Niemcy: więcej kongresów i wyjazdów biznesowych, mniej targów i wystaw
W Niemczech segment tradycyjnych wyjazdów biznesowych jest na stałym poziomie – wprawdzie wzrasta liczba konferencji, kongresów, eventów, wyjazdów motywacyjnych, ale spada – tradycyjnych targów i wystaw.
Wynika tak z analiz IPK International zamieszczonych w World Travel Monitor oraz z „barometru spotkań i eventów“ (MEBA) zaprezentowanych przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT) wspólnie z Europejskim Stowarzyszeniem Centrów Imprezowych (EVVC) i Niemieckim Biurem Turystyki Kongresowej (GCB).
Dane wskazują, że w 2018 roku odbyto ogółem 13 milionów podróży w celach biznesowych do Niemiec z Europy, która jest największym rynkiem źródłowym dla niemieckiej turystyki przyjazdowej. Oznacza to niewielki wzrost - o 0,6 procenta.
Jednak Niemcy wciąż pozostają najważniejszym celem wyjazdów biznesowych Europejczyków, i to ze sporą przewagą nad Francją (4,9 mln) i Włochami (3,9 mln).
Liczba Europejczyków, którzy przyjechali do Niemiec w ramach podróży biznesowych, wzrosła do 7 milionów, co stanowi wzrost o 4,5 procenta. Czynnikiem napędowym tego wzrostu są kongresy i konferencje, które zaliczyły skok o 6,7 procenta do 4,3 miliona, oraz wyjazdy motywacyjne i integracyjne, w których wzięło udział 0,65 miliona uczestników (wzrost o 26,9 procenta).
– Wymagania co do kreatywnych formatów imprez rosną. Pod tym względem Niemcy ze swoimi warunkami ramowymi – znakomitą infrastrukturą, zaawansowaniem technologicznym, gospodarczym i naukowym – wyróżniają się na globalnym rynku – komentuje Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT.
Jednocześnie jednak liczba międzynarodowych gości przyjeżdżających z zamiarem wzięcia udziału w targach i wystawach ponownie zmniejszyła się o 4,9 procenta do 2,04 miliona.
Chociaż tradycyjne przyjazdy biznesowe z europejskich rynków źródłowych zanotowały spadek o 3,7 procenta do 5,9 miliona, to jednak udział tego typu podróży w całym rynku turystyki biznesowej nadal utrzymuje się na poziomie 46 procent.
Zdecydowanie mniejszy segment podróży biznesowych z krajów zamorskich wzrósł za to ponadprzeciętnie w 2018 roku o siedem procent, sięgając 2,5 miliona. Zarejestrowano 1,3 miliona przyjazdów na konferencje, kongresy i zjazdy, co stanowi 9-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.
Spośród ogółem 412 milionów uczestników imprez w Niemczech, których przeanalizował MEBA 2018/2019, w 2018 roku 37,2 miliona przyjechało z zagranicy, co odpowiada udziałowi na poziomie dziewięciu procent. Z 2,1-procentowym plusem w stosunku do poprzedniego roku turystyka przyjazdowa wnosi znaczący wkład w pozytywny rozwój całego rynku MICE.
Niemiecka Centrala Turystyki (Deutsche Zentrale für Tourismus, w skrócie DZT) to narodowa izba turystyki Niemiec z siedzibą główną we Frankfurcie nad Menem. Centrala zajmuje się promowaniem Niemiec jako kraju turystycznego na zlecenie Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Technologii (BMWi), które wspiera ją na mocy uchwały niemieckiego Bundestagu. DZT zajmuje się tworzeniem strategii i produktów oraz działaniami marketingowymi w celu dalszego umocnienia pozytywnego wizerunku Niemiec za granicą jako celu podróży oraz wspierania turystyki niemieckiej. DZT posiada 31 przedstawicielstw zagranicznych na całym świecie.