Aneta Książek: Nowy rok – nowe raporty. The no-normal’ Travel Trends i Traveller Value Index

W 2022 roku Amerykański portal rezerwacyjny Expedia Group nawiązał współpracę z Wakefield Research, czego rezultatem są świeżo opublikowane dwa raporty przedstawiające kompleksowy obraz trendów podróżniczych w Expedia® i całej branży turystycznej na rok 2023. Raporty oparte zostały na danych własnych oraz na niestandardowych badaniach pośród tysięcy podróżników i specjalistów z branży turystycznej i biznesowej w 11 krajach na świecie.
 
Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone wśród 11 tyx. reprezentatywnych dla kraju dorosłych powyżej 18. roku życia na jedenastu rynkach (Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Japonia, Meksyk, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) w okresie czerwiec-lipiec 2022 r., za pomocą zaproszenia e-mail i ankiety online. Wyniki obrazuje pracowanie Travel Trends 2023.
Z kolei profesjonalne badania branżowe przeprowadził Wakefield Research wśród 100 profesjonalistów z branży turystycznej na 11 rynkach (Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Japonia, Meksyk, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) w okresie od czerwca do lipca 2022 r. zaproszenie e-mail i ankieta online. Tak powstał Traveller Value Index 2023.
 
Zachowania konsumenckie
Branża turystyczna stanęła w obliczu wielu nowych wyzwań w 2022 r., w tym inflacji, obaw politycznych i problemów kadrowych, jednak po miesiącach pandemii i obostrzeń chęć podróżowania pozostała najważniejsza.
W pierwszym kwartale 2022 r. globalna liczba wyszukiwań wzrosła o 25 proc. kwartał do kwartału, na czele z dwucyfrowym wzrostem w Ameryce Północnej i Europie. Dynamika utrzymywała się i w drugim kwartale rezerwacje noclegowe osiągnęły najwyższy poziom w historii portalu.
Specjaliści z Expedia Group zaobserwowali dwa główne trendy: wzrost liczby podróży do stolic kultury, i wpływ filmów i programów telewizyjnych na turystykę.
W ostatnim kwartale 2022 r. gorącym tematem był bleisure, który pojawił się, gdy zmiany nastawienia spowodowały, że profesjonaliści chcieli połączyć podróże służbowe z wypoczynkiem. Jednak dane pokazują, iż od pierwszego kwartału 2023 r. w centrum uwagi znajdzie się set-jetting.
 
Co to jest set-jetting?
Turystyka filmowa to zdecydowanie nie jest nowe zjawisko, jednak dopiero teraz nadano mu nazwę.
Turystyka filmowa (film tourism, movie tourism) obejmuje wszelkie podróże turystyczne śladami gwiazd filmu (aktorów i reżyserów) i ich dzieł, stwarzające okazję do głębszej refleksji i osobistego przeżywania utworów. Jest to również odwiedzanie miejsc znanych z ekranu, poszukiwanie ich atmosfery, klimatu, zwiedzanie obiektów uwiecznionych na filmie lub w serialu – tzw. set-jetting (Stasiak 2009).
 Przykłady z różnych miejsc na świecie i w Polsce pokazują, że film może znakomicie promować dane miejsce i wpływać na frekwencję turystów. Skala zjawiska zależy od rangi produkcji filmowej. Podjęcie odpowiednich działań promocyjnych może, nawet po wielu latach od premiery filmu, przynosić korzyści z turystyki filmowej.

Fani kina coraz częściej wyruszają w podróż śladami swoich ulubionych bohaterów. Do najbardziej znanych przykładów aktywności turystów związanych z przemysłem filmowym należą przyjazdy do miejsc, które były plenerami filmu Władca Pierścieni w Nowej Zelandii (szczególnie w okolice miasta Queenstown, wulkanu Ruapehu oraz jeziora Clearwater). Na turystyce filmowej zarobiła również Karolina Północna w USA. Emisja filmu Dirty Dancing przyczyniła się do wzrostu ruchu turystycznego w regionie o 25 proc. Znany serial Gra o tron z kolei napędził ruch na Islandii i w chorwackim Dubrowniku.
Między pierwszym a drugim sezonem serialu Emily w Paryżu liczba wyszukiwań w serwisie Expedia dotyczących tego kultowego miasta wzrosła o 155 proc. – można śmiało powiedzieć, że Emily zainspirowała wiele podróży do stolicy Francji. Tak samo się działo dwadzieścia lat temu za sprawą filmowej Amelii.
Według badań przeprowadzonych przez firmę Expedia, transmitowane strumieniowo filmy i programy telewizyjne są obecnie głównymi źródłami inspiracji podróżniczych (40 proc.), wyprzedzając wpływ mediów społecznościowych (31 proc.). Internetowe biuro podróży poinformowało również, że 68 proc. podróżnych rozważało odwiedzenie miejsca docelowego po obejrzeniu go w programie lub filmie na platformie streamingowej, a aż 61 proc. zarezerwowało wycieczkę.
Polska ma duży potencjał w zakresie rozwoju turystyki filmowej – chodzi tu zarówno o lokalizacje, jak i zaplecze: nowoczesne studia filmowe oraz uznaną na świecie branżę filmową.

Jednym z ważniejszych miejsc, które często było odwiedzane przez ekipy filmowe, był zamek w Pieskowej Skale na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego. Realizowano tu m.in. ujęcia do filmów: Janosik, Pan Wołodyjowski, Potop, Stawka większa niż życie, Ogniem i mieczem.
Obecnie jednym z najważniejszych miast na mapie turystyki filmowej w Polsce jest Sandomierz, w którym rozgrywa się akcja popularnego serialu Ojciec Mateusz ( emisja od 2008). Przykład Sandomierza pokazuje, że serial może stać się bardzo skuteczną formą promocji i wpływać na zwiększenie ruchu turystycznego, co z kolei przekłada się na korzyści finansowe i jakość życia mieszkańców.
 
A jakie jest najpopularniejsze na świecie miejsce do filmowania?
Dla mnie, jak dla wielu wielbicieli X Muzy cała Ameryka to jeden wielki plan filmowy, ale jest jedno miejsce, które bije rekordy popularności wśród filmowców ze świata to Central Park w Nowym Jorku. Po raz pierwszy wystąpił w filmie w 1908 roku - i był to film Romeo i Julia. Od tamtej pory grał w 532 filmach i serialach (dane z 27 marca 2022).
Nic zatem dziwnego w tym, iż Nowy Jork znalazł się w czołówce rankingu stolic kultury do odwiedzenia w 2023 wg. Expedia. Miasto to wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.
Stolicami kultury według poszukiwań konsumentów expedia.com w 2023 roku są:

  • Edynburg, Szkocja
  • Lizbona, Portugalia
  • Tokio, Japonia
  • Dublin, Irlandia
  • Nowy Jork, USA
  • Sydney w Australii
  • Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie
  • Montreal, Kanada
  • Monachium, Niemcy
  • Bangkok, Tajlandia

Z kolei 10 najpopularniejszych kierunków podróży w 2023 roku to:

  1. Bangkok, Tajlandia
  2. Tokio, Japonia
  3. Seul, Korea Południowa
  4. Bali, Indonezja
  5. Malediwy
  6. Hokkaido, Japonia
  7. Phuket, Tajlandia
  8. Londyn, Wielka Brytania
  9. Paryż, Francja
  10. Johor, Malezja

Niestety na obu listach przedstawionych przez Expedia próżno doszukiwać się akcentów z Polski, niech zatem pociechą będzie niedawne zestawienie kierunków wartych odwiedzenia w 2023 r. według CNN Travel, gdzie Polska została podana na pierwszym miejscu.

Oprócz wycieczek do miast, w 2023 roku podróżni mogą wybrać się na coś dokładnie odwrotnego. Expedia uważa, że rośnie liczba wyjazdów w stylu rustykalnym, a podróżni wybierają prywatne domy wakacyjne z mnóstwem przestrzeni i wspaniałymi widokami na okolicę. Przebudowane stodoły i domy wiejskie w krajach takich jak Włochy, Hiszpania i Francja odnotowały ostatnio wyraźny wzrost. Podobnie jest z preferencjami dla ukrytych miejsc, aż 37 proc. respondentów Expedia twierdzi, że woli zarezerwować dom wakacyjny w mniej znanym miejscu.
W wyszukiwanych hasłach znalazło się również wellness nowej fali – innymi słowy, niekonwencjonalne lub pełne przygód doświadczenia wellness. Expedia twierdzi, że rzeczy takie jak sylwoterapia (kąpiel w lesie), krioterapia (terapia medyczna w niskich temperaturach) i zbieranie owoców lasu okażą się bardziej popularne niż klasyczne zajęcia wellness, takie jak medytacja czy kursy gotowania.

Podróże biznesowe – widoczny wzrost
Po raz pierwszy trendy podróżnicze w 2023 r. są publikowane w tym samym czasie, co spostrzeżenia profesjonalistów z branży, od linii lotniczych, przez hotele, po gospodarzy wynajmu wakacyjnego i nie tylko. W dostosowanym raporcie Traveller Value Index 2023 dla partnerów turystycznych Expedia Group ujawnia, w jaki sposób pandemia na zawsze zmieniła podróżowanie. Badanie pokazuje najwyższy poziom optymizmu od 2020 roku.
Większość profesjonalistów branży turystycznej spodziewa się, że w ciągu dwóch lat podróże w celach wypoczynkowych (71 proc.) i biznesowych (70 proc.) powrócą do poziomu sprzed 2020 roku. Już teraz Ponad połowa (51 proc.) branżowych respondentów twierdzi, że turystyka biznesowa jest najwyższym priorytetem ich organizacji w 2023 roku.
 
Cyfrowi nomadzi i bleisure
76 proc. respondentów planuje przedłużyć swoją podroż służbową o dodatkowy pobyt wypoczynkowy, a 28 proc. planuje łączyć pracę zdalną z pobytem turystycznym. Cyfrowi nomadzi nie rezygnują ze wszystkich obowiązków i nadal pracują, regularnie zmieniają swoje miejsce pobytu. W podróży prawie nic ich nie ogranicza. Dbają jedynie o to, by mieć stały dostęp do internetu i komputera.
Trzy główne cele podróży biznesowych to: spotkania osobiste i praca z klientami (37 proc.), udział w branżowych spotkaniach i wydarzeniach (32 proc.) oraz wizytacje i kontrole (28 proc.).
 
Inne spostrzeżenie profesjonalistów z branży pokazuje, że podróżni wybierają opcje zgodne z ich osobistymi wartościami, takimi jak zrównoważony rozwój, integracja i dostępność. Większość biur podróży (60 proc.) wprowadziła zmiany w ciągu ostatniego roku, aby zapewnić, że ich usługi są integracyjne i dostępne. W rzeczywistości zrównoważony rozwój jest powiązany z marketingiem jako najwyższym obszarem inwestycji w 2023 r., a jeden na pięciu specjalistów z branży twierdzi, że planuje zainwestować w zrównoważony rozwój w przyszłym roku.
 
Według niedawnego badania Expedia Sustainable Travel Study, aż 90 proc. konsumentów szuka zrównoważonych opcji podczas podróży. Dane z analizowanych internetowych marek podróżniczych grupy Expedia pokazują, że w styczniu 2022 r. terminy związane ze zrównoważonym rozwojem i przyjaznością dla środowiska pojawiały się dwa razy częściej niż w styczniu 2021 r.
Połowa ankietowanych podróżnych stwierdziła, że jest skłonna zapłacić więcej za transport, atrakcje i zakwaterowania, gdyby opcja była bardziej zrównoważona, chociaż wielu zgadza się, że bardziej zrównoważone podróżowanie kosztuje zbyt wiele.
Chociaż niektórzy ludzie mogą nie chcieć iść na kompromis w sprawie kosztów, więcej twierdzi, że jest skłonnych poświęcić wygodę i komfort, jeśli wiedzą, że podejmują decyzje, które ostatecznie są lepsze dla planety. Dwóch na trzech konsumentów stwierdziło, że chce więcej informacji na temat zrównoważonego rozwoju od dostawców zakwaterowania i usług transportowych, które pomogłyby im w podejmowaniu świadomych decyzji – co oznacza wyraźną szansę dla firm turystycznych.
 
Na koniec wskazówka, która według Expedia pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze:


#KonkretyAnety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje Aneta Książek, rodowita warszawianka na co dzień kierownik Biura Spotkań i Wydarzeń - Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux. Z ramienia Poland Convention Bureau POT była członkinią lokalnego komitetu organizacyjnego 61. Kongresu ICCA w Krakowie oraz jurorką międzynarodowego konkursu UN Women USA Rise and Raise Others Award.  W grudniu 2022 znalazła się w finale listy Eventex Index 2022 – Top100 Most Influential People in the Event Industry 2022.

Żródła
raporty Expedia Group: The no-normal Travel Trends 2023 i Traveller Value Index 2023

Wybrane artykuły i opracowania nt. Jet setting:
https://culture.pl/en/article/10-filming-locations-to-visit-in-poland
https://www.inyourpocket.com/warsaw/poland-in-cinema-polish-locations-used-in-film-and_78248f
https://abpoland.com/blog/7-films-shot-in-poland-that-you-need-to-watch
https://www.poland.travel/en/travel-inspirations/visit-famous-hollywood-movies-locations
https://modanamazowsze.pl/warszawa-set-jetting-w-wielkim-miescie/
https://www.delicious.com.au/travel/travel-news/gallery/set-jetting-changing-we-travel/3ncmsv6t?page=6
https://fastphrases.com/blog/set-jetting-5-najlepszych-filmowych-i-telewizyjnych-destynacji/
http://62.93.45.40/srpc/Articles/Volume-5/Issue-4/23.aspx

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl