Rok 2020 ze spadkiem liczby wydarzeń o ponad 80 procent

W Raporcie „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” przygotowanym przez Poland Convention Bureau POT przeanalizowano 4,9 tys. spotkań, które w 2020 roku odbyły się w Polsce. Oznacza to ogromny spadek w stosunku do roku 2019. Wówczas w raporcie opisano 24,5 tys. wydarzeń. Prognoza opracowana przez Strategiczny Sojusz Narodowych Europejskich Convention Bureaux i Oxford Economics mówi jednak w optymistycznej wersji o powrocie branży na tory z 2019 pod koniec tego roku.

Pierwsze wyniki 12. edycja raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”, opracowanego przez działające w strukturach Polskiej Organizacji Turystycznej Poland Convention Bureau, zostały zaprezentowane podczas Meetings Weeek Poland (22 kwietnia). Opracowanie – wynik współpracy PCB POT z regionalnymi i miejskimi convention bureaux oraz rekomendowanymi organizatorami kongresów i podróży motywacyjnych – prezentuje informacje na temat 4,9 tys. spotkań gromadzących co najmniej 50 uczestników, które odbyły się w Polsce w 2020 roku. Jak podkreślała podczas konferencji prasowej, Aneta Książek, kierownik sekcji Poland Convention Bureau POT, jest liczba spotkań i wydarzeń, o których informacje zostały przekazane PCB POT przez partnerów raportu, nie jest dokłanie liczba wydarzeń, jakie w ubiegłym roku odbyły się w Polsce. Niemiej dane pozwalają na wyciągnięcie wniosków o uniwersalnym charakterze.

W porównaniu do 2019 roku, rok 2020 oznaczał we wszystkich miastach widoczny spadek liczby wydarzeń. Miasta tzw. drugiego wyboru poradziły sobie nieco lepiej – osiągnęły prognozowany poziom w okolicach 76 proc., natomiast w Warszawie i Krakowie spadek przekroczył 80 proc.

W tegorocznym raporcie policzono zarówno wydarzenia stacjonarne, hybrydowych, jak i online (w analizie 2019 roku 100 proc. stanowiły spotkania stacjonarne). Wśród przeanalizowanych przez PCB POT spotkań największą grupę stanowiły imprezy stacjonarne (80 proc.), online stanowiły15 proc., a hybrydowe – 5 proc.
Warte odnotowania jest, iż po raz pierwszy w Polsce odbyło się więcej wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych (47 proc.), niż konferencji i kongresów (45 proc.). Najmniejszy udział w liczbie spotkań w 2020 roku miały targi i wystawy (8 proc.).

W strukturze wydarzeń ze względu na branżę, podobnie jak w ubiegłym roku w pierwszej trójce znalazły się: handlowo-usługowa (33 proc.), humanistyczna (18 proc.) i medyczna (16 proc.), choć ta zanotowała 1,5 proc. wzrost. W roku 2020 podobnie jak w 2019 dominowały spotkania jednodniowe (69,5 proc.) organizowane dla krajowych uczestników (88 proc.).
Jeśli chodzi o sezonowość, większość – 3,3 tys. (68 proc.) wydarzeń odbyło się w I kwartale 2020 r. Jedynym „przyzwoitym” miesiącem podczas pandemii okazał się wrzesień, kiedy zorganizowano niemal 10 proc. wydarzeń. Udział pozostałych miesięcy nie przekroczył 4 proc.

Raport prezentuje również analizę wpływu koronawirusa na europejski rynek spotkań, przygotowaną przez Strategiczny Sojusz Narodowych Europejskich Convention Bureaux i Tourism Economics – Oxford Economics. Analiza prezentuje trzy scenariusze wychodzenia z kryzysu branży spotkań i wydarzeń. Scenariusz najbardziej optymistyczny zakłada silne ożywienie oparte na sprawnej realizacji szczepień i złagodzeniu ograniczeń rządowych i firmowych, dotyczących podróżowania oraz organizacji spotkań na żywo. Już od czerwca przewidywany jest stopniowy powrót do spotkań firmowych w małych grupach, natomiast jesienią i zimą, do większych eventów, nawet konferencji i kongresów. Eksperci Oxford Economics w tym najbardziej optymistycznym wariancie prognozują, że pod koniec 2021 (listopad – grudzień) liczba realizacji będzie niemal taka sama (90 proc.), jak w analogicznym okresie 2019 roku.
Scenariusz pesymistyczny przewiduje długotrwałą odbudowę, związaną z przedłużającymi się ograniczeniami w sposobie funkcjonowania sektora.
Źródło grafik: Poland Convention Bureau POT

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl