Rok 2020 ze spadkiem liczby wydarzeń o ponad 80 procent
W Raporcie „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” przygotowanym przez Poland Convention Bureau POT przeanalizowano 4,9 tys. spotkań, które w 2020 roku odbyły się w Polsce. Oznacza to ogromny spadek w stosunku do roku 2019. Wówczas w raporcie opisano 24,5 tys. wydarzeń. Prognoza opracowana przez Strategiczny Sojusz Narodowych Europejskich Convention Bureaux i Oxford Economics mówi jednak w optymistycznej wersji o powrocie branży na tory z 2019 pod koniec tego roku.
Pierwsze wyniki 12. edycja raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”, opracowanego przez działające w strukturach Polskiej Organizacji Turystycznej Poland Convention Bureau, zostały zaprezentowane podczas Meetings Weeek Poland (22 kwietnia). Opracowanie – wynik współpracy PCB POT z regionalnymi i miejskimi convention bureaux oraz rekomendowanymi organizatorami kongresów i podróży motywacyjnych – prezentuje informacje na temat 4,9 tys. spotkań gromadzących co najmniej 50 uczestników, które odbyły się w Polsce w 2020 roku. Jak podkreślała podczas konferencji prasowej, Aneta Książek, kierownik sekcji Poland Convention Bureau POT, jest liczba spotkań i wydarzeń, o których informacje zostały przekazane PCB POT przez partnerów raportu, nie jest dokłanie liczba wydarzeń, jakie w ubiegłym roku odbyły się w Polsce. Niemiej dane pozwalają na wyciągnięcie wniosków o uniwersalnym charakterze.
W porównaniu do 2019 roku, rok 2020 oznaczał we wszystkich miastach widoczny spadek liczby wydarzeń. Miasta tzw. drugiego wyboru poradziły sobie nieco lepiej – osiągnęły prognozowany poziom w okolicach 76 proc., natomiast w Warszawie i Krakowie spadek przekroczył 80 proc.
W tegorocznym raporcie policzono zarówno wydarzenia stacjonarne, hybrydowych, jak i online (w analizie 2019 roku 100 proc. stanowiły spotkania stacjonarne). Wśród przeanalizowanych przez PCB POT spotkań największą grupę stanowiły imprezy stacjonarne (80 proc.), online stanowiły15 proc., a hybrydowe – 5 proc.
Warte odnotowania jest, iż po raz pierwszy w Polsce odbyło się więcej wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych (47 proc.), niż konferencji i kongresów (45 proc.). Najmniejszy udział w liczbie spotkań w 2020 roku miały targi i wystawy (8 proc.).
W strukturze wydarzeń ze względu na branżę, podobnie jak w ubiegłym roku w pierwszej trójce znalazły się: handlowo-usługowa (33 proc.), humanistyczna (18 proc.) i medyczna (16 proc.), choć ta zanotowała 1,5 proc. wzrost. W roku 2020 podobnie jak w 2019 dominowały spotkania jednodniowe (69,5 proc.) organizowane dla krajowych uczestników (88 proc.).
Jeśli chodzi o sezonowość, większość – 3,3 tys. (68 proc.) wydarzeń odbyło się w I kwartale 2020 r. Jedynym „przyzwoitym” miesiącem podczas pandemii okazał się wrzesień, kiedy zorganizowano niemal 10 proc. wydarzeń. Udział pozostałych miesięcy nie przekroczył 4 proc.
Raport prezentuje również analizę wpływu koronawirusa na europejski rynek spotkań, przygotowaną przez Strategiczny Sojusz Narodowych Europejskich Convention Bureaux i Tourism Economics – Oxford Economics. Analiza prezentuje trzy scenariusze wychodzenia z kryzysu branży spotkań i wydarzeń. Scenariusz najbardziej optymistyczny zakłada silne ożywienie oparte na sprawnej realizacji szczepień i złagodzeniu ograniczeń rządowych i firmowych, dotyczących podróżowania oraz organizacji spotkań na żywo. Już od czerwca przewidywany jest stopniowy powrót do spotkań firmowych w małych grupach, natomiast jesienią i zimą, do większych eventów, nawet konferencji i kongresów. Eksperci Oxford Economics w tym najbardziej optymistycznym wariancie prognozują, że pod koniec 2021 (listopad – grudzień) liczba realizacji będzie niemal taka sama (90 proc.), jak w analogicznym okresie 2019 roku.
Scenariusz pesymistyczny przewiduje długotrwałą odbudowę, związaną z przedłużającymi się ograniczeniami w sposobie funkcjonowania sektora.
Źródło grafik: Poland Convention Bureau POT