Wspólne stanowisko czterech metropolitalnych LOT-ów: mocjniesza tarcza, spójna strategia i działania po kryzysie

Według stanowiska gdańskiej, łódzkiej, poznańskiej i warszawskiej lokalnej organizacji turystycznej rozwiązania oferowane w tarczy antykryzysowej są niewystarczające i organizacje te postulują wprowadzenie nowych form wsparcia. Oświadczenie zawiera także propozycje działań po zakończeniu kryzysu.
 

Po wideokonferencja z sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju, Andrzejem Gut-Mostowym, cztery Lokalne Organizacje Turystyczne z Gdańska, Łodzi, Poznania i Warszawy, przedstawiły swoje oficjalne stanowisko. Oświadczenie zawierające sześć postulatów wobec Tarczy Antykryzysowej oraz dziewięć postulatów na okres po zakończeniu kryzysu, wydano 31 marca.

Jak podają autorzy oświadczenia, instytucje te reprezentują ponad pół tysiąca przedsiębiorstw z branży turystycznej. Po zapoznaniu się z oficjalną wersją ustawy – tzw. tarczy antykryzysowej, wystosowały oficjalne stanowisko w tej sprawie. Wskazano m.in. brak zabezpieczenia interesów większości ich członków. Obecnie proponowane rozwiązania tylko w niewielkim stopniu odpowiadają na trudności, z jakimi muszą mierzyć się obecnie przedsiębiorcy.
Stanowisko zawiera również apel o zapewnienie przez rząd odpowiednich funduszy finansowania działań przypisanych w ustawie samorządom. Instytucje informują jednocześnie o obecnych działaniach związaną ze współpracą samorządami
LOT-y zgłosiły również wsparcie dla POT w działaniach promocyjnych realizowanych po kryzysie. Do działań, które w związku z tym postulują należą:

  • powołanie zespołu ds. promocji, w którego pracach uczestniczyliby zarówno przedstawiciele LOT, ale również przedsiębiorcy,
  • konieczność monitorowania rynku odnośnie zmieniającego się popytu,
  • uwzględnienie ofert przedsiębiorców zrzeszonych w strukturach LOT we wszystkich narzędziach używanych w promocji.

Jak podaje Barbara Tutak, prezes zarządu Warszawskie Organizacji Turystycznej, poproszono także, o rozważenie wsparcia finansowego dla touroperatorów zrzeszonych w Forum Turystyki Przyjazdowej funkcjonujące przy POT.

Poniżej pełna treść oświadczenia
Stanowisko 4 Metropolitalnych Lokalnych Organizacji Turystycznych (Gdańsk, Łódź, Poznań i Warszawa) na wideoczacie z Wiceministrem Ministerstwa Rozwoju - Panem Andrzejem Gut-Mostowym


Przedstawiamy wspólnie wypracowane stanowisko metropolitalnych organizacji turystycznych, reprezentujących interesy blisko pół tysiąca firm, instytucji, samorządów. Od początku trwania kryzysu wywołanego pandemią wirusa SARS-CoV19 jesteśmy w stałym, codziennym kontakcie z naszymi członkami. Obserwujemy też jak każdego dnia COVID-19 wpływa na turystkę w naszych miastach.


SYTUACJA PRZEDSIĘBIORCÓW ZRZESZONYCH W METROPOLITALNYCH LOT-ACH
Szacujemy, że dziś już łącznie 75% firm tworzących nasze organizacje zawiesiło działalność, a ich przychody spadły o blisko 100%, z kolei kolejne 15% ponosi straty na poziomie od 70% do 90%. Już wiadomo, bo informacja ta padła w trakcie wideo czatu, że decyzją Premiera Mateusza Morawieckiego wszystkie hotele i miejsca noclegowe zostały zamknięte. Te do tej pory otwarte notowały obłożenie na poziomie 5% do 8%. Wiele restauracji jest zamkniętych, niektóre walczą i generują obroty oferując na jedzeniu na wynos.
Zamknięte są prywatne atrakcje turystyczne, niekiedy stanowiące o charakterze naszych miast: jak Rogalowe Muzeum Poznania, Muzeum Powstania Warszawskiego, łódzkie Centrum Nauki i Techniki EC1. Te wszystkie firmy zostały z potężnymi kosztami, praktycznie zerowym przychodem, ale PRZEDE WSZYSTKIM z brakiem nadziei na poprawę w najbliższych miesiącach.
Dlatego jeszcze w tym tygodniu spodziewamy się pierwszych wniosków o upadłość, obserwujemy pierwszą falę zwolnień pracowników w naszych firmach członkowskich. Dzieje się tak, bo obecne propozycje Rządu w tarczy antykryzysowej są w opinii naszych członków niewystarczające, aby wierzyć, że uda się biznes firm utrzymać przez kolejne, trudne miesiące. W projekcie ustawie znalazło się parę dobrych rozwiązań, ale są one adresowane głównie do samozatrudnionych lub mikroprzedsiębiorców (zwolnienie ZUS).
Natomiast hotele, większość touroperatorów, część agencji eventowych, atrakcje turystyczne, obiekty MICE, większe restauracje - to wszystko są albo małe, średnie lub duże firmy, które przy obecnym kształcie ustawy nie są objęte wsparciem poza 40% refundacją kosztów zatrudnienia, przy założeniu obniżenia wynagrodzeń pracowniczych o 20% i pod warunkiem, że tych pieniędzy dla nich starczy. Dodatkowo firmy te obarczone są czynszami, nikt ich nie wspiera w negocjacjach, nie ma nakazu obniżki czynszu jak to się dzieje w przypadku galerii handlowych.

POSTULATY WOBEC TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ
1.    Poszerzenie zakresu beneficjentów zwolnienia z ZUS na wszystkie firmy z sektora turystycznego, co może być identyfikowane na podstawie numerów PKD;
2.    Większe dofinansowanie pensji pracowniczych, poziom 40% minimalnego to jednak zbyt mało przy zerowych przychodach większości przedsiębiorców sektora turystycznego;
3.    Zabezpieczenie środków rządowych na realizacje zapisów wymienionych w Art. 15zzb.
Starosta może, na podstawie zawartej umowy, przyznać przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników w rozumieniu art. 15g ust. 4 zdanie pierwsze oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19
Oraz w artykule art. 15zzc.
Starosta może, na podstawie zawartej umowy, przyznać przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.
4.    Lobbing w bankach na rzecz ułatwienia udzielania kredytów obrotowych / rat leasingowych / bieżących rat kredytowe z gwarancją BGK stanowiących bazę dla bieżącego funkcjonowania.
5.    Lobbing w spółkach państwowych odnośnie traktowania przedsiębiorców w okresie przestoju (np. PGE – opłaty za moc zamówioną w okresie przestoju; PGNiG – opłaty ryczałtowe etc.);
6.    Bieżący monitoring rynku po stronie popytu. Prowadzenie systemowych badań monitorujących zachowania konsumentów i branży na rynkach zagranicznych i na rynku krajowym, co w zestawieniu z ankietami przeprowadzonymi w branży w Polsce może dać obraz realnych potrzeb i zaprojektowanie adekwatnych do nich działań. Przygotowanie oficjalnych prognoz rozwoju rynku turystycznego w Polsce, które są niezbędne dla przedsiębiorców w negocjacjach stałych kosztów funkcjonowania.
WAŻNE: Rozwiązania potrzebne są do wdrożenia natychmiast, na prostych zasadach, w oparciu o zaliczki.

POSTULATY NA OKRES PO ZAKOŃCZENIU KRYZYSU
1.    Pokrycie 50% ZUS należnych od przedsiębiorców do końca roku 2020 roku po zakończeniu kryzysu;
2.    Powrót do pomysłu Pana Ministra Andrzeja Gut-Mostowego sprzed kryzysu, wprowadzenie bonów dla turystyki - np. 500 PLN do konsumpcji na terenie Polski jako pakietu stymulacyjnego dla rozwoju turystyki krajowej;
3.    Przygotowanie oferty niskooprocentowanych pożyczek rozruchowych dla firm z gwarancjami BGK, z opcją częściowego umorzenia;
4.    Powołanie zespołu/rady przy Polskiej Organizacji Turystycznej, który będzie przygotowywać założenia takiej kampanii i uwzględnienie w nim przedstawicieli z LOT-ów i branży turystycznej.
5.    Maksymalnie produktowy wyraz kampanii we WSZYSTKICH narzędziach promocyjnych, tak aby wspierać firmy i instytucje, które są członkami organizacji turystycznych w całym kraju, którzy w dobrych czasach poświęcali swoje środki osobowe, finansowe dla współpracy. Wspierali system bezpłatnym noclegami, i innymi usługami. Dziś my chcemy o nich pamiętać i im pomagać. Deklarujemy też współprace przy innych działaniach POT, które będą wspierać naszych przedsiębiorców.
6.    Przygotowanie systemu wsparcia (finansowego i produktowego) dla organizatorów wydarzeń biznesowych (konferencje, kongresy, incentive itp.)
7.    Praktyczne podpowiedzi dla przedsiębiorców zrzeszonych w LOT i ROT „Kto i jak może skorzystać z tarczy”, optymalnie z podziałem na kategorie firm i wielkość poszczególnych firm;
8.    Wsparcie finansowe i organizacyjne dla biur zrzeszonych dodatkowo w Forum Turystyki Przyjazdowej;
9.    Kontynuacja wsparcia przez ZOPOTy w renegocjacjach umów polskiej i zagranicznej branży.

OBSZAR DZIAŁAŃ METROPOLITALNYCH LOTÓW NA POZIOMIE SAMORZĄD – BRANŻA
Drugi obszar to działania jakie realizujemy od pierwszego dnia kryzysu we współpracy z naszymi miastami, jesteśmy przy zespołach kryzysowych, przyspieszamy obieg informacji. Dodatkowo:

  • Pomagamy przy zwiększeniu minimalnych obrotów naszych firm członkowskich, które jeszcze funkcjonowały na rynku np. gastronomia - tworzenie baz restauracji oferujących jedzenie na wynos, producentów lokalnych produktów, catering wielkanocny, etc.
  • Pomagamy w kontaktach branży z samorządami, będąc na linii samorządy/branża. Przepływ informacji jest codzienny, dzięki czemu udało się już od połowy marca wypracować wiele indywidualnych rozwiązań, jak możliwość z dnia na dzień zmian deklaracji śmieciowych, zawieszania bądź obniżenie czynszów w miejskich lokalach, pomoc prawna, informacja o przedłużeniach obciążeń lokalnych.

Te działania wpisują się we wspierany przez branżę program “Gmina przyjazna turystyce”. Trzeba tu jasno powiedzieć, że przy ograniczonych narzędziach udało się tu osiągnąć wiele sukcesów i służymy przykładami. Niestety nie mamy informacji aby jakiekolwiek środki z budżetu państwa mogą być przyznane gminom na wspieranie takich programów.

WSPÓLNE DZIAŁANIA I STRATEGIA NA CZAS EPIDEMII
Jako 4 Organizacje rozpoczęliśmy już też własne mikrodziałania promocyjne i komunikacyjne, które mogą być przenoszone jako dobre praktyki gdzie indziej. Działamy wspólnie na fanpagach wszystkich organizacji:
✓ #miasto poczeka, (zwracamy też uwagę, że jest ona spójna z działaniami regionów w akcji #Region poczeka);
✓ wirtualne zwiedzanie naszych miast, które dają szansę na kontynuacje w czasie po kryzysie.
Kryzys dotyka również nasze Organizacje bezpośrednio - zawieszone jest funkcjonowanie prowadzonych przez nas centrów i punktów informacji turystycznych, nie działają sklepy sprzedażowe. Większość naszych organizacji ma status małych przedsiębiorców (obecnie zerowe przychody, a do pokrycia koszty, które pokrywane są ze SKŁADEK MIAST i członków). Należy jednak stwierdzić, że w 2020 roku musimy zredukować oczekiwania w zakresie zaangażowania finansowego naszych Partnerów branżowych i samorządowych w prace naszych Organizacji.

 

Barbara Tutak

Prezes Zarządu Warszawskiej Organizacji Turystycznej

Jan Mazurczak

Prezes Zarządu Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej
Łukasz Wysocki

Prezes Zarządu Gdańskiej Organizacji Turystycznej
Tomasz Koralewski

Prezes Zarządu Łódzkiej Organizacji Turystycznej
 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl