Demand Outlook: wzrost liczby wydarzeń we Wrocławiu, spadek w Warszawie
Z raportu systemu Demand Outlook, zbierającego dane dotyczące spotkań w miastach, wynika, że w pierwszych trzech kwartałach roku 2018 więcej spotkań niż przed rokiem odbyło się we Wrocławiu, w Aglomeracji Śląskiej i w Sopocie.
Wzrost ten wyniósł w przypadku Wrocławia – 25,5 procenta, w przypadku Trójmiasta – 12,8 procenta, a w przypadku Aglomeracji Śląskiej – 11,6 procenta. Wyższe w tych miastach było także obłożenie obiektów organizujących spotkania.
Spadek liczby wydarzeń odnotowano natomiast w Warszawie – o 11,8 procenta, w Krakowie – o 5 procent i w Poznaniu – o 13,7 procenta, w miastach tych także niższe było obłożenie obiektów, w których organizowane są spotkania. Tam, gdzie spadała liczba spotkań, odnotowano także mniejszą liczbę ich uczestników.
Spotkania we wszystkich miastach trwały około 1,5 dnia, podobnie jak w analogicznym okresie roku 2017.
W przedstawionych miastach Polski, od początku stycznia do końca września 2018 roku system zebrał informacje na temat spotkań odbywających się na 4,7 mln mkw., w takim samym przedziale czasu roku 2017 dotarł do spotkań realizowanych na 6,3 mln mkw.
Warszawa
W Warszawie największy udział wykorzystanej powierzchni na rynku dotyczył obiektów niezależnych – 27 procent, ale spadł on w porównaniu do roku 2017 o 31,2 procenta. Największy wzrost udziału wykorzystanej powierzchni dotyczył sieci Hilton Worldwide oraz Accor.
Spadek liczby spotkań dotyczył branż: farmaceutycznej - o 11,5 procenta, technologicznej/IT – o 11,5 procenta, edukacyjnej – o 11,4 procenta oraz turystycznej – o 24,4 procenta. Największy spadek liczby spotkań odnotowano w czwartki.
Średnia liczba uczestników wydarzenia w trzech kwartałach 2018 roku wynosiła w Warszawie 69 osób, w tym samym okresie roku 2017 były to 94 osoby.
Kraków
W Krakowie obłożenie obiektów było niższe o 4 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku 2017. Spadek udziału wykorzystanej powierzchni na rynku dotyczył sieci Best Western, wzrost – Hilton Worldwide, Qubus oraz obiektów niezależnych.
30-procentowy wzrost dotyczył liczby spotkań organizowanych na powierzchni od 100 do 199 mkw. Spośród poszczególnych branży turystyczna odnotowała 3-procentowy wzrost liczby spotkań, pozostałe, czyli farmaceutyczna, edukacyjna, technologiczna oraz klienci prywatni – spadek.
Liczba spotkań spadła we wszystkie dni tygodnia, ale największy spadek dotyczył soboty i niedzieli. Średnia liczba uczestników spotkania zmniejszyła się z 84 do 74.
Aglomeracja Śląska
W Aglomeracji Śląskiej oprócz wzrostu liczby wydarzeń odnotowano także wzrost obłożenia obiektów – o 4,3 procenta. Wzrost udziału wykorzystanej powierzchni odnotowano w przypadku obiektów niezależnych, spadek dotyczył sieci – Diament, Vienna House, Radisson Hotel Group. Zwiększyła się liczba spotkań organizowanych w pomieszczeniach o powierzchni od 21 do 49 mkw. oraz od 50 do 99 mkw., spadła liczba spotkań w pomieszczeniach mniejszych i większych.
Prawie 43-procentowy wzrost liczby spotkań odnotowała branża sprzedażowa, 33-procentowy – edukacyjna, a rekrutacyjna i konsultingowa – o 9,5 procenta, farmaceutyczna – o 2,5 procenta. Spadła natomiast liczba spotkań organizowanych dla branży technologicznej i IT.
Liczba spotkań zwiększyła się we wszystkie dni tygodnia, wzrosła także średnia liczba uczestników – z 67 w analogicznym okresie roku 2017 do 78 w tym roku.
Wrocław
Wrocław to miasto o największym wzroście liczby spotkań, wzrosło tutaj także obłożenie obiektów – o 1,9 procenta. 44,4 procenta obiektów, w którym organizowano spotkania, były to obiekty niezależne, ich udział nieznacznie (o 1 procent) zwiększył się. Wzrósł także do 27,2 procent udział sieci Accor, a spadł do 6,9 procenta – udział Diament.
We Wrocławiu najbardziej wzrosła liczba spotkań organizowanych na największych powierzchniach – od 50 do 99 mkw. – o ponad 19 procent oraz od 100 do 199 mwk – o ponad 18 procent. Liczba spotkań organizowanych na mniejszych powierzchniach spadła.
Cztery główne branże zwiększyły liczbę spotkań, największy wzrost dotyczył branży farmaceutycznej, która zorganizowała o 36,8 procent więcej spotkań, edukacyjnej – o 24 procent oraz banków – o 18,5 procenta. Wzrost dotyczył także branży IT i technologicznej, a spadła liczba spotkań organizowanych przez klientów prywatnych.
Wzrost liczby spotkań dotyczył wszystkich dni tygodnia, średnia liczba uczestników wydarzenia, która wyniosła w trzech kwartałach 2018 roku 75, nieznacznie zmieniła się w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, kiedy to wynosiła 74.
Poznań
W Poznaniu spadła liczba spotkań, a także obłożenie obiektów (o 2 procent). Dotyczyło to wszystkich dni tygodnia. Nieznacznie (o 0,8 procenta) wzrósł udział sieci Accor w wykorzystywanej powierzchni, a także udział IBB. W niewielkim stopniu wzrósł udział obiektów niezależnych. Największy spadek odnotowano w przypadku wydarzeń organizowanych w pomieszczeniach o powierzchni od 50 do 99 mkw. oraz o powierzchni najmniejszej czyli do 20 mkw.
Wśród branży organizujących spotkania w Poznaniu odnotowano spadki liczby wydarzeń organizowanych przez przedstawicieli branży edukacyjnej, farmaceutycznej i motoryzacyjnej, jedynie branża technologiczna/IT utrzymała taką samą liczbę spotkań.
Średnia liczba uczestników wydarzenia spadła nieznacznie – z 63 w pierwszych trzech kwartałach roku 2017 do 62 w tym roku.
Trójmiasto
Trójmiasto to więcej spotkań i większe – o 0,6 procenta – obłożenie obiektów. Największy udział wśród obiektów organizujących spotkania miały obiekty niezależne, ale jednocześnie odnotowały one wzrost liczby wydarzeń o 4 procent – do 39,4 procenta udziału. Focus, Accor i Starwood zwiększyły nieznacznie swoje udziały w liczbie organizowanych spotkań.
W Trójmieście wzrosła także liczba spotkań organizowanych w pomieszczeniach o powierzchni od 100 do 199 mkw. (o 16,6 procenta) i na powierzchni od 50 do 99 mkw. (o 8,9 procenta). Natomiast liczba spotkań organizowanych na mniejszej powierzchni spadła.
W Trójmieście o prawie 40 procent wzrosła liczba spotkań organizowanych przez branżę edukacyjną , a o 15,1 procenta – przez technologiczną/IT. Spadła natomiast liczba spotkań organizowanych przez branżę farmaceutyczną (o 7,5 procenta).
Raport Demand Outlook przygotowuje firma Z-Factor.