Sonda: Jak rekomendacje IGHP wpłyną na biznes hotelowy i współpracę w sektorze MICE?

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego rekomenduje hotelarzom rozwiązania, które mają być dobrymi praktykami we współpracy z organizatorami wydarzeń, wśród nich są m.in. zgoda na bezkosztowe anulowanie rezerwacji bezzwrotnych z jednoczesnym uzgodnieniem rezerwacji w późniejszym terminie, zgoda na odwołanie przedpłaconych imprez z jednoczesnym uzgodnieniem zatrzymania zaliczki na poczet realizacji w późniejszym terminie, indywidualne i elastyczne podejście w zakresie modyfikacji warunków współpracy w okresie kryzysu. więcej


W jaki sposób te zalecenia wpłyną na biznes hotelowy w sektorze MICE i współpracę z organizatorami i zleceniodawcami wydarzeń? Jak ocenią Państwo obecną sytuację na rynku w związku z kryzysem wywołanym przez koronawirus?

 

Iwona Ambrożyńska-Kołbuk, convention manager, Vienna House Easy Katowice: Szukamy najlepszego rozwiązania dla obu stron
Michał Kozak, Hotel Arłamów SA: To czas próby
Elżbieta Lendo, Harmony Hotels, Lendo Hotels: Sytuacja jest bezprecedensowa i ogromnie trudna
Maciej Straus, doradca hotelowy i analityk, Hotel Afrodyta Business Spa: Spodziewamy się, że obecna sytuacja to dopiero początek fatalnych wyników hoteli w tym roku

 

Iwona Ambrożyńska-Kołbuk, convention manager, Vienna House Easy Katowice: Szukamy najlepszego rozwiązania dla obu stron

Nie da się ukryć, że sytuacja w całej gospodarce zaczyna być niezwykle trudna. Kryzys jako pierwsze dotknął branżę turystyczną, hotelarską i eventową, gdyż są one związane z przemieszczaniem się ludzi i dużymi zgromadzeniami, które stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa. Fakt odwoływania spotkań, konferencji oraz wyjazdów służbowych nie dziwi i dotyczy również rezerwacji w naszym hotelu.
Myślimy długofalowo i zawsze stoimy na stanowisku, że dobre relacje z partnerami są najważniejsze. Dlatego od samego początku kryzysu podchodzimy partnersko do wszystkich klientów i szukamy najlepszego rozwiązania dla obu stron.
Wierzymy, że za jakiś czas sytuacja wróci do normy, dlatego stawiamy na te długotrwałe relacje. Już na początku kryzysu, zanim pojawiło się oficjalne zarządzenie odwoływania imprez masowych, elastycznie podchodziliśmy do anulacji terminów konferencji – w tym dużych 2-, 3-dniowych spotkań. Staramy się bezkosztowo przenosić rezerwacje na późniejsze terminy, zachowując zaliczki na poczet przyszłych realizacji. Sporo klientów przenosi spotkania na maj – czerwiec, ale część firm jest bardziej zachowawcza i wybiera terminy jesienne. Niestety coraz częściej pojawia się problem z dostępnością terminów, ale firmy też zdają sobie z tego sprawę i stają się bardziej elastyczne chociażby w kwestii wyboru dnia tygodnia. Niektórzy zaczynają pytać nawet o okres wakacyjny.
Jesteśmy przekonani, że jako Vienna House wyjdziemy z tego kryzysu nawet silniejsi. Zdajemy sobie sprawę, że najbliższy miesiąc – dwa będą niezwykle trudne, lecz wierzymy, że optymistycznie od maja wszystko zacznie wracać do normy.

Michał Kozak, prezes zarządu Hotel Arłamów SA: To czas próby

Czytając zalecenia IGHP widzę, że są one nieco oderwane od rzeczywistości rynku MICE. Wiem, że hotelarze funkcjonujący na tym rynku realizują w zasadzie tylko albo aż czwarty punkt tychże zaleceń.
Sytuacja jest dynamiczna i niestandardowa, wiec uważam, że wymaga dynamicznych i niestandardowych rozwiązań, na pewno nie jednostronnych. Te rozwiązania nie mogą być szablonowe, a już na pewno muszą być różne, tak jak różne są sytuacje na rynku MICE. My z naszymi partnerami biznesowymi – klientami, właśnie jesteśmy na etapie wypracowywania wspólnych rozwiązań, które będą uczciwe i adekwatne do sytuacji.
Zależy nam, by konsekwencje, a co za tym idzie obciążenia, nie były jednostronne. To byłby dla wszystkich biznes na krótką metę. Rozwiązania muszą być wypracowane w partnerskiej rozmowie. Wzajemne zaufanie jest podstawą długofalowej współpracy. To czas na wypracowanie takiego zaufania na lata. To PRÓBA.


Elżbieta Lendo, prezes zarządu Harmony Hotels, prezes zarządu Lendo Hotels: Sytuacja jest bezprecedensowa i ogromnie trudna

Wybuch epidemii koronawirusa to również narastające z dnia na dzień wstrzymane rezerwacje w hotelach. To, oprócz zagrożenia zerwania płynności, także problem z utrzymaniem dotychczasowej liczby pracowników i z utrzymaniem obiektów. Obecnie sytuacja jest bezprecedensowa i ogromnie trudna dla całej branży turystycznej.

W obliczu tego kryzysu ważne jest partnerstwo, komunikacja oraz wzajemne wsparcie. Decyzję o możliwości dotyczącej modyfikacji rezerwacji hotele powinny podejmować w oparciu o wyniki indywidualnych analiz. Ciężko jest podjąć konkretną strategię działania, bowiem nie jesteśmy w stanie przygotować się na przyszłość. Sytuacja w hotelach zmienia się z godziny na godzinę, problem nie dotyczy już tylko eventów i konferencji, dynamicznie rośnie liczba anulacji rezerwacji indywidualnych i drastycznie zmniejsza się liczba rezerwacji na najbliższe miesiące. Mamy świadomość, że w tej kryzysowej sytuacji pojedyncze, rodzime hotele nie mogą zostać pozostawione samym sobie, a więc wszystkie ręce na pokład...

Fundacja Harmony Hotels skupiająca polskie niezależne hotele przede wszystkim włączyła się aktywnie w pracę w ramach przygotowania Programu osłonowego dla branży turystycznej i hoteli w ramach prac zespołu reprezentującego branżę, który będzie spotykał się w Ministerstwie Rozwoju raz w tygodniu. Przedstawiliśmy szereg postulatów, które w naszej opinii mogą przynajmniej w niewielkim stopniu złagodzić skutki wywołane koronawirusem, głównie w odniesieniu do ogromnych strat szacowanych przez poszczególnych hotelarzy, niezależnie od profilu i lokalizacji hoteli.
Na bieżąco analizujemy kryzysową sytuację w naszych hotelach, zarówno w zakresie rosnącej liczby anulowanych rezerwacji, ich braku na kolejne miesiące, jak i bezpieczeństwa naszych gości oraz pracowników.
 


Maciej Straus, doradca hotelowy i analityk, dyrektor zarządzający, Hotel Afrodyta Business Spa: Spodziewamy się, że obecna sytuacja to dopiero początek fatalnych wyników hoteli w tym roku

Przy podejmowaniu decyzji finansowych, które mają bezpośredni wpływ na kondycje finansową hotelu kieruję się bezpieczeństwem finansowym spółki, która prowadzi działalność hotelową. W obecnej sytuacji zalecenia IGHP traktujemy jako opinię organizacji hotelowej, a nie wiążące regulacje do działania. Uważam, że podpisywane umowy i zawarte w nich zapisy powinny być wykonane zgodnie z prawem. Wszelkie kwestie zmian i negocjacji powinny nosić w sobie znamiona przesłanek prawnych i zaleceń służb państwowych. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy aktu prawnego, który dawałby nam podstawy do zwrotów wpłaconych kwot. Wszelkie decyzje firm do dnia 10 marca są ich wewnętrzną polityką, którą szanujemy i rozumiemy, że obecna sytuacji nie sprzyja do organizacji spotkań integracyjnych czy szkoleniowych.

Sytuację tę odczuwamy jednoznacznie źle i notujemy spadek obrotów finansowych w sektorze spotkań biznesowych. Organizatorzy spotkań i agencje eventowe informują nas o centralnych decyzjach koncernów i firm korporacyjnych w zakresie zaprzestania organizacji spotkań firmowych. Spodziewamy się, że obecna sytuacja to dopiero początek fatalnych wyników hoteli w tym roku. Jesteśmy na etapie realizacji wariantu optymalizacji kosztów i redukcji personelu w hotelu. Przewidujemy, że w krótkim czasie zaczną być odwoływane również pobyty indywidualne oraz imprezy okolicznościowe, jeśli sytuacja rozwinie się tak jak w krajach Europy Zachodniej. W zakresie codziennym wprowadziliśmy szereg rozwiązań z zaleceń GIS oraz zdecydowaliśmy się na oddelegowanie części personelu do pracy zdalnej.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl