Light the Sky: Technika estradowa dla medyków i dla branży
Pierwszego maja w ponad 115 miastach Polski z udziałem ponad 130 firm i 600 techników scenicznych i realizatorów odbyła się akcja Light the Sky. W jednym momencie, w podziękowaniu za pracę personelu medycznego wystartowały pokazy świetlne i laserowe.
Celem akcji Light the Sky – czyli jednoczesnych pokazów multimedialnych w całej Polsce było wyrażenie wdzięczności medykom za ich pracę w walcie z COVID-19, zwrócenie uwagi na trudną sytuację branży estradowej oraz upamiętnienie Krzysztofa Puławskiego przedstawiciela branży eventowej i techniki scenicznej, który zmarł 18 kwietnia w wyniku powikłań po COVID-19.
Inicjatywa Light the Sky wzorowana jest na tych, które dotychczas odbyły się w Holandii, Belgii, Czechach czy na Węgrzech. Pomysłodawcą i inspiratorem wydarzenia w Polsce jest Bartosz Kownacki, który wspólnie z Dominikiem Kwiatkowskim i Alicją Głuszek (Fundacja FOH) skoordynowali ogólnopolskie przedsięwzięcie w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Light the Sky w ciągu paru dni zgromadziła prawie 1300 członków na poświęconej jej grupie na Facebooku.
W efekcie ponad 130 firm i 600 techników scenicznych i realizatorów, w jednym momencie (1 maja, o godz. 21:30 – 21:45) wykonali pokazy świetlne i laserowe w podziękowaniu medykom. Jednocześnie promowane były zbiórki internetowe na rzecz szpitali, wśród nich zbiórka Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i Siepomaga.pl na walkę z epidemią COVID-19.
„Walka personelu medycznego, lekarzy, lekarek, pielęgniarek, pielęgniarzy, ratowników, salowych, jest w tym najbardziej heroiczna. Na nich spoczywa ogromny ciężar ratowania życia i powstrzymania pandemii. Ich poświęcenie i nadludzki wysiłek nie może być niezauważony i niedoceniony. Wciąż potrzebują oni naszego wsparcia materialnego i społecznego! Stąd pomysł na akcję, aby pierwszego maja w święto pracy podziękować, przypomnieć i wesprzeć ich szczególnie” – tłumaczą organizatorzy akcji.
Akcję wsparły samorządy i instytucje,lokalne firmy, dzięki nim można było zrealizować pokazy m.in. na Tauron Arenie Kraków, Netto Arenie w Szczecinie, Stadionie Energa w Gdańsku, Filharmonii Szczecińskiej i ICE Kraków Congress Center, Stadionie Wrocław, Zamku w Będzinie, rynku w Radomiu czy nawet Jasnej Górze w Częstochowie. Light The Sky rozświeciło niebo m.in. nad w tym Krakowem, Warszawą, Szczecinem, Katowicami, Kaliszem, Białymstokiem, Rzeszowem, Wrocławiem, Poznaniem, Lublinem, Łodzią, Trójmiastem czy Zieloną Górą.
Wsparcia udzielili również artyści, promując akcję w social media: m.in. Kazik Staszewski, Halina Młynkowa, Andrzej Krzywy, Grubson, Nergal z Behemoth, Lanberry, Mariusz Duda z Riverside, C-Bool.
Akcja Light the Sky była przede wszystkim wyrazem solidarności z tymi, którzy są na pierwszej linii frontu - personelem medycznym. Była też sposobem na zamanifestowanie dramatycznej sytuacji w kulturze i w technice estradowej. Miała więc na celu zwrócenie uwagi na to, że w sektorze kultury toczy się inna walka – o przetrwanie artystów, realizatorów, techników i przedsiębiorstw. Zakaz spektakli, koncertów, wystaw, wszelkich imprez rozrywkowo-artystycznych, oznacza z dnia na dzień niemożność wykonywania pracy. „Kultura jest absolutnie konieczna do życia. Teraz oglądamy koncerty i wystawy w internecie, wracamy do wspomnień z festiwali. Ktoś je wymyślił, ktoś je zagrał, ktoś je stworzył i nagrał” – tłumaczą organizatorzy akcji. „Sektor kultury i techniki estradowej przeżywa ogromny kryzys. Teatry, sale koncertowe, kluby, areny stanęły. Dziesiątki tysięcy ludzi pracujących w kulturze nie są w stanie funkcjonować. Konsekwencje tego kryzysu pozostaną z nami na dłużej, poza ten moment gdy wyjdziemy z naszych domów, do pracy, do parku i na zakupy w galerii”.