Demand Outlook: mniej wydarzeń w roku 2018, traci Warszawa i Kraków
W 2018 roku w Polsce odbyło się o 6,9 procenta wydarzeń mniej niż w roku 2017 – wynika z raportu Demand Outlook 2019. Spadek liczby spotkań najbardziej widoczny jest w Warszawie czy Krakowie. Wzrost odnotowały - Aglomeracja Śląska, Trójmiasto oraz Wrocław.
Zajętość sal konferencyjnych – czyli ich procentowe wykorzystanie w stosunku do ogólnej dostępnej na rynku liczby, wyniosła w 2018 roku 12,5 procenta. Oznacza to spadek o 2,4 procenta w porównaniu do roku poprzedniego.
Najwięcej wydarzeń odbyło się we wtorki, środki i czwartki oraz w październiku i w maju, podobnie było rok wcześniej. Najmniej organizowanych było w sierpniu.
W roku 2018 największy udział w rynku spotkań miały w Polsce obiekty niezależne, które jednak wykazały spadek o 8,5 procenta w porównaniu do roku 2017. Najbardziej aktywne sieci hotelowe to w Polsce: Accor – wzrost o 1,6 procenta w porównaniu do poprzedniego roku, Hilton Worldwide – wzrost o 1 procent, Marriott International – wzrost o 0,6 procenta oraz Radisson Hotel Group – wzrost o 0,4 procenta.
W 2018 roku spadek w zakresie liczby zrealizowanych wydarzeń odnotowały w Polsce najbardziej aktywne branże: farmaceutyczna – o 3,7 procenta w porównaniu do roku 2017, technologiczna – spadek o 12 procent, konsultingowo-rekrutacyjna – spadek o 13 procent oraz branża finansowa – spadek o 18 procent.
Najbardziej aktywna w Polsce firma zorganizowała w 2017 roku 405 spotkań, zdobywając 0,8 procenta udziału w rynku, a kolejna 350 i zdobyła 0,7 procenta udziału. W roku 2018 najaktywniejsze firmy zorganizowały ich kolejno po 239 i 231, zdobywając w ten sposób każda po 0,5 procenta udziału w rynku.
Według danych zawartych w raporcie w skali kraju największa liczba klientów realizuje spotkania dla branży farmaceutycznej i medycznej – w 2017 roku 1584 firm zorganizowało 7516 takich wydarzeń, natomiast w 2018 roku 1658 klientów zorganizowało dla tej branży 7238 wydarzeń.
W Warszawie w 2018 roku zajętość sal konferencyjnych wyniosła 14,2 procenta, co oznacza spadek o 4,4 procenta. W roku 2018 odbyło się tutaj również o 8,1 procenta wydarzeń mniej niż w roku 2017.
W Krakowie zajętość sal, wyniosła w 2018 roku 14,2 procenta, co oznacza spadek o 3,5 procenta w porównaniu do roku 2017. W 2018 roku w Krakowie odbyło się także o 7,1 procenta spotkań mniej niż w roku poprzednim.
Więcej o 3,4 procenta spotkań w porównaniu do roku 2017 odbyło się natomiast w Aglomeracji Śląskiej, we Wrocławiu – więcej o 10,4 procenta, w Trójmieście – o 9,7 procenta, a w Lublinie – o 4,2 procenta. Mniej spotkań odbyło się w Poznaniu – o 15,5 procenta i w Łodzi – o12,5 procenta.
Raport Demand Outlook przygotowuje firma Z-Factor.
– Przyczyną tego, że dwa najsilniejsze ośrodki organizacji spotkań – Warszawa i Kraków odnotowały spadek liczby wydarzeń w ubiegłym roku może wynikać z tego, że organizatorzy szukają innych miejsc, takich jak na przykład Lublin czy Wrocław. Powodem tego może być brak miejsc hotelowych w stolicy czy Krakowie – twierdzili uczestnicy dyskusji dotyczącej raportu, która odbyła się podczas Forum Obiektów (w ramach Meetings Week Polanad 2019).
Alicja Panasiuk, director of key account management Accor Poland & Baltics zauważyła, że obecnie wiele firm inwestuje we własne centra konferencyjne, dlatego nie korzysta z ofert dotyczących wynajmu małych sal w hotelach, co wpływa na liczbę spotkań w tych ostatnich. Z drugiej strony dla hoteli organizacja części konferencyjnej nie zawsze jest opłacalna.
Wzrost liczby zapytań o organizację eventów zanotował natomiast hotel Arłamow, o czym mówił Michał Kozak, dyrektor generalny tego obiektu. – U nas liczba wydarzeń wzrasta, widzimy wyraźnie, że organizatorzy poszukują nowych miejsc, poza dużymi miastami – dodał.
Alicja Panasiuk podkreśliła brak w Warszawie centrum kongresowego z prawdziwego zdarzenia (duże wydarzenia są tutaj organizowane na Stadionie Narodowym czy w Pałacu Kultury i Nauki), co może powodować poszukiwanie miejsc spotkań poza stolicą.
Przytoczyła także dane z brytyjskiego raportu, z którego wynika, że Warszawa jest w pierwszej trójce najtańszych miejsc Europy, ale na przykład Kraków znajduje się już na 13. pozycji, gdyż odnotowano tam wzrost cen o 20 procent, co też może wpływać na odpływ organizatorów spotkań z tego miasta.
W dyskusji brali także udział – Piotr Lenczewski, market director of sales Sheraton Warsaw Hotel oraz Wojciech Liszka, CEO firmy Z-factor, autora raportu.
Wydarzenia w ramach Meetings Week Poland 2019 odbywały się od 20 do 22 marca 2019 roku w Centrum Konferencyjnym MsMarmaid w Warszawie. Organizatorem Forum Obiektów były: MPI Poland i Z-Factor.