Aneta Książek: Ranking – The World’s Best Cities 2023

Fot. Resonance Consultancy, arch. POT
Na zdjęciu: Fot. Resonance Consultancy, arch. POT

Nie milkną echa czołowego miejsca Polski w prestiżowym rankingu najlepszych destynacji do odwiedzenia w 2023 roku przygotowanym przez CNN Travel, gdy pojawia się kolejny raport z silnym polskim akcentem.

Które miasta na świecie w tzw. nowej rzeczywistości są najatrakcyjniejsze dla mieszkańców, inwestorów i turystów? Tego dowiemy się z rankingu World’s Best Cities firmy Resonance Consultancy (z siedzibami w Vancouver, Nowym Yorku, Montrealu i Singapurze), która zajmuje się doradztwem w zakresie nieruchomości, rozwoju ekonomicznego oraz turystyki i od ponad dekady co roku klasyfikuje miasta na świecie: główne miasta obszarów metropolitalnych o liczbie mieszkańców przekraczającej milion, przy czym w tym roku  z powodu rosyjskiej inwazji na Ukrainę, Moskwa i Sankt Petersburg zostały zdyskwalifikowane z listy.
Resonance Consultancy wykorzystuje połączenie wyników statystycznych i ocen jakościowych dokonywanych przez mieszkańców i turystów. Chodzi o to, aby zobaczyć które miasta mają najsilniejszy kapitał miejsca, tzn. wizerunek i percepcję jakości życia zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów.
Autorzy rankingu uważają, iż miasta są naszą zbiorową przyszłością, a ich celem jest uczynienie raportu Best Cities najbardziej wiarygodnego na świecie źródła informacji o wynikach miast.
 
Metodologia rankingu
Ranking World’s Best Cities podzielony jest na sześć głównych kategorii: Place (miejsce), Product (produkt), People (ludzie), Prosperit (dobrobyt), Programming (programowanie), Promotion (promocja).
Kategoria miejsce określa percepcję jakości przestrzeni w mieście, czyli postrzeganą jakość środowiska naturalnego i architektonicznego. Od tego, jak często świeci słońce po bezpieczeństwo ulic; tu wchodzą czynniki takie jak pogoda – średnia liczba dni słonecznych, wskaźnik zabójstw, liczba zabytków i prestiżowych dzielnic, parki i imprezy plenerowe (tu dane pochodzą z TripAdvisor.com).
W sekcji produkt badane są kluczowe dla miasta instytucje, atrakcje i infrastruktura: liczba bezpośrednich miejsc docelowych obsługiwanych przez miejskie lotniska, liczba wysokiej jakości atrakcji, ranking lokalnych uniwersytetów oraz wielkość największego centrum kongresowego.
Kategoria ludzie to przede wszystkim miara różnorodności miasta: liczba mieszkańców urodzonych za granicą oraz udział ludności z tytułem licencjata lub wyższym.
Dobrobyt obejmuje dochody obywateli, poziom życia oraz obecność dużych, rozpoznawalnych korporacji, środowisko start-upów i innowacji.
Programowanie - ta kategoria mierzy empirycznie – oczami turysty - związek społeczności z miejscem, programowanie to mozaika doświadczeń związanych ze stylem życia,  które oferują miasta, tj. zakupy, kultura, restauracje i życie nocne.
Ostatnia kategoria – promocja – dotyczy zdolności miasta do opowiedzenia swojej historii i dzielenia się doświadczeniami przez jego mieszkańców i turystów. Składa się na nią m.in.: liczba i częstotliwość relacji w mediach, artykułów online, odniesień i rekomendacji udostępnionych online na temat miasta (liczba zameldowań na Facebooku, liczba recenzji w serwisie TripAdvisor, liczba hashtagów na Instagramie, popularność w Trends.Google.com na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy).
Dziś miasto promują mieszkańcy, przedsiębiorcy i przyjezdni ze świata bardziej – chociaż ja bym powiedziała, iż na równi – aniżeli biura promocji miast czy izby handlowe. Liczy się autentyczność, osobiste rekomendacje a nie górnolotne opisy i zdjęcia w folderach.
 
Brexit nie zaszkodził Londynowi
Z opublikowanego zestawienia World’s Best Cities wynika, że na tytuł najlepszego miasta na świecie zasłużył sobie Londyn, który na podium wyprzedził kolejno Paryż i Nowy Jork.
Stolica Wielkiej Brytanii i obszar metropolitarny obejmujący 12,5 mln ludzi zawsze był uznawany za „stolicę stolic”. W pierwszej 10. zestawienia znalazły się także kolejno: Tokio, Dubaj, Barcelona, Rzym, Madryt, Singapur i Amsterdam.
 

 
Polski akcent
Powody do zadowolenia mogą mieć także mieszkańcy i sympatycy Warszawy. Stolica Polski znalazła się na 38. miejscu wśród 100 najlepszych miast na świecie. Tę stosunkowo wysoką pozycję Warszawa zawdzięcza m.in. licznym atrakcjom turystycznym, doskonałemu zapleczu kulinarnemu, stałemu rozwojowi infrastruktury i, na co zwrócili uwagę analitycy, doskonale wykształconym mieszkańcom.
Jak pisze Resonance Consultancy, stolica Polski jest ekonomicznym centrum kraju z mnóstwem powodów do wcześniejszego wyjścia z pracy. Minęły już dziesiątki lat, odkąd Warszawa zrzuciła z siebie ponury płaszcz z czasów zimnej wojny, czytamy w raporcie. Podczas gdy inni członkowie UE cierpieli w ostatnich latach z powodu niedostatków gospodarczych, Polska rozkwitała, przez co powoli, ale pewnie staje się potęgą gospodarczą w regionie „za żelazną kurtyną”. Dzięki dodatkowym wysokiej jakości projektom architektonicznym, nowym muzeom i kilku restauracjom z gwiazdkami Michelin, stolica Polski staje się turystyczną destynacją. Jest to również miasto niedrogie, gdzie nieruchomości i podróże często kosztują połowę tego, co w innych zachodnioeuropejskich stolicach. Warszawa szczyci się także drugimi najlepiej wykształconymi obywatelami na świecie, ustępując tylko Londynowi. Z takim potencjałem intelektualnym Warszawa staje się topowym europejskim miastem.
 
Best cities – zawsze może być gorzej... albo lepiej
Mieszkańcy, inwestorzy i odwiedzający potrzebują obiektywnych rankingów, które pokazują, jakie czynniki naprawdę czynią miasta atrakcyjnymi jako miejsca do życia, pracy i rozrywki. Celem każdej analizy jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku i udoskonalenie strategii biznesowej. Bez analizy konkurencji trudno jest dowiedzieć się, gdzie jesteśmy i co możemy jeszcze ulepszyć, dlatego zawsze zaglądam na klasyfikacje innym miast kongresowych – naszych bezpośrednich i pośrednich sąsiadów oraz konkurentów. W tym przypadku wybrałam kilka. I tak: Praga - miejsce 11, Berlin - 15, Budapeszt - 23, Monachium - 41, Kopenhaga - 46, Helsinki - 48, Frankfurt - 49, Sztokholm - 51, Bruksela - 58, Oslo – 60
Warto podkreślić, iż w tegorocznym zestawieniu przyznano także wyróżnienie honorowe. Choć Kijów nie znalazł się w ogólnym zestawieniu ze względu na trwającą wojnę, autorzy raportu uznali, że stolicy Ukrainy należy się honorowy tytuł najlepszego miasta na świecie.
Zachęcam do przestudiowania całej listy TOP 100, wg. poszczególnych kategorii.



Źródło >>>

#KonkretyAnety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje Aneta Książek, rodowita warszawianka na co dzień kierownik Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau (POT).
Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux. Jak sama mówi, inspirują ją cytaty. Często są one wstępem do dalszego wyszukiwania i przetwarzania treści, które publikuje w mediach społecznościowych a czasem również na łamach pism branżowych. Z ramienia Poland Convention Bureau POT była członkinią lokalnego komitetu organizacyjnego 61. Kongresu ICCA w Krakowie oraz jurorką międzynarodowego konkursu UN Women USA Rise and Raise Others Award. W grudniu 2022 znalazła się w finale listy Eventex Index 2022 – Top100 Most Influential People in the Event Industry 2022.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl