Listopad nie rozczarował pomimo krótszego miesiąca i niekorzystnych sygnałów rynkowych
Według danych Demand Outlook w listopadzie w stolicy zorganizowano 712 wydarzenia, o 12 proc. mniej niż w październiku, był to jednak miesiąc krótszy biznesowo.
Demand Outlook (zfactor.pl/demandoutlook) to system, w którym gromadzone są informacje o spotkaniach odbywających się w hotelach i centrach konferencyjnych w największych miastach Polski i Europy. W listopadzie pracownicy Z—Factor dotarli do informacji o 712 wydarzeniach zorganizowanych w stolicy naszego kraju. Jest to co prawda o 12 proc. mniej wydarzeń niż w październiku, należy jednak wziąć pod uwagę krótszy miesiąc biznesowy związany z długimi weekendami (Wszystkich Świętych oraz Święto Niepodległości). Wynik ten oznacza również, że w Warszawie udało się odbudować 47 proc. liczby spotkań z listopada 2019 roku.
Do organizacji spotkań wykorzystano 189 363 mkw. powierzchni konferencyjnej (-39 proc. vs listopad 2019). Biorąc jednak pod uwagę mniejszą niż dwa lata temu liczbę spotkań, organizatorzy wykorzystali średnio o 59 mkw. większą powierzchnię do organizacji każdego spotkania niż w porównywalnym okresie 2019 roku. Podobny trend został już odnotowany we wrześniu i październiku.
Mniej spotkań w środy i czwartki
Analizując rozkład spotkań w poszczególne dni tygodnia, w listopadzie da się zauważyć wypłaszczenie – zbliżona liczba zorganizowanych spotkań w każdym dniu tygodnia. Wynika to ze zmniejszonej liczby wydarzeń organizowanych w środy (41 proc. liczby spotkań z 11.2019) i czwartki (39 proc. liczby spotkań z 11.2019). W listopadzie 2022 najwięcej spotkań w Warszawie zorganizowano we wtorki (229 wydarzeń).
Długość pobytu: kolejny miesiąc z nieznacznie większą liczbą dłuższych wydarzeń
58 proc. wydarzeń zorganizowanych w ostatnim miesiącu w Warszawie to spotkania jednodniowe (vs 61 proc. w 11.2019), 28 proc. to wydarzenia zajmujące sale przez dwa dni (vs 27 proc. w 11.2019), a 8 proc. to wydarzenia trzydniowe (vs 8 proc. w 11.2019). Dominują wydarzenia krótsze, jednodniowe, ale ich udział maleje trzeci miesiąc z rzędu.
Kategoria hotelu: dominują cztery gwiazdki
68 proc. spotkań zorganizowanych zostało w hotelach czterogwiazdkowych (vs 59 proc. w 11.2019). 26 proc. spotkań skorzystało z usług hoteli 5-gwiazdkowych (vs 28 proc. w 11.2019). Tylko 5 proc. wybrało hotele 3-gwiazdkowe (vs 12% w 11.2019). Udział spotkań zorganizowanych w czterech gwiazdkach wzrósł w stosunku do poprzedniego miesiąca. W październiku 2021 62 proc. spotkań odbyło się w hotelach czterogwiazdkowych.
Lokalizacja: ponad połowa spotkań w centrum
Listopad to miesiąc dominacji spotkań zorganizowanych w centrum Warszawy. 58 proc. spotkań zorganizowano w centrum stolicy (vs 62 proc. w 11.2019). 25 proc. spotkań zorganizowano w okolicach Portu Lotniczego Okęcie (vs 22 proc. w 11.2019). Liczba spotkań w innych częściach miasta utrzymuje się na zbliżonym poziomie (17 proc. w 11.2021 vs 16 proc. w 10.2019).
Segmenty klientów: utrzymanie trendu z poprzednich miesięcy
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, nadal dominuje segment spotkań korporacyjnych, jednak jego udział jest mniejszy niż w okresie przed pandemicznym (72 proc. w 11.2021 vs 82 proc. w 11.2019). Zauważalny jest większy udział spotkań rządowych (10 proc. w 11.2021 vs 3 proc. w 11.2019) oraz stowarzyszeniowych (5 proc. w 11.2021 vs 1 proc. w 11.2019).
Najwięcej spotkań zorganizowały przedsiębiorstwa branży farmaceutycznej oraz IT.
Demand Outlook: październik 2022 >>>
Demand Outlook: wrzesień 2022 >>>