Dziennikarze tęsknią za konferencjami na żywo

Badanie "Konferencje online zdaniem dziennikarzy" zostało przeprowadzone przez agencję OneMulti i zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z Press-Service Monitoring Mediów za pośrednictwem systemu ankietowego  Ariadna
Na zdjęciu: Badanie "Konferencje online zdaniem dziennikarzy" zostało przeprowadzone przez agencję OneMulti i zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z Press-Service Monitoring Mediów za pośrednictwem systemu ankietowego Ariadna

Pomimo trwającej pandemii niemal połowa (43,4 proc.) dziennikarzy wolałaby wziąć udział w tradycyjnej konferencji offline zamiast online – wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli mediów.

W badaniu wzięli udział dziennikarze zajmujący się rozmaitą tematyką, m.in. technologią, motoryzacją, biznesem i gospodarką. Organizatorem badania była agencja OneMulti wraz z zespołem analitycznym InsightOut Lab, a partnerami byli Press-Service Monitoring Mediów oraz panel Ariadna.

Zdecydowana większość dziennikarzy tęskni za tradycyjnymi konferencjami

Aż 73,8 proc. ankietowanych dziennikarzy tęskni za tradycyjnymi, stacjonarnymi konferencjami (36,9 proc. – zdecydowanie; 36,9 proc. – raczej), co jest zbieżne z ogólnymi preferencjami w tym zakresie, ponieważ na pytanie „W jakim typie konferencji prasowych wolisz uczestniczyć?”, 59 proc. przedstawicieli mediów odpowiedziało „w konferencjach tradycyjnych, organizowanych w fizycznym miejscu”, 28,7 proc. – „w konferencjach online, transmitowanych przez internet”, a 12,3 proc. zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”.

Oznacza to, że liczba dziennikarzy, którzy tęsknią za tradycyjnymi konferencjami, jest większa niż tych, którzy wolą je od konferencji organizowanych w internecie. Najwyraźniej część zwolenników e-konferencji od czasu do czasu również chętnie bierze udział w tradycyjnych konferencjach.

O tym, jak bardzo części dziennikarzy brakuje tradycyjnych konferencji, mogą świadczyć odpowiedzi na jedno z pytań zadanych w badaniu: „Wyobraź sobie, że obecnie, gdy trwa pandemia, masz do wyboru dwie konferencje, z których jedna odbywa się online (przez internet), a druga tradycyjnie (offline). Który typ konferencji wybierzesz, zakładając, że obie są dla Ciebie równie ciekawe?”.

Co zaskakujące, aż 43,4 proc. ankietowanych dziennikarzy wybrało konferencję tradycyjną. W pytaniu zakładającym koniec pandemii konferencję offline (tradycyjną) wskazało 73 proc. badanych. Co czwarty badany (27 proc.), mimo zakończenia pandemii, wybrał udział w konferencji online.

Zalety i wady konferencji online zdaniem dziennikarzy
Niemal wszyscy (93,4 proc.) przebadani przez InsightOut Lab dziennikarze brali udział w minimum jednej konferencji online zorganizowanej w 2020 r., z czego największa grupa (46,7 proc.) uczestniczyła w od 6 do 20 takich wydarzeniach, a 20,4 proc. – w więcej niż 21. Badani dziennikarze mają zatem spore porównanie i mogą rzetelnie ocenić wady i zalety konferencji organizowanych w internecie.

Wśród plusów (możliwość wielokrotnego wyboru) najczęściej wymieniane były:

  • oszczędność czasu (54,1 proc.),
  • nietracenie czasu na dojazd na konferencję (53,3 proc.),
  • możliwość uczestniczenia niezależnie od miejsca, w którym odbywa się konferencja (51,6 proc.),
  • możliwość łatwej rejestracji i odtworzenia przebiegu konferencji w późniejszym czasie (30,3 proc.).

Choć najpopularniejsze zalety konferencji online są wynikiem ich natury (oszczędność czasu związana np. z dojazdem), to wymieniana przez aż 30,3 proc. możliwość odtworzenia przebiegu konferencji w późniejszym czasie zależy od organizatora wydarzenia. Warto zatem dać taką możliwość uczestnikom konferencji.

Wśród minusów (gdzie można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź) najczęściej wymieniane były:

  • brak lub utrudnione możliwości porozmawiania z prelegentami, ekspertami i kolegami po konferencji (68,9 proc.),
  • brak fizycznego kontaktu z produktem, usługą lub  rozwiązaniem, których dotyczy konferencja (54,9 proc.),
  • problemy techniczne, np. z transmisją (50,8 proc.),
  • takich konferencji jest za dużo (17,2 proc.), a prowadzący za bardzo trzymają się wtedy scenariusza (również 17,2 proc.).

Część wymienianych wad również jest wynikiem nieprzekraczalnych w przypadku konferencji online barier, np. problemów technicznych, które – sądząc po wysokim odsetku wskazań – pojawiają się dość często. Ale też wiele z nich (np. brak możliwości porozmawiania z prelegentami po konferencji) można by przemienić w zalety, np. organizując panel dyskusyjny po konferencji lub prowadząc ją w nieco mniej formalny sposób.

Jak długo powinny trwać konferencje
Najczęściej wskazywanymi dniami, w których zdaniem dziennikarzy powinny odbywać się konferencje online, są wtorki (79,5 proc.), środy (68,9 proc.) i czwartki (71,3 proc.), a najbardziej pożądana pora to okolice południa (61,5 proc.). Dla organizatorów konferencji cenną wskazówką powinny być odpowiedzi na pytanie „Ile czasu maksymalnie powinna według Ciebie trwać konferencja online?”.
Dla jednej trzeciej badanych (35,2 proc.) górna granica to 30 minut, kolejna jedna trzecia (32,8 proc.) jest skłonna wytrzymać do 45 minut. Powyżej jednej godziny wytrwałoby niecałe 10 proc. ankietowanych. Na tradycyjne konferencje dziennikarze są skłonni poświęcić więcej czasu – więcej niż 30 proc. wskazało ponad jedna godzinę.

Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję OneMulti i zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów za pośrednictwem systemu ankietowego Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna w dniach od 8 grudnia 2020 r. do 4 stycznia 2021 r. metodą CAWI. Próba efektywna N=122 dziennikarzy z całej Polski.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl