poland Meetings Destination. W ramach spotkania odbywały się także panele dyskusyjne dotyczące partnerstwa i sponsoringu, synergii na rynku kongresów a także wpływu sztucznej inteligencji i automatyzacji na rynek spotkań.
 
Podczas rozpoczęcie pierwszego dnia Meetings Week Poland zapowiedziano premierę publikacji Stowarzyszenia Kongresy i Konferencje w Polsce pod tytułem „Kongresy  - elita przemysłu spotkań”, autorstwa Sławomira Wróblewskiego, której tysiąc egzemplarzy wydania drukowanego rozdanych zostanie ambasadorom kongresów. Publikację można także pobrać ze strony SKKP.
 
Wydarzenia w ramach Meetings Week Poland 2019 odbywały się od 20 do 22 marca 2019 roku w Centrum Konferencyjnym MsMarmaid w Warszawie.
Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl