Wideoczat z wiceministrem rozwoju: Branża MICE nie przetrwa bez pomocy

Rynek MICE potrzebuje konkretnych rozwiązań, zarówno, żeby przetrwać, jak i tych, które pomogą odbudować potencjał, gdy zakończy się pandemia koronawirusa – apelowali przedstawiciele branży, uczestniczący w wideokonferencji z udziałem wiceministra rozwoju Andrzeja Gut-Mostowego. Potwierdził on, że w ministerstwie trwają prace na tarczą antykryzysową 2.0.

Według uczestników spotkania dla ratowania branży, która z powodu epidemii stanęła nad przepaścią, nie wystarczą zapisy zawarte w pakiecie ustaw tzw. tarczy antykryzysowej, które dotyczą głównie mikrofirm oraz osób samozatrudnionych. Jak podkreślali, sektor MICE jest w stanie agonalnym.
 
Branża MICE: PKB, miejsca pracy i wpływ pozaekonomiczny
Mateusz Czerwiński, wiceprezes zarządu Warszawskiej Organizacji Turystycznej (Warsaw Convention Bureau), postulował rozszerzenie zapisów tarczy antykryzysowej i podkreślił rolę branży MICE w gospodarce. Przypomniał, że ratowanie branży MICE to nie tylko ratowanie wielu miejsce pracy, ale także walka o PKB. Według danych z roku 2015 branża MICE tworzy 1 procent PKB Polski, ale gdy weźmie się pod uwagę wszystkie wykorzystywane w branży narzędzia z zakresu hospitality to jest to sumie nawet 12 procent PKB (jak podaje sztab kryzysowy TUgether).
Poza tym ważna rola branży MICE wynika z faktu, że jest ona narzędziem transferu wiedzy, odbywa się on podczas konferencji i spotkań, w których uczestniczą specjaliści. Są one bardzo ważnym narzędziem w gospodarce opartej na wiedzy. Dzięki takim wydarzeniom, których przygotowaniem zajmuje się MICE, inwestorzy poznają polska naukę i gospodarkę, i w rezultacie bardzo wiele inwestycji ma swój początek w wydarzeniach organizowanych w Polsce.
Ważne dla gospodarki opartej na wiedzy jest pozyskiwanie talentów i liderów, którzy przyjeżdżają do Polski z całego świata. Na tym właśnie skupia się Warszawa w swojej strategii na lata 2020-2030.
Rola wydarzeń polega też na tym, że dzięki nim dokonuje się internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Inwestorzy, którzy przyjeżdżają do Polski z zagranicy, mogą u nas otwierać swoje biura, ale także polskie firmy mogą pokazywać się za granicą.
WCB pracuje obecnie nad pozyskaniem 123 wydarzeń na lata 2020-2026. – Nie możemy pozwolić jako kraj, który jest hubem naukowo-gospodarczym Europy Środkowo-Wschodniej, aby branża spotkań upadła. Poza tym wydarzenia, które pozyskujemy, mogą miastu przynieść 263 mln zł wpływu z tytułu samych tylko noclegów – przekonywał.

MICE w sytuacji agonalnej
Michał Atlas z Klubu Agencji Eventowych SAR, stwierdził, że sytuacja firm branży MICE jest agonalna. – Z 20 osób zatrudnionych zwolniłem 9, państwo nie zrobiło nic, aby nam pomóc – alarmował. Zaznaczył także, że sztab kryzysowy, który działał przy Ministerstwie Rozwoju wielokrotnie proponował współpracę „przy okrągłym stole” przy tworzeniu rozwiązań, ale rząd tworzy tarczę bez takiej konsultacji z przedsiębiorcami.
Renata Razmuk ze Stowarzyszenia Branży Eventowej, mówiła o podwykonawcach – dostawcach usług w branży evenentowej, jak podkreślała, to bardzo duża liczba różnorodnych firm, zapewniających wyposażenie i obsługę eventów. – Od marca wiele tego rodzaju firm już nie istnieje, co dziennie dostaję pożegnalne maile, informacje o zawieszeniu działaności – stwierdziła. Dodała, że rozwiązania polegające na tym, że zamiast zwrotu wpłaconych zaliczek klientom proponuje się vouchery, nie uratują miejsc pracy w firmach z branży eventowej. – Nie wszyscy możemy się przebranżowić tak żeby nasze usługi przenieść online – zaznaczyła.
Olga Krzemińska-Zasadzka, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, przypomniała, że kryzys w branży zaczął się już w lutym, gdy odwoływane były wyjazdy do Azji. Obecnie cały biznes praktycznie stanął, imprezy są odwoływane i przekładane nie tylko na jesień 2020, ale także na rok 2021. Zaapelowała także o współpracę ze sztabem kryzysowym w obecnym składzie i formule.

Minister Gut-Mostowy mówił podczas czatu, że bardziej efektywne z jego perspektywy, ze względu na różnorodność branży i specyfikę poszczególnych jej sektorów są konsultacje sektorowe, niż rozmowy ze sztabem reprezentującym całą branżę.

– Chciałabym usłyszeć takie informacje, które pozwolą w tej dramatycznej dla nas sytuacji zobaczyć światełko w tunelu – podsumowała Olga - Krzemińska-Zasadzka i podała jednocześnie konkretne postulaty: abolicja składek ZUS i podatków dla wszystkich podmiotów z sektora MICE, dopłata do wynagrodzeń, ale z zastosowaniem suwaka (czyli w oparciu o zależność obroty – wynagrodzenia).
Grażyna Grot-Duziak, prezes SITE Poland, zwróciła uwagę, iż obszar B2B (turystyki wyjazdowej B2B) i kwestia zaliczek został trochę zapomniany we wszystkich rozważaniach, vouchery i 180 dni odroczenia płatności w relacjach B2B są o wiele bardziej skomplikowane – należy pamiętać, że klient instytucjonalny, firmowy w Polsce może nie chcieć takiego voucheru, a nasi kontrahenci działają w różnych krajach na świecie w oparciu o lokalne, regionalne przypisy. – My jesteśmy w tym momencie w próżni i potrzebujemy pomocy, także doradztwa w tym aspekcie – apelowała Grażyna Grot-Duziak.

 

Do końca roku – koniec branży targowej
Przemysł targowy, stanowiący część branży MICE, to specyficzny rynek. Jest wartość szacowana jest na 3 mld zł, stanowi on minimum 1 procent krajowego PKB. Perspektywy dla tej branży są jednak mało optymistyczne.
– Wszystko wskazuje na to, że jeśli się nie zmieni to, co jest zwarte w ustawie antykryzysowej, to z końcem roku 2020 polska branża targowa przestanie istnieć. Wynika tak nie tylko z informacji przekazywanych nam przez małe i średnie firmy, ale także duże takie jak MTP w Poznaniu, Targi Kielce czy Targi w Krakowie – mówiła Beata Kozyra z Polskiej Izby Przemysłu Targowego. – Oznacza to, że znane nam targi organizowane w Polsce, takie jak na przykład Polagra, Budma, MSCO, targi książek i inne przestaną istnieć, a jeszcze gorsze będzie to, że większość targów, które były u nas organizowane jako międzynarodowe, zostanie przejęte przez konkurentów – organizatorów zagranicznych z krajów, w których branża targowa dostaje ogromne dofinansowanie od państwa. Możliwe więc, że Budma będzie niemiecka, a Polagra francuska – tłumaczyła.
– Działamy w sztabie kryzysowym przy Ministerstwie Rozwoju, przygotowujemy kolejne pismo w tej sprawie, w którym pokazujemy stan zrzeszonych branż w szeroko pojętej turystyce. Wynika z niego, że każda z tych branż – turystyczna, hotele, eventy, targi, transport turystyczny zniknie do końca 2020 roku, jeśli nie zostaną podjęte konkretne kroki. Biznes ten jest wizytówką Polski, gdy on cierpi, straci na tym cała gospodarka i cały kraj – dodała.
Beata Kozyra zwróciła też uwagę, że zapis w ustawie antykryzysowej mówiący o 180-dniowym terminie zwrotu zaliczek za nieodbyte wydarzenia, nie dotyczy targów.
Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Rozwoju zapewnił jednak, że przepis ten odnosi się również do organizatorów targów oraz innych wydarzeń, takich jak wystawy, wydarzenia kulturalne, koncerty itd.

Potrzebna będzie promocja
Uczestnicy spotkania podkreślali, że pomoc zawarta w ustawach „tarczy” jest niewystraczająca. Pomoc potrzebna jest wszystkim – od animatorów po duże agencje, stąd konieczność wsparcia także dla firm zatrudniających powyżej 9 osób.
Według Pauli Fanderowskiej, prezes Stowarzyszenia Konferencji i Kongresy, najważniejsze jest zabezpieczenie rynku spotkań w perspektywie kilku lat, a nie tylko najbliższych miesięcy.
Fanderowska wspomniała, że dobrze byłoby stworzyć fundusz grantowy na innowacyjne projekty pomagające w tworzeniu nowych produktów i nowych metod promocji. Zaproponowała także stworzenie listy dwudziestu kongresów, które byłyby organizowane w Polsce. Potrzeba stworzenia strategii pozyskiwania dużych międzynarodowych wydarzeń pojawiała się w wypowiedziach kilku rozmówców, tym bardziej, że teraz konkurencja o nie będzie większa, a pozyskanie kongresu to często efekt kilkuletniej pracy. Tymczasem, nie odbędzie się nawet planowany w Poznaniu na koniec sierpnia światowy kongres historyków, który – jak poinformował Jan Mazurczak, prezes Poznań Convention Bureau – spotkanie zostało przeniesione na 2021 rok. Jak zaznaczył Mazurczak, proces ubiegania się o nowe wydarzenia kosztuje i na prowadzenie takich działań w obecnym czasie również potrzebna jest pomoc państwa, tym bardziej, że przedsiębiorcy nie płacą – jak zaznaczył Mazurczak – co zrozumiałe – składek członkowskich w organizacjach turystycznych.
Według Roberta Zintery, koordynatora Łódź Convention Bureau, potrzebna jest kampania promująca Polskę nie tylko dla turystów indywidualnych, ale także pod kątem wyjazdów biznesowych. Kampania taka powinna brać pod uwagę psychologiczne aspekty sytuacji, która powstała w wyniku pandemii. Podobne stanowisko zaprezentował Bartłomiej Barski z Gdansk Convention Bureau – ważne są promocja, proces pozyskiwania nowych wydarzeń i walka o przenoszenie terminów tych już pozyskanych, a nie ich anulowanie.

POT dofinansuje udział w targach
Uczestniczący w spotkaniu Robert Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej poinformował, że POT pracuje nad nowymi regulacjami dotyczącymi targów.
– Dotychczas większość kosztów targów ponosili wystawcy, chcemy część tych kosztów przejąć na siebie, może to być nawet połowa – mówił Andrzejczyk. Będzie to dotyczyć targów IBTM w Barcelonie, które odbędą się w grudniu 2020, oraz targów IMEX we Frankfurcie. Wartość tego dofinansowania może wynieść 1,5 mln zł.
– Mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, z Komisji Europejskiej także płyną sygnały, że będzie większa elastyczność, jeśli chodzi o podejście do pomocy publicznej – dodał.
POT pracuje także nad zmianą w regulaminie programu rekomendacji PCO i organizatorów incentive travel, tak aby program ten był bardziej dostępny i aby więcej podmiotów mogło się ubiegać o rolę rekomendowanego organizatora takich wydarzeń. POT będzie także współorganizatorem międzynarodowych badań dotyczących wpływu epidemii koronawirusa na branżę spotkań prowadzonych przez Oxford Economics.
Według przewidywań POT-u pierwsze po spowodowanej epidemią przerwie będą organizowane eventy rządowe i naukowe, dlatego przede wszystkim te wydarzenia będą pozyskiwane przez ambasadorów kongresów polskich. Z pewnością branżami, które szybko rozpoczną organizację eventów, będą także branże – farmaceutyczna i FMCG.
Agnieszka Farcik-Leśniak zwróciła uwagę, że dofinansowanie do udziału w targach nie wystarczy, potrzebne są workshopy, spotkania w ramach road show, mocna kampania, która pozwoli konkurować o wydarzenia z innymi destynacjami, bo ta konkurencja po zakończeniu pandemii będzie dużo większa.

Co dalej?
Minister Gut-Mostowy zadeklarował, że Ministerstwo Rozwoju pracuje na kolejnymi rozwiązaniami, które mógłby wesprzeć przedsiębiorców z branży MICE, a głównym wnioskiem zanotowanym podczas czatu jest potrzeba abolicji ZUS dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Wiceminister zapewnił także, że jego zespół analizuje wszystkie postulaty, które napływają ze strony branży. Zaznaczył, że aby współpraca z branżą turystyczną była efektywna i konstruktywna, musi być ona prowadzona w podziale na sektory. Co dwa tygodnie będą więc odbywać się telekonferencje z poszczególnymi sektorami – do każdego sektora będzie przypisana osoba w ministerstwie, która będzie zbierała wszystkie informacje i postulaty, a każde spotkanie będzie nagrywane i analizowane.
Podczas spotkania online zadeklarowano także zaangażowanie w pracę nad strategią pozyskiwania międzynarodowych wydarzeń i działania promocyjne polskiego przemysłu spotkań.

 

W spotkaniu wzięli udział: 

 

Ministerstwo Rozwoju

Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister rozwoju

Rafał Szlachta, dyrektor Departamentu Turystyk

Dominik Borek, zastępca dyrektora Departamentu Turystyki

 

Polska Organizacja Turystyczna

Robert Andrzejczyk, prezes POT

Teresa Buczak, dyrektor Departamentu Strategii

Aneta Książek, kierownik Poland Convention Bureau POT

 

Stowrzyszenia i organizacje branżowe

Michał Atlas, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej / Klub Agencji Eventowych SAR

Paula Fanderowska, Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce 

Agnieszka Faracik-Leśniak,  MPI Poland Chapter 

Grażyna Grot-Duziak, SITE Poland

Patryk Komisarczyk, Polski Klaster MICE

Beata Kozyra, Polska Izba Przemysłu Targowego

Olga Krzemińska-Zasadzka, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel 

Renata Razmuk, Stowarzyszenie Branży Eventowej

 

Convention Bureaux

Bartłomiej Barski, Gdańsk Convention Bureau

Mateusz Czerwiński, Warsaw Convention Bureau

Jan Mazurczak, Poznań Convention Bureau 

Aleksandra Sadurska, Lublin & Region Convention Bureau 

Agnieszka Szymerowska, Convention Bureau Wrocław

Robert Zintera, Łódź Convention Bureau

 

Pełen zapis wideoczatu

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl