Kraków Network, czyli wpływ biznesu na otoczenie

W maju odbyło się kolejne plenarne spotkanie grupy networkingowej Kraków Network z inicjatywy Krakowskiego Biura Festiwalowego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Tematem wydarzenia było oddziaływanie dużych wydarzeń kongresowych na otoczenie i lokalną społeczność, inspirujące przykłady międzynarodowych spotkań, które pozostawiły pozytywny ślad i dyskusja o dobrych praktykach w obszarze incredible impact.

Incredible impact – co to znaczy?
Podczas krótkiego wprowadzenia uczestnicy majowego spotkania mogli dowiedzieć się, czym jest incredible impact – termin sformułowany przez międzynarodowe stowarzyszenie ICCA zrzeszające organizatorów, które zdefiniowało w ten sposób pewien sposób myślenia o tym, jaki wpływ na otoczenie, miasto – gospodarza czy środowisko mają konferencje, kongresy i spotkania biznesowe.
– Ogromną siłą naszej inicjatywy jest to, że należą do niej trzy flagowe obiekty w naszym mieście, czyli Tauron Arena Kraków, EXPO Kraków i ICE Kraków, które działają wspólnie. (…) Wychodzimy z założenia, że organizowane konferencje i kongresy mogą być przyczynkiem pozytywnych zmian. – mówiła Paula Fanderowska, zastępca dyrektora Krakowskiego Biura Festiwalowego ds. ICE Kraków.

Inicjatywy operatorów obiektów
W ramach swojego wystąpienia Paula Fanderowska zwróciła uwagę na funkcjonowanie trzech krakowskich venues, których operatorzy działają nieszablonowo, wykazując wrażliwość biznesową połączoną z odpowiedzialnością społeczną. W prezentacji przedstawiła przykłady ciekawych inicjatyw podejmowanych przez EXPO Kraków, Tauron Arenę Kraków i ICE Kraków.


Targi w Krakowie były inicjatorem wielu akcji o charakterze społecznym, ekologicznym czy zdrowotnym, jak choćby zbiórka produktów do higieny jamy ustnej dla dzieci ze szkół (Międzynarodowe Targi Stomatologiczne Krakdent), konkursy dla studentów, tworzenie strefy ecopack (Packaging Innovations), działania proczytelnicze (Targi Książki).
Z kolei Agencja Rozwoju Miasta – operator Tauron Areny Kraków – stawia na kształtowanie postaw u najmłodszych, podejmując działania w trzech obszarach: sportu, bezpieczeństwa i ekologii. Jednym z przykładów jest Akademia Przedszkolaka: zajęcia sportowe, w których łącznie uczestniczy około cztery tysiące dzieci, Kraków Street Park, Wielka Lekcja Ekologii, lekcje bezpieczeństwa organizowane wspólnie z policją, strażą miejską i strażą pożarną.


Operator Centrum Kongresowego ICE Kraków również dąży do tego, by swoją działalnością wpisać się w nurt odpowiedzialności społecznej. Licząca już dwadzieścia jeden drzew Aleja Kongresowa jest najbardziej namacalnym śladem po organizowanych w Krakowie kongresach, sztandarowe projekty edukacyjne Dzień Dobry ICE Kraków i Akademia Młodego Krakowianina angażują krakowskie szkoły, a współpraca z uczelniami wyższymi wspomaga kształtowanie przyszłych kadr menadżerskich.

Przykłady międzynarodowe
Przemysł spotkań definiują wymierne parametry m. in. wskaźnik ekonomiczny (1 proc. PKB w skali kraju, w samym Krakowie 3,38 proc. PKB) czy wskaźnik transferu wiedzy (liczba powstałych publikacji). Istnieją jednak wskaźniki niemierzalne dotyczące tego, co kongres pozostawia po sobie w miejscu, w którym jest organizowany. O tym właśnie mówiła Anna Jędrocha – Wiceprezes Stowarzyszenia „Konferencje i Kongresy w Polsce”, przedstawiając ciekawe przykłady z kongresów nagradzanych w międzynarodowym projekcie International Congress and Convention Association (ICCA) Incredible Impacts Programme. Nominowany do nagrody kongres musi spełniać szereg kryteriów, jak transfer wiedzy do krajów rozwijających się, działania charytatywne czy kształtowanie świadomości ekologicznej.


Jednym z wyróżnionych wydarzeń był Światowy Kongres Fizjoterapii w 2017 roku w RPA za działania edukacyjne i popularyzację aktywności fizycznej w dwóch kampaniach społecznych, które miały na celu m.in. zaktywizowanie społeczności afrykańskiej i ufundowanie dzieciom ze szkół obuwia sportowego, a także uświadamianie, że ruch wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne.
Innymi wyróżnionymi wydarzeniami były: World Parkinson Congress, World Thrombosis Day czy World Down Syndrome Congress 2019. Wspólnym mianownikiem tych kongresów jest fakt, że są kierowane nie tylko do lekarzy, ale również do pacjentów, którzy często są ich aktywnymi uczestnikami.

Impact Kongresów Medycznych
Prawdziwym incredible impact organizowanych kongresów przez Polską Radę Resuscytacji jest stworzenie i wdrożenie programów edukacyjnych dotyczących pierwszej pomocy, stworzenie miejskiego programu „Bezpieczny Kraków”, utworzenie sieci AED, czyli automatycznych defibrylatorów czy Dzień Świadomości o Nagłym Zatrzymaniu Krążenia organizowany co roku wraz z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy.
– Niewątpliwie standardem wszelkich kongresów medycznych stanie się zapraszanie samych pacjentów, a także tworzenie możliwości zdalnego uczestnictwa, czyli tzw. live streaming. Od nas, organizatorów, będzie zależało, czy konferencje i kongresy będą pozostawiać pozytywne skutki – mówił na zakończenie profesor Janusz Andres, prezes Polskiej Rady Resuscytacji.

Krakowska debata
Debata dotyczyła zjawiska impactu w stolicy województwa małopolskiego. Zaproszeni do niej zostali przedstawiciele miejscy oraz dwóch krakowskich uczelni. Między uczestnikami spotkania wywiązała się ożywiona dyskusja.
Profesor Marian Jaskuła z Uniwersytetu Jagiellońskiego zwrócił uwagę na to, jak ważna jest kwestia wspierania młodych naukowców poprzez ułatwienie im udziału w konferencjach i kongresach po preferencyjnych cenach. Częstym rozwiązaniem jest właśnie live streaming. Argumentował również, że często pozytywnym bodźcem dla samych uczestników jest to, w jaki sposób kongres przebiegał.


Następnie głos zabrał profesor Krzysztof Borodako (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), który podkreślił, że według badań największy impact przynosi właśnie branża medyczna – głównie z uwagi na budżet i ścisłą współpracę z biznesem.
– Wszelkie działania edukacyjne dla dzieci i młodzieży podejmowane przez EXPO Kraków, Tauron Arenę Kraków czy ICE Kraków są pożyteczne, ponieważ sprawiają, że młodzi mieszkańcy mogą uświadomić sobie istnienie branży przemysłu spotkań, która stoi za tymi wielkimi obiektami – mówił.
 

Aleksander Miszalski z Rady Miasta Krakowa potwierdził, jak ważne jest generowanie impactu w przemyśle spotkań dla miasta – destynacji konferencji i kongresów. Wskazał również na konieczność poprawy PR-u samej branży turystycznej, która ma negatywny odbiór wśród mieszkańców, co może rzutować również na turystykę biznesową.
 

Z kolei Małgorzata Przygórska-Skowron z Krakow Convention Bureau, która podkreśliła, że miasto stara się wspierać organizatorów kongresów, choćby przez różnorakie działania promocyjne. Dobrym przykładem jest wspólne organizowanie na płycie Rynku Głównego bezpłatnych badań profilaktycznych przy okazji odbywania się w Krakowie kongresu medycznego.
 

Moderująca dyskusję Paula Fanderowska zwróciła również uwagę na działania branży hotelowej, która coraz bardziej otwiera się na mieszkańców Krakowa, organizując wiele wydarzeń. Istotnym elementem generującym impact dla miasta są tzw. study tours organizowane przez niektóre hotele dla agentów kongresów, które umożliwiają sprawdzenie oferty nie tylko danego hotelu, ale i samego miasta.

Następne plenarne spotkanie Kraków odbędzie się 17 września 2019. Jego temat Jak networkować, czyli o tym, jak budować relacje biznesowe będzie odpowiedzią na potrzeby uczestników i powrotem do genezy samego projektu.

 

ARTYKUŁ PROMOCYJNY

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl