Joanna Gorczyca: Wpływ

Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Na zdjęciu: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU

Zmiana percepcji CSR-u wyraża się m.in. w innym rozwinięciu skrótu – Corporate Social Responsibility teraz definiujemy jako Corporate Sustainability and Responsibility. Odpowiedzialny biznes oznacza bowiem odpowiedzialność firmy za skutki i wpływy jej działań i decyzji na społeczeństwo i środowisko. O odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju w cyklu "W centrum uwagi…" pisze Joanna Gorczyca.

W zmieniającym się świecie trudno być cały czas na topie. Firmy prześcigają się w opracowywaniu coraz to skuteczniejszych dróg do sukcesu, a pracownicy dyskutują o zagrożeniach ze strony AI. Dyskurs społeczny skupia się dziś na człowieku. Na relacjach H2H. To tutaj będzie, a często już jest, budowana przewaga rynkowa. Wobec rosnącej świadomości konsumenckiej i szybkości przekazywanych danych największe szanse na największe zyski mają niewątpliwie firmy, które zostaną ocenione jako wrażliwe społecznie. Nieodpowiedzialne natomiast będą o wiele bardziej narażone na ostracyzm społeczny, którego narzędziem często bywa bojkot produktów czy usług. Dlatego odpowiedzialność w biznesie zyskuje na znaczeniu i przekłada się na realne zyski.

CSR jest sposobem odpowiedzialnego zarabiania, a nie działalnością charytatywną. Oczywistym jest, że firmy, dla których pracujemy i które tworzymy, zostały powołane dla zysku. Nic zdrożnego w tym, że chcemy zarabiać. Dzisiaj już działalność nieetyczna, wykorzystująca zasoby ludzkie czy naturalne, ale okraszona akcją sadzenia drzew czy wizyty prezesa w hospicjum, nie może być postrzegana jako CSR czy odpowiedzialny społecznie biznes. Klienci dostrzegają jednorazowość takich działań, ich niekonsekwencję, a często również, patrząc na pełen zakres działań danej firmy, widzą ich niespójność z podstawową działalnością biznesową. I jakkolwiek szlachetne i potrzebne społecznie są działania charytatywne, nie mogą być one rozumiane jako CSR.

CSR nie może być też utożsamiany z działaniami społecznymi. Bez odpowiedzialnego podejścia do klientów czy pracowników przekazanie piłek dla lokalnej drużyny sportowej nie zrobi z naszej firmy lidera CSR-u. CSR jest pojęciem szerszym. Jest strategią łączącą wydarzenia w proces. Wymaga odpowiedzialnego podejścia na wielu płaszczyznach biznesowych – w relacjach z pracownikami, dostawcami, klientami. I oczywiście również ze społecznościami lokalnymi. By firma była w nim wiarygodna, musi on być ideą, a nie jednorazowym wydarzeniem czy działaniem skierowanym do jednej tylko grupy interesariuszy.

Zmiana percepcji CSR-u znajduje również inne rozwinięcie skrótu - Corporate Social Responsibility teraz definiujemy jako Corporate Sustainability and Responsibility. Odpowiedzialny biznes oznacza bowiem odpowiedzialność firmy za skutki i wpływy jej działań i decyzji na społeczeństwo i środowisko.

Jeśli chcemy prowadzić biznes w sposób zrównoważony, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy bierzemy odpowiedzialność za to, co i w jaki sposób robimy oraz jaki jest nasz wpływ społeczny i środowiskowy. Sednem takiego podejścia jest zatem świadomość impaktu naszej działalności biznesowej. Niezależnie od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzimy, działamy we wspólnocie. Próżnia nie jest dla nas. Kupujemy i sprzedajemy, pożyczamy i dzierżawimy. Dajemy wiedzę i się uczymy. Korzystamy z zasobów ludzkich i naturalnych. Kogo spotykamy na swojej ścieżce biznesowej? Klientów, partnerów, dostawców, pracowników. Wszędzie tam, w każdej relacji możemy być odpowiedzialni.
Warto więc znać odpowiedź na pytania:

  • jak nie organizować jednorazowych akcji społecznych, myśląc, że to CSR?
  • jaki jest wpływ naszej firmy na społeczeństwo i środowisko?
  • czy w strategii biznesowej znajdujemy zasady odpowiedzialnego sposobu zarabiania pieniędzy?

Autor: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Cykl: W centrum uwagi…
Joanna Gorczyca zawodowo zarządza obszarem prewencji i CSR w Grupie PZU, a zagadnienia odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju to jej specjalizacja. Co miesiąc będzie stawiać w centrum uwagi istotne dla branży eventowej kwestie.
W centrum uwagi… Joanna Gorczyca – czwarty czwartek miesiąca

Przypominamy też rozmowę z Joanną Gorczycą pt. CSR-owe szachy. Rozmowa została przeprowadzona w cyklu MP MICE & More, realizowanym w partnerstwie z
Digital Knowledge Village.

CSR-owe szachy. cz. 1

CSR-owe szachy. cz. 2

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl