Hotailors: Jak zmienią się podróże służbowe?

Nie samo rozprzestrzenianie się koronawirusa, a zakazy ogłoszone przez USA i państwa europejskie spowodowały wstrzymanie podróży służbowych – wynika z analizy rynku podróży służbowych opracowanej przez specjalistów Hotailors, polskiego start-upu zajmującego się organizowaniem delegacji.
 

– Mamy do czynienia z kryzysem, który zmieni całkowicie zarówno branżę podróży służbowych, jak i turystykę – podkreśla Filip Błoch, prezes i współzałożyciel Hotailors. Kryzys uderzył bowiem w firmy organizujące wyjazdy oraz w linie lotnicze, hotele i branżę konferencyjną. Po ogłoszeniu przez USA zakazu przylotów z Europy odnotowano pięciokrotny spadek rezerwacji, a przełom marca i kwietnia to brak nowych rezerwacji i masowe anulowanie zaplanowanych podróży. Co prawda pojawiają się sygnały z rynków azjatyckich o początku normalizacji sytuacji, ale cały czas rynek zmaga się z niepewnością dotycząca rozwoju sytuacji w USA i Europie. Straty branży podróży służbowych w 2020 r. mogą wynieść aż 820 miliardów dolarów, szacuje Global Business Travel Association. Akcje 116 największych światowych linii lotniczych straciły na wartości 157 mld dolarów (41 proc.). Marriott jest w najgorszej sytuacji finansowej w prawie 93-letniej historii sieci. Centre for Exhibition Industry Research prognozuje, że branża wystawiennicza w USA może stracić od 14 do 22 mld dolarów, a Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego szacuje, że spadek przychodów od maja do końca czerwca może wynieść 60 proc. 

Kryzys w skali globalnej
Z sytemu Hotailors korzystają pracownicy największych światowych firm. – Nasze dane pokazują więc, jak reagowali ludzie na całym świecie i które wydarzenia były kluczowe dla zmiany zachowań podróżujących – tłumaczy Maciej Stopierzyński, dyrektor ds. technologii i współzałożyciel Hotailors.
Specjaliści Hotailors przeanalizowali liczbę rezerwacji od początku listopada. Żeby wyeliminować przypadkowe zmienne, rezerwacje lotnicze i hotelowe zostały zsumowane w okresach tygodniowych i porównane do średniej całorocznej. – To czego się spodziewaliśmy, to oczywiście spadek liczby rezerwacji w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. To sytuacja normalna każdego roku – tłumaczy Dagmara Andrzejczak, szefowa działu obsługi klientów Hotailors. Dane pokazują, że pod tym względem koniec 2019 r. był standardowy. – Również zgodnie z oczekiwaniami początek tego roku to wzrost liczby rezerwacji. Jest to związane z licznymi konferencjami i wydarzeniami – mówi Dagmara Andrzejczak.

Co zaskakujące, podróżujących nie odstraszały kolejne informacje związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Ani zakaz podróży z Chin do USA, ani ogłoszenie stanu zagrożenia zdrowia publicznego przez WHO, ani masowe zachorowania w Iranie, Południowej Korei i we Włoszech nie spowodowały zmniejszenia liczby rezerwacji. 
Sytuacja zmieniała się dopiero po 11 marca. Ogłoszenie stanu pandemii i zakaz lotów z Europy do USA, a potem zakazy krajów europejskich spowodowały kompletne zatrzymanie podróży służbowych. – To jest sytuacja bez precedensu. W połowie marca w systemie Hotailors jeszcze był ruch i rezerwacje były dokonywane, choć spadek ich liczby był dramatyczny. Natomiast ostatnio zajmujemy się właściwie tylko odwoływaniem rezerwacji – mówi Dagmara Andrzejczak.

 



Jak długo to potrwa?
Choć w Chinach udało się powstrzymać epidemię, walka z koronawirusem trwa w Europie i w USA, o zachorowaniach informują też kraje afrykańskie i południowoamerykańskie. Dla branży podróży służbowych oznacza to ogromne straty. Global Business Travel Association szacuje je na poziomie 820 miliardów dolarów, co stanowi 54 proc. przewidywanych wydatków na podróże biznesowe w 2020 r. W Chinach 95 proc. firm odwołało lub zawiesiło wyjazdy swoich pracowników. W Europie na razie uczyniło to 51 proc. przedsiębiorstw.


Dla branży podróży służbowych niekorzystne jest również to, że okres wakacyjny to również czas zmniejszenia liczby przelotów i rezerwacji hotelowych. – Następny sezon konferencyjny zaczyna się dopiero we wrześniu. Pandemia może wymusić zmiany terminów na organizatorach, ale jeśli obostrzenia przemieszczania i spotykania się zostaną utrzymane na świecie do wakacji, to kryzys potrwa co najmniej do jesieni. Oczywiście przy założeniu, że świat upora się do tego czasu z pandemią – dodaje Dagmara Andrzejczak. 
– Monitorujemy i analizujemy, co dzieje się na światowych rynkach. Pojawiają się sygnały o powolnym normalizowaniu się sytuacji w Azji. Ale przede wszystkim dominuje niepewność, jak długo potrwa pandemia w Europie i USA. Bez otwarcia tych rynków nie ma mowy o końcu problemów – podkreśla Michał Szeksztełło, dyrektor operacyjny i współzałożyciel Hotailors. – Moim zdaniem branża podróży służbowych musi się przygotować na dłuższy kryzys – mówi.

Co dalej z podróżami?
Hotailors przewiduje, jakie trendy wpłyną na rynek podróży służbowych. Oto najważniejsze z nich:

Cyfryzacja/digitalizacja. Dotychczas  – co zaskakujące – zarządzanie podróżami służbowymi w wielu firmach odbywało się be zużycia nowoczesnych technologii. Żeby rozsądnie optymalizować koszty i sprawnie zarządzać licznymi pracownikami zewnętrznymi firmy będą musiały przejść proces transformacji cyfrowej i sięgnąć po sprawdzone rozwiązania cyfrowe.

Wzrost roli pracowników zewnętrznych. Dzisiejszy trend zatrudniania specjalistów na kontraktach, a nie etatach, jeszcze się nasili. Daje on bowiem firmom dużo większą elastyczność w ustalaniu na bieżąco poziomu kosztów. Ci pracownicy, tak samo jak pracownicy etatowi, będą podróżowali, ale firmy będą potrzebowały innych narzędzi niż dotychczasowe, by sprawnie zarządzać wyjazdami.

Kontrola 24/7. Kryzys pokazał słabość wielu firm – brak możliwości szybkiego reagowania na zmiany oraz brak dokładnej wiedzy, gdzie i w jaki sposób optymalizować koszty. Przedsiębiorstwa będą poszukiwały narzędzi, które dają dostęp do informacji na bieżąco.

Elastyczność. Dużą rolę będą odgrywały możliwości błyskawicznego anulowania lub zmiany rezerwacji oraz ubezpieczenia.

Hotailors Polska firma, która ułatwia firmom organizowanie podróży służbowych. Jest światowym pionierem obsługi wyjazdów pracowników zewnętrznych (czyli pracujących na kontraktach). Za pomocą platformy Hotailors mogą oni rezerwować wyjazdy w ramach przysługujących im limitów, natomiast firma otrzymuje jedną zbiorczą fakturę. Hotailors zapewnia firmom dokładną kontrolę wydatków w czasie rzeczywistym. Jednocześnie podróżujący mają zapewnione przez cały czas wsparcie agentów podróży. Jako pierwszy polska firma została w marcu 2020 r. włączona do programu akceleracyjnego SAP, światowego giganta informatycznego.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl