Joanna Gorczyca: Wpływ
Zmiana percepcji CSR-u wyraża się m.in. w innym rozwinięciu skrótu – Corporate Social Responsibility teraz definiujemy jako Corporate Sustainability and Responsibility. Odpowiedzialny biznes oznacza bowiem odpowiedzialność firmy za skutki i wpływy jej działań i decyzji na społeczeństwo i środowisko. O odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju w cyklu "W centrum uwagi…" pisze Joanna Gorczyca.
W zmieniającym się świecie trudno być cały czas na topie. Firmy prześcigają się w opracowywaniu coraz to skuteczniejszych dróg do sukcesu, a pracownicy dyskutują o zagrożeniach ze strony AI. Dyskurs społeczny skupia się dziś na człowieku. Na relacjach H2H. To tutaj będzie, a często już jest, budowana przewaga rynkowa. Wobec rosnącej świadomości konsumenckiej i szybkości przekazywanych danych największe szanse na największe zyski mają niewątpliwie firmy, które zostaną ocenione jako wrażliwe społecznie. Nieodpowiedzialne natomiast będą o wiele bardziej narażone na ostracyzm społeczny, którego narzędziem często bywa bojkot produktów czy usług. Dlatego odpowiedzialność w biznesie zyskuje na znaczeniu i przekłada się na realne zyski.
CSR jest sposobem odpowiedzialnego zarabiania, a nie działalnością charytatywną. Oczywistym jest, że firmy, dla których pracujemy i które tworzymy, zostały powołane dla zysku. Nic zdrożnego w tym, że chcemy zarabiać. Dzisiaj już działalność nieetyczna, wykorzystująca zasoby ludzkie czy naturalne, ale okraszona akcją sadzenia drzew czy wizyty prezesa w hospicjum, nie może być postrzegana jako CSR czy odpowiedzialny społecznie biznes. Klienci dostrzegają jednorazowość takich działań, ich niekonsekwencję, a często również, patrząc na pełen zakres działań danej firmy, widzą ich niespójność z podstawową działalnością biznesową. I jakkolwiek szlachetne i potrzebne społecznie są działania charytatywne, nie mogą być one rozumiane jako CSR.
CSR nie może być też utożsamiany z działaniami społecznymi. Bez odpowiedzialnego podejścia do klientów czy pracowników przekazanie piłek dla lokalnej drużyny sportowej nie zrobi z naszej firmy lidera CSR-u. CSR jest pojęciem szerszym. Jest strategią łączącą wydarzenia w proces. Wymaga odpowiedzialnego podejścia na wielu płaszczyznach biznesowych – w relacjach z pracownikami, dostawcami, klientami. I oczywiście również ze społecznościami lokalnymi. By firma była w nim wiarygodna, musi on być ideą, a nie jednorazowym wydarzeniem czy działaniem skierowanym do jednej tylko grupy interesariuszy.
Zmiana percepcji CSR-u znajduje również inne rozwinięcie skrótu - Corporate Social Responsibility teraz definiujemy jako Corporate Sustainability and Responsibility. Odpowiedzialny biznes oznacza bowiem odpowiedzialność firmy za skutki i wpływy jej działań i decyzji na społeczeństwo i środowisko.
Jeśli chcemy prowadzić biznes w sposób zrównoważony, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy bierzemy odpowiedzialność za to, co i w jaki sposób robimy oraz jaki jest nasz wpływ społeczny i środowiskowy. Sednem takiego podejścia jest zatem świadomość impaktu naszej działalności biznesowej. Niezależnie od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzimy, działamy we wspólnocie. Próżnia nie jest dla nas. Kupujemy i sprzedajemy, pożyczamy i dzierżawimy. Dajemy wiedzę i się uczymy. Korzystamy z zasobów ludzkich i naturalnych. Kogo spotykamy na swojej ścieżce biznesowej? Klientów, partnerów, dostawców, pracowników. Wszędzie tam, w każdej relacji możemy być odpowiedzialni.
Warto więc znać odpowiedź na pytania:
- jak nie organizować jednorazowych akcji społecznych, myśląc, że to CSR?
- jaki jest wpływ naszej firmy na społeczeństwo i środowisko?
- czy w strategii biznesowej znajdujemy zasady odpowiedzialnego sposobu zarabiania pieniędzy?
Autor: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Cykl: W centrum uwagi…
Joanna Gorczyca zawodowo zarządza obszarem prewencji i CSR w Grupie PZU, a zagadnienia odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju to jej specjalizacja. Co miesiąc będzie stawiać w centrum uwagi istotne dla branży eventowej kwestie.
W centrum uwagi… Joanna Gorczyca – czwarty czwartek miesiąca
Przypominamy też rozmowę z Joanną Gorczycą pt. CSR-owe szachy. Rozmowa została przeprowadzona w cyklu MP MICE & More, realizowanym w partnerstwie z
Digital Knowledge Village.
CSR-owe szachy. cz. 1
CSR-owe szachy. cz. 2