Joanna Gorczyca: Wartości
Nigdy dotąd tak dużo o odpowiedzialności w biznesie się nie mówiło. Niewątpliwie to czas weryfikacji strategii CSR-owych i poziomu wrażliwości na problemy społeczne. Pokazuje, jak ważne są wartości, którymi kierujemy się w biznesie. O odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju w cyklu „W centrum uwagi…” pisze Joanna Gorczyca.
W ostatnich dniach zmieniliśmy bardzo wiele. Zachowania, rytuały, powinności. Niewyobrażalne stało się realne. Opustoszałe miasta i my, schronieni we własnych domach. Zatrzymał się świat. I już nie biegniemy na kolejne spotkanie, briefing, kawę...
To czas zmian i czas doświadczeń. Wszyscy zmieniliśmy formę prowadzenia biznesu. Niektórzy przenosząc działania do sfery cyfrowej, niektórzy je zwieszając czy przebranżawiając. Branża spotkań stanęła. Zamknięte hotele, odwołane eventy i podróże. Tak wielkiej zmiany dotąd nie było.
Nigdy też dotąd tak dużo o odpowiedzialności w biznesie się nie mówiło. Niewątpliwie to czas weryfikacji strategii CSR-owych i poziomu wrażliwości na problemy społeczne. Pokazuje, jak ważne są wartości, którymi kierujemy się w biznesie i sprawdza, czy umiemy je zastosować w praktyce. Działania biznesowe i plany rozwojowe zyskały układ odniesienia, którym jest dobro społeczne.
Nawet wobec izolacji i zamknięcia społecznego staliśmy się sobie, jako ludzie, bliżsi. Połączył nas problem, wyzwanie, z którym każdy z nas radzi sobie na swój sposób. Stawka wysoka. Najwyższa.
Działania, które podejmujemy, na tej wojnie są bardzo różne. Kupujemy sprzęt medyczny, środki ochrony osobistej. Produkujemy testy, pracujemy nad szczepionką. Gotujemy obiady dla lekarzy, zawozimy im kawę. Pomagamy sąsiadom zrobić zakupy. I sprzedać tulipany czy sałatę naszemu sąsiadowi, hodowcy. Waluta jest różna - zaangażowanie, praca, czas, pieniądze. Każdy według własnych możliwości, a nawet więcej. Nieważne, jak dużo. Ważne, że każdy poczuł się zaangażowany w tę walkę. Wartości, którymi kierowały się firmy, a właściwie ludzie, który je tworzą, stały się bardzo widoczne. Zyskaliśmy wielką świadomość wpływu społecznego.
Wiele dylematów jednak wciąż przed nami. Odpowiedzialność za pracowników będzie kazała nam odpowiadać na pytania o zwolnienia. Relacje z klientami zapytają o uczciwość. Dostawcy przygotują nam sprawdzian z lojalności. I wiele, wiele innych ważnych pytań przed nami. A odpowiedzi na nie pokażą, jak w najbliższych dekadach będzie wyglądał świat.
Do strategicznej układanki zrównoważonego rozwoju dokładamy pytanie o wartości. Dobrze wiedzieć, co nas napędza, zanim ktoś powie „sprawdzam”.
Autor: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Prewencji i CSR, PZU
Cykl: W centrum uwagi…
Joanna Gorczyca zawodowo zarządza obszarem prewencji i CSR w Grupie PZU, a zagadnienia odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju to jej specjalizacja. Co miesiąc będzie stawiać w centrum uwagi istotne dla branży eventowej kwestie.
W centrum uwagi… Joanna Gorczyca – czwarty czwartek miesiąca
Przypominamy też rozmowę z Joanną Gorczycą pt. CSR-owe szachy. Rozmowa została przeprowadzona w cyklu MP MICE & More, realizowanym w partnerstwie z
Digital Knowledge Village.
CSR-owe szachy. cz. 1
CSR-owe szachy. cz. 2