Aneta Książek: Analiza badania UIA „Wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń”

fot. Grupa MTP
Na zdjęciu: fot. Grupa MTP

Pandemia Covid-19 wywarła ogromny wpływ na światową branżę turystyczną i przemysł spotkań oraz na zachowanie międzynarodowych stowarzyszeń względem organizowanych spotkań i wydarzeń. Badanie tego wpływu i ustalenie jego konsekwencji jest przedmiotem specjalnego badania UIA 2021 – „Wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń”, które zostało opublikowane 18 listopada br. podczas konferencji UIA Round Table w Pradze. To próba określenia zmian w podejściu stowarzyszeń do planowania i organizacji międzynarodowych wydarzeń: zmiany w ich potrzebach, oczekiwaniach i podejściu technologicznym.

Badanie „Wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń” realizowane było przez naukowców z UIA od marca do października 2021. Do udziału w badaniu zaproszonych było ponad 25 tys. organizacji wymienionych w Roczniku Organizacji Międzynarodowych UIA i znanych z organizacji wszelkiego rodzaju międzynarodowych spotkań lub wydarzeń. Odpowiedzi udzieliło 600 respondentów. Każde stowarzyszenie otrzymało od UIA indywidualny login do ankiety, która zwierała 19 pytań - 15 z nich wymagało odpowiedzi wielokrotnego wyboru.
Za pomocą testów, grafik i tabeli, badacze z UIA opisali, w jaki sposób stowarzyszenia radzą sobie z następstwami pandemii Covid-19 oraz przedstawili obszary zainteresowania stowarzyszeń, koncentrując się głównie na ich działaniach związanych ze spotkaniami. Przyjrzyjmy się kilku z nim, które według mnie są kluczowe z punktu widzenia destynacji.

Na żywo czy hybryda?
54 proc. respondentów wskazała rok 2022 jako powrót do spotkań na żywo, 32 proc. spotkało się na żywo już 2021 roku, a 6 proc. uważa, że będzie to możliwe dopiero po roku 2023. Jednocześnie 73 proc. uważa, iż w spotkania online i hybrydowe będą istotne w projektowaniu przyszłych wydarzeń w przyszłości, tylko 12 proc. nie zgadza się z tą opinią.

Ekonomiczny wpływ na przyszłość stowarzyszeń
Łatwo się domyślić, iż wyniki tej części ankiety nie napawają optymizmem. 31 proc. respondentów przyznało się, iż zmniejszyły się przychody z ustalonych kanałów wsparcia, 19 proc. odnotowało redukcje członków (rezygnacje lub mniej odnowień niż oczekiwano), 17 proc. odnotowało spadek sponsoringu a 7 proc. pracowników etatowych zostało zwolnionych lub też zredukowano im godziny pracy.

Doświadczenia ze współpracy z convention bureaux
Pytanie dotyczyło doświadczeń ze współpracy z Convention Bureaux w ostatnich pięciu latach. Aż 38 proc. respondentów przyznało się, iż nie zna darmowych usług oferowanych przez CVB, tylko 13 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat konsultowało swoje spotkania z CVB, a 11 proc. wie, jakie bezpłatne usługi oferuje CVB, ale nigdy się z nimi nie konsultowało, 7 proc. deklaruje, iż prawdopodobnie w najbliższej przyszłości skonsultują się z CVB, 5 proc. otrzymało pomoc w przygotowania budżetu swojego spotkania, a 4 proc. w przygotowaniu oferty, 9 proc. otrzymało pomoc w znalezieniu dostawców lub miejsca na swoje spotkanie (spotkania), tylko 5 proc. stowarzyszeń przyznało się, iż otrzymało pomoc finansową od CVB na swoje spotkanie (spotkania), a 2 proc. convention bureaux udzieliły wsparcia technicznego dla spotkań wirtualnych/hybrydowych.
Zdobywanie konferencji i kongresów nigdy nie było łatwe, a w nowej rzeczywistości stało się jeszcze trudniejsze. Wniosek nasuwa się sam: jeśli chcemy, aby stowarzyszenia lokowały więcej swoich spotkań w naszych destynacjach, to musimy zwiększyć naszą aktywność promocyjną i docierać z podstawową informacją do członków stowarzyszeń czy też Ambasadorów Kongresów.

Oczekiwania stowarzyszeń w ramach współpracy z convention bureaux
Respondenci w swoich odpowiedziach wskazali kilka głównych obszarów wparcia (merytoryczne, finansowe i promocyjne), jakiego oczekują od miejskich, regionalnych czy krajowych Convention Bureaux:

  • 16 proc. oczekuje pomocy w znalezieniu odpowiedniego miejsca na spotkanie,
  • 15 proc. oczekuje pomocy w znalezieniu zakwaterowania (udzielanie wskazówek/doradztw przy wyborze hotelu),
  • 13 proc. oczekuje pomocy w uzyskaniu dotacji od miasta-gospodarza,
  • 13 proc. oczekuje na wsparcie techniczne dla spotkań wirtualnych/hybrydowych,
  • 11 proc. oczekuje pomocy finansowej,
  • 11 proc. oczekuje pomocy w planowaniu i organizacji inspekcji na miejscu,
  • 8 proc. oczekuje pomocy w promocji i znalezienia potencjalnych uczestników

Kluczowe czynniki organizacji wydarzeń na żywo i w formie hybrydowej
Z kolei wśród trzech czynników, które zostały wskazane przez stowarzyszenia jako obecnie kluczowe dla zorganizowania wydarzenia w centrum konferencyjnym lub innym miejscu spotkań pojawiły się:
a) Zdrowie i bezpieczeństwo delegatów: uwagi te określały nie tylko kwestie związane ze zdrowiem publicznym / higieną, ale także kwestie bezpieczeństwa osobistego / ochrony w odniesieniu do miejsca i zakwaterowania. Dodatkowe uwagi dotyczyły wentylacji / świeżego powietrza / naturalnego światła / dostępu do przestrzeni zewnętrznych /warunków sanitarnych podczas imprezy, dostępność testów dla personelu, dostawców i uczestników czy też łatwy dostęp do usług opieki zdrowotnej w mieście przyjmującym,
b.) Pomieszczenia typu breakout w miejscu imprezy (odpowiednia wielkość i liczba),
c.) Podróż/transport: wiele komentarzy dotyczyło łatwości podróżowania, ograniczeń w podróży, bliskości węzłów komunikacyjnych lub centrów miast, inne wspominały o problemach wizowych, w tym o logistyce: o VAT a także o możliwości powrotu do kraju pochodzenia w związku z kontrolą związaną z pandemią,
d.) Cele podróży/programy /turystyka: dla wielu respondentów punkty te pozostają ważne, w tym program towarzyszące, ważne miasto, stolica lub główny węzeł komunikacyjny,
e.) Trwająca pandemia: Niektóre komentarze odnoszą się do ogólnego strachu/niepewności spowodowanej pandemią (np. „delegaci mogą i chętnie podróżują”). Inni odnieśli się do wymogów kwarantanny, kontroli granicznych, zmian w usługach transportowych, wymogów dotyczących szczepień. Inni określili potrzeby w zakresie kontroli zakażeń na miejscu.
f.) Partnerzy lokalni: w niektórych komentarzach wspomniano o znaczeniu lokalnych stowarzyszeń lub partnerów branżowych,
g.) Technologia: wiele komentarzy wskazywało na potrzebę wysokiej jakości wsparcia technicznego/infrastruktury; dotyczyło to zarówno wydarzeń na miejscu, jak i imprez hybrydowych,
h.) Internet / Wi-Fi: dostępność, stabilność i przepustowość mają duże znaczenie,
i.) Koszty / finanse: komentarze do tych punktów odnosiły się zarówno do podejścia do zmniejszenia kosztów organizacji wydarzenia, jak i do konieczności utrzymywania jak najniższych opłat za uczestnictwo,
j.) Strefy czasowe: wiele komentarzy odnosiło się do problemów związanych z organizowaniem wirtualnych lub hybrydowych wydarzeń w kontynentalnych strefach czasowych,
k.) Znaczenie zdalnego uczestnictwa / opcji hybrydowej / wideokonferencji: wiele komentarzy odnosiło się do tego aspektu wydarzeń,
l.) Problemy środowiskowe / zrównoważony rozwój: komentarze dotyczyły zarówno kwestii podróży, jak i aspektów na miejscu, w tym równoważenia emisji dwutlenku węgla, posiłków wegetariańskich, recyklingu / redukcji odpadów itp.
m.) Elastyczność / adaptacyjność: w komentarzach wspomniano o potrzebie większej elastyczności w planowaniu i podpisywanych umowach (łatwość anulowania), zwinną politykę cenową, która umożliwia zmianę rodzaju rejestracji z wydarzenia fizycznego na wydarzenie cyfrowe lub odwrotnie,
n.) Ekonomia i życie stowarzyszenia: impreza musi być opłacalna finansowo,
o.) Ogólna dostępność: transport / zakwaterowanie / obiekt musi być dostępny i mobilny,
p.) Tłumaczenie symultaniczne: ważny aspekt wydarzeń osobistych i hybrydowych, komentarze dotyczyły zarówno aspektu dostawcy / personelu, jak i potrzeb technicznych,
q.) Strona popytu uczestników: uczestnicy muszą być zainteresowani wydarzeniem od strony merytorycznej i docelowej. Liczba uczestników musi być wystarczająca, aby pokryć wysiłek i wydatki.
r.) Koszty i logistyka/dostawcy: chęć kontrolowania rezerwacji hotelowych, sprowadzenia cateringu zewnętrznego i innych aspektów ograniczania wydatków lub zwiększania opcji. Ponadto: pełna przejrzystość kosztów destynacji / brak ukrytych opłat i niespodzianek.
s.) Finanse: wsparcie finansowe/wsparcie ze strony miasta-gospodarza/subwencje lub dotacje obawy dotyczące ekonomicznego wpływu pandemii na członków/uczestników, przystępność cenową miejsca docelowego/zakwaterowania/usług,
t.) Treść: dostosowanie prezentacji/długości w odniesieniu do wydarzeń hybrydowych i wirtualnych dostępność prelegentów (w odniesieniu do kwestii pandemii i podróży),
u.) Sprawy pozostają w zawieszeniu: ten komentarz wyraża obawy kilku respondentów: „W ogóle nie koncentrujemy się na spotkaniach na żywo. Nasze stałe biuro kongresowe sygnalizowało niechęć do podróży zarówno ze strony potencjalnych uczestników, jak i sponsorów. Czekamy na sytuację po Covid”
v.) Przepaść cyfrowa: „Spotkania online nie są dla nas opcją ze względu na brak dostępu do internetu dla wielu osób uczestniczących w naszych konferencjach”.
w.) Komunikacja: jasna komunikacja / informacja dla delegatów (zwłaszcza w odniesieniu do kontroli pandemicznej); odpowiednia promocja/marketing wydarzenia,
x.) Catering /  posiłki / restauracje w pobliżu: bezpieczeństwo / jakość / różnorodność
y.) Relacje interpersonalne: nawiązywanie kontaktów, kontakty towarzyskie, wycieczki / wspólne wydarzenia towarzyskie.

Zarządzanie międzynarodowym stowarzyszeniem w przypadku braku spotkań twarzą w twarz doprowadziło do większej liczby spotkań online w celu ułatwienia podejmowania decyzji i dyskusji. Stowarzyszenia jednak same przyznają, iż organizowanie alternatywnych, wirtualnych projektów, choć bardzo opłacalne (przez zwiększenie uczestników i mniejsze koszty organizacji), było znacznie bardziej czasochłonne. Wśród pytań otwartych nie brakowało wypowiedzi, w których czuć tęsknotę za „starym”, a także takich, w których respondenci pogodzili się z nową rzeczywistością i widzą w niej plusy. Oto kilka wypowiedzi:
Mocno wierzymy, szczególnie w naszej branży, w której osobiste relacje biznesowe są kluczowe podczas konferencji na miejscu, i jesteśmy zdeterminowani, aby przywrócić to przy pierwszej nadarzającej się okazji. Oczywiście wszelkie przyszłe konferencje będą miały w sobie element wirtualny, czyniąc je w pewnym stopniu wydarzeniem hybrydowym.

Wierzymy, że stary model międzynarodowych konferencji o wysokich kosztach i wysokim ryzyku zniknął na zawsze. Przez wiele lat po kryzysie nie będziemy w stanie przewidzieć z całą pewnością, jaki poziom frekwencji uzyskamy na wydarzeniach fizycznych. Dlatego musimy zredukować koszty, a tym samym ryzyko do minimum, co powoduje, że całkowicie zmieniamy sposób, w jaki planujemy i realizujemy wydarzenia. Koniec z darmowymi lunchami, koniec z płaceniem za budowę stoisk wystawców, koniec z gwarancjami pokoi w hotelach. W przyszłości będziemy szukać miejsc z możliwie najmniejszym zaangażowaniem, tak abyśmy mogli zmaksymalizować naszą zdolność do kontrolowania kosztów.

Mocno wierzymy, szczególnie w naszej branży, w której osobiste relacje biznesowe są kluczowe podczas konferencji na miejscu, i jesteśmy zdeterminowani, aby przywrócić to przy pierwszej nadarzającej się okazji. Oczywiście wszelkie przyszłe konferencje będą miały w sobie element wirtualny, czyniąc je w pewnym stopniu wydarzeniem hybrydowym.

Trudności w komunikacji z powodu problemów językowych znacznie się zwiększają podczas spotkań na odległość (słaba jakość dźwięku, trudności w identyfikacji osoby mówiącej, brak wskazań mowy ciała, słaba widoczność mimiki). Spontaniczne interakcje (np. przerwy na kawę) już nie istnieją, co zmniejsza satysfakcję z pracy i traci dużo interakcji i kreatywności w badaniach.
Zaangażowaliśmy o wiele więcej członków dzięki powiększeniu. Kryzys zbliżył członków do siebie i istnieje apetyt na osobiste spotkania bardziej niż wcześniej.
Dostęp do wyjątkowych panelistów w formacie online (laureaci Nagrody Nobla, profesorowie wysokiego szczebla, politycy wysokiego szczebla, do których trudno dotrzeć na spotkania twarzą w twarz).

UIA jest instytutem badawczym oraz centrum dokumentacyjnym, który od ponad 100 lat zbiera i przekazuje informacje o rynku międzynarodowych spotkań stowarzyszeń pozarządowych i organizacji międzyrządowych oraz o kierunkach i trendach w jego rozwoju. Jednym z partnerów badania „Wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń” jest Polska Organizacja Turystyczna (Poland Convention Bureau), która także jest jedynym członkiem stowarzyszenia UIA z Polski.

Pełny raport >>>

#Konkrety Anety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje Aneta Książek, na co dzień związana z Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc). Jak sama mówi, inspirują ją cytaty. Często są one wstępem do dalszego wyszukiwania i przetwarzania treści, które publikuje w mediach społecznościowych a czasem również na łamach pism branżowych.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl