Anna Górska: Apel o tworzenie „Nowego Jutra” w duchu zrównoważonego rozwoju

Anna Górska, wiceprezes zarządu ds. współpracy międzynarodowej Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce
Na zdjęciu: Anna Górska, wiceprezes zarządu ds. współpracy międzynarodowej Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce

COVID-19 uderzył w nas wszystkich z ogromną siłą, wywracając świat do góry nogami, zmieniając nasze codzienne życie diametralnie, zmuszając nas do spędzania czasu w zamknięciu. Nowe okoliczności dotyczące ograniczeń w poruszaniu się, dystansu społecznego, spędzania większości czasu w domu zmuszają do przemyśleń i refleksji nad tym, co tak naprawdę jest w życiu ważne. Pisze Anna Górska, wiceprezes zarządu ds. współpracy międzynarodowej Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce, w cyklu „Okiem eksperta SKKP”.

Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że kiedy ludzie pozostają w domu, planeta korzysta. W koronawirusie nie ma nic dobrego, ale wraz z ograniczeniem podróżowania i zablokowaniem niektórych krajów, staliśmy się świadkami tego, co dzieje się z Ziemią, gdy jesteśmy w dużej mierze nieobecni.

W kwietniu 2020 obchodziliśmy 50. rocznicę Dnia Ziemi. W tę okrągłą rocznicę, apeluję o odbudowę naszego przemysłu i stworzenie „Nowego Jutra” zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, oferując produkty i usługi, które są dobre dla nas, ale również dla Ziemi.

Eksperci z Digital University zidentyfikowali szereg trendów społecznych, które w okresie pandemii nabrały nowego znaczenia i które będą miały największy wpływ na nasze życie i biznesy, które prowadzimy. Znajdują się wśród nich dwa, na które chciałabym zwrócić szczególna uwagę. Są to: „zdrowy tryb życia” oraz „odbudowa środowiska”.

We want to be better travelers, better people, to jeden z wniosków kwietniowego webinaru ICCA z serii „Knowlegde Exchange”, podczas którego 150 osób z całego świata dyskutowało o tym, jak będzie wyglądał nasz świat w przyszłości. Ważne jest dla nas zdrowie fizyczne i dlatego chcemy prowadzić zdrowy tryb życia, jedząc np. mniej mięsa i uprawiając sport, ale także zdrowie psychiczne, chcemy się po prostu dobrze czuć. Nasze „wellbeing”, samopoczucie, jak traktujemy siebie i jak dbamy o środowisko wokół nas. Będziemy zużywali mniej wody, mniej elektryczności, segregowali śmieci, korzystali z lokalnych dostawców, chcemy być dobrzy dla siebie, ale także dla Ziemi i właśnie dzięki temu dobrze się czuć.

Chcemy również organizować i brać udział w zrównoważonych wydarzeniach, czyli takich, które mają pozytywne skutki gospodarcze, środowiskowe i społeczne. Positive Impact Events, międzynarodowa inicjatywa, do której ostatnio się przyłączyłam w roli Ambasadora, aby pomóc realizować wizję branży zrównoważonych wydarzeń, zdefiniowała 10 najlepszych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego spotkań w obszarach energii odnawialnej, marnowania żywności, diety bogatej w rośliny, transporcie, oświetleniu ledowym, bioplastiku, recyclingu, kompostowaniu, telekonferencjach i recyclingu papieru. Proste i sprawdzone sposoby.

W niecałe sześć tygodni globalny przemysł turystyczny i wydarzenia załamały się. Ponad jedna trzecia światowej populacji jest poddawana kwarantannie, a setki centrów kongresowych i hoteli na całym świecie przekształcane są w szpitale polowe. W tym czasie większość z nas przeżywała gigantyczną przejażdżkę kolejką górską z powodu wstrząsów osobistych i biznesowych oraz ogarniającej nas niepewności.

Przemysł spotkań płonie i w związku z tym jesteśmy zmuszeni wkroczyć w nowy świat, który trzeba stworzyć. Ta „nowa normalność” to czas szybkich zmian, innowacji i kreatywności. To sprawdzian, jak najlepiej wspieramy się nawzajem, jak tworzymy nowe źródła dochodów, jak najlepiej organizujemy nasze wydarzenia online, jakich technologii powinniśmy używać i jak zachować zdrowie psychiczne podczas pracy w domu.

Kryzys daje nam szansę, aby odbudować prężną gospodarkę turystyczną, a w niej zrównoważone wydarzenia. Branżę, która generuje miejsca pracy i zapewnia dobrobyt sprzyjający włączeniu społecznemu. Prężny i kwitnący przemysł, który rozwija się w zgodzie z naturą i respektując jej granice,  a nie przeciwko niej.

Nie będzie to proste. Od lat mówimy w Polsce o zrównoważonym rozwoju, ale osobiście czuję, że w porównaniu z innymi europejskimi krajami, pozostajemy daleko w tyle. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę z tego, szczególnie teraz, w okresie pandemii, jak jest to ważne. Może warto zacząć od edukacji branży jak wykorzystywać ideę wellbeingu i zrównoważonego rozwoju w naszych firmach i wydarzeniach. Następnie certyfikować i nadawać tytuł „Green Companies” i „Green Meetings”, wykorzystując sprawdzone know how inicjatyw takich jak wspomniana wcześniej Positive Impact Events?

Ktoś powie, że jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Wielu z nas „gasi teraz własne pożary”. Zmienia swoje organizacje, walczy o przetrwanie i dokonuje radykalnych cięć budżetu i personelu. Nadszedł czas na empatię w stosunku do sytuacji i życzliwość dla innych. Ale to też czas, aby być skupionym i odważnym. Powinniśmy wykorzystać tę okazję na stworzenie nowego, bardziej odpornego, zdrowego, równego społeczeństwa, które żyje w równowadze z naturą i tworzy eventy przyjazne dla środowiska.

Autor: Anna Górska, wiceprezes zarządu SKKP ds. współpracy międzynarodowej, business development director Expo XXI Warszawa, doradca zarządu Symposium Cracoviense, Ambasador Positive Impact Events

Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.
Okiem eksperta SKKP – drugi wtorek miesiąca

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl