Raport: Agencje PR wygrywają kreatywnością

fot. Michal Czyz / Unsplash
Na zdjęciu: fot. Michal Czyz / Unsplash

Zarówno na etapie wyboru partnera, jak i podczas codziennej współpracy, firmy oczekują od agencji PR przede wszystkim kreatywności, za którą często skłonne są dodatkowo zapłacić – taki jest wniosek badania Walk PR „Czego firmy oczekują dziś od agencji PR?”. W ramach swojego autorskiego badania agencja Walk PR spytała dyrektorów i managerów odpowiedzialnych za komunikację w różnych sektorach rynku o ich perspektywę współpracy z agencjami public relations.

Respondenci w badaniu Walk PR jako idealną agencję PR określali taką, która jest wsparciem w codziennej pracy – tę cechę 56 proc. z nich wskazało jako kluczową, a kolejne 35 proc. uznało za istotną. Firmy poszukują też gwarancji dobrych relacji z mediami (kluczowe dla 46 proc., istotne dla kolejnych 40 proc.) i oczekują, że agencja będzie skarbnicą świeżych pomysłów (39 proc. – kluczowe, 58 proc. – istotne).

Przy wyborze agencji do współpracy firmy zwracają uwagę na zespół – dla 64 proc. firm to sprawa kluczowa, a dla kolejnych 25 proc. – istotna. Na kompetencje zespołu współpracującego często wskazywano także w pytaniu otwartym. Ponadto, dla połowy respondentów kluczowe jest, by agencja znała ich branżę.

– Fakt, że przy wyborze agencji do współpracy dla klientów liczy się zespół czy doświadczenie agencji nie był dla nas zaskakujący, jednak wyjątkowo ucieszyło nas wskazanie na standardy etyczne agencji jako trzeci istotny czynnik decyzyjny. Rynek profesjonalnych usług PR dobrze odpowiada na tę potrzebę, wychodząc z konkretnymi rozwiązaniami, takimi jak Kodeks Etyki PR czy Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR. Dodatkowo, jako członek UN Global Compact respektujemy w Walk PR 10 zasad zrównoważonego rozwoju – mówi Agnieszka Bacińska, prezeska zarządu Walk PR. – Wyniki badania potwierdziły też nasze przeczucie, że bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze agencji jest również rekomendacja znajomego z branży. Ten parametr – jako wskaźnik NPS (Net Promotor Score) – mierzymy w systemie półrocznym od wielu lat. Prawdziwą dumą napawa nas fakt, że w 2021 roku osiągnęliśmy wynik NPS na poziomie 68, co zbliża nas do światowych love brandów – dodaje Bacińska.

Kluczowe pomysł i zespół
Na etapie przetargu dla klientów zdecydowanie najważniejszy okazuje się pomysł. Za kluczowy uznało go 73 proc. menedżerów firm, a kreatywność była też jedną z najczęstszych odpowiedzi w pytaniu otwartym. Bardzo ważny dla klientów jest także zespół przewidziany do codziennej współpracy – kluczowy dla blisko 60 proc. ankietowanych. Oprócz tego często jako czynniki decyzyjne wymieniano m.in. zrozumienie potrzeb i specyfiki klienta, doświadczenie agencji i ogólne przekonanie, że odpowiednio poprowadzi ona projekt.

Codziennie, szybko i kreatywnie
Po rozpoczęciu współpracy agencja musi udowodnić swoją skuteczność w praktyce. Za najważniejsze w codziennej pracy agencji firmy uznają: szybkość działania – 56 proc., jasne KPI i ich realizacja, zorientowanie w branży klienta oraz innowacyjność proponowanych rozwiązań. Za prawdziwie twórcze podejście do codziennych zadań 71 proc. menedżerów zgodziłoby się nawet na wyższe wynagrodzenie dla agencji.

PR w przyszłości
Wybiegając w przyszłość, ponad połowa respondentów wskazała, że rola PR wzrośnie. Jednocześnie nie wymagają oni rewolucji w kompetencjach agencji PR. Wśród pięciu umiejętności uznawanych za najważniejsze przeważają tradycyjne działania PR: tworzenie contentu – 48 proc., doradztwo w obszarze ESG – 48 proc., komunikacja kryzysowa – 46 proc. i relacje z mediami – 42 proc. Respondenci równie często wskazywali na kompetencje digitalowe (42 proc.), a zwłaszcza influencer marketing (46 proc.).  

O badaniu
Badanie zrealizowane zostało przez Walk PR na próbie 52 dyrektorów i kierowników PR z firm reprezentujących różne sektory gospodarki. Wykorzystano kwestionariusz przygotowany przez Walk PR. Badanie prowadzone było w dniach 1.10–5.11.2021.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl