Michał Maciątek: Najlepsze kreacje powstają przy bliskiej współpracy z klientem

Michał Maciątek, dyrektor operacyjny  El Padre. fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank
Na zdjęciu: Michał Maciątek, dyrektor operacyjny El Padre. fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank

„Dobra kreacja jest wtedy, gdy jest dobrze napisany brief. Aby powstał dobry pomysł kreatywny, klient również musi porządnie sformułować swoje oczekiwania. Poza tym, najlepsze kreacje powstają przy bliskiej współpracy z klientem”. Kwestionariusz kreatywnego wypełnił Michał Maciątek, który w agencji El Padre odpowiada m.in. za Dział Kreacji.

Kreację w mojej branży definiuję jako… Zaproponowanie czegoś unikatowego, wyjątkowego odpowiadającego na potrzeby klienta. Z drugiej strony bardzo często jest to praca odtwórcza polegająca na łączeniu „punkcików”/detali i przygotowaniu oferty zarówno na miarę oczekiwań, jak i możliwości (często budżetowych) klienta.

Znaczenie kreacji w mojej dziedzinie określiłbym jako… Istotny element każdego eventu. Każdy event powinien mieć jakiś pomysł. To może być scenografia, element muzyczny czy akcent w cateringu. Bez względu na to, czy jest to wydarzenie wysoko- czy niskobudżetowe.

Moja droga do tego zajęcia wiodła przez… Na początku była organizacja imprez i wyjazdów dla studentów, a następnie dział produkcji w sieciowej agencji eventowej. Po kilku latach przyszedł mały kryzys – większa potrzeba spędzania czasu w domu z rodziną, a nie ciągłych wyjazdów na realizacje. Tu z odsieczą przyszedł ówczesny szef - Julek, który ukierunkował mnie na zostanie w branży, ale skupienie się bardziej na kreacji. I tak już zostało. Jednak raz na jakiś czas ciągnie do produkcji i zdarza mi się „prowadzić” projekt. Chociaż potem muszę to „mentalnie” odchorować 

Do moich obowiązków należy… Współtworzenie konceptów kreatywnych, nadzór nad działem kreacji, nadzór reżyserki nad niektórymi projektami oraz kluczowymi projektami/klientami. Jestem szczęśliwy, że moją przygodę z eventami zaczynałem jakiś czas temu, kiedy to eventowiec musiał być ekantem/producentem i kreatywnym równocześnie – dzięki temu mam poczucie, że większość kreacji jest możliwa do zrealizowania w podanym przez klienta budżecie.

Moja praca nad projektem składa się z… Obecnie głównie nad rozdzieleniem zadań na zespół, wskazaniem kierunków i na bieżąco komentowaniem tego, co powstaje. Następnie obrona konceptu przed klientem i w tych pozytywnych przypadkach – dalsze prace związane z realizacją.

Pracę nad projektem rozpoczynam od… Na początku kluczowe jest zrozumienie briefu i odpowiedzi na pytanie – po co w ogóle ma odbyć się dane wydarzenie, dla kogo jest organizowane i czego dokładnie oczekuje klient.

Gdy nie ma pomysłów… To klops:) A poważnie to nie mam jakiegoś złotego środka na takie sytuacje. Czasem przeskakuję na inny projekt, idę się przejść, posłucham muzyki czy też powrócę do tego tematu za chwil kilka.

Najciekawsze w tej pracy jest… Ciągła zmiana klientów, wielość branż, dla których mam możliwość pracować, a co za tym idzie, poznawać je. Poza tym ciągła praca wśród ludzi.  

Najtrudniejsze w tej pracy to… Dla mnie są dwa trudne aspekty. Pierwszy – jeśli już przegrywam, to lubię wiedzieć czemu się nie udało. Niestety do tej pory na palcach jednej ręki mogę policzyć klientów, którzy po informacji o wynikach postępowania przedstawili szczegółową i merytoryczną argumentację. Dlatego wkurzają mnie odpowiedzi w stylu „oferta drugiej agencji lepiej odpowiadała naszym oczekiwaniom”. Lepiej czyli co? Mieli lepszy koncept kreatywny? Prowadzący się bardziej spodobał? A może była to scenografia? Drogi kliencie – napisz/powiedz proszę, co poszło nie tak, abyśmy w przyszłości mogli się lepiej rozumieć.
Druga sprawa to sytuacja, że bez względu na to, czy interesujesz się samochodami czy też nie, to gdy dostajesz zapytanie z tej dziedziny to tak czy inaczej musisz się z nią zapoznać, aby przedstawić jak najlepsze rozwiązania. 

Niezbędne do wykonywania tego zawodu umiejętności i kompetencje to… Otwarty umysł, ciekawość świata, otaczającej nas rzeczywistości i klasyka, czyli odporność na stres. Przyda się też odrobina pojęcia kosztowego – dość istotne w planowaniu podstawowych założeń do eventu, aby zbyt mocno nie odfrunąć koncepcyjnie. Jak to często powtarza mój wspólnik „nie sztuką jest napisać w ofercie – stworzymy niezwykły klimat. Trzeba umieć odpowiedzieć na pytanie – jakimi narzędziami/środkami ten klimat chcemy stworzyć”.

Dobra kreacja jest wtedy gdy… Dobra kreacja jest wtedy, gdy jest dobrze napisany brief. Jakiś czas temu jeden z klientów użył pięknego sformułowania „shit in, shit out”. I taka prawda. Aby powstał dobry pomysł kreatywny, klient również musi porządnie sformułować swoje oczekiwania.
Poza tym, najlepsze kreacje powstają przy bliskiej współpracy z klientem. To on najlepiej zna swój produkt, a my jako partnerzy możemy dać mu odpowiednie narzędzie (kreację), aby go sprzedać/pokazać, itd.

Ciągle nie podoba mi się… Brak szacunku części klientów do pracy kreacji/agencji. Przetarg, do którego zapraszanych jest ponad pięć agencji jest delikatnym nieporozumieniem. Oznacza to, że co najmniej pięć będzie pracować za darmo, przez kilka/kilkanaście dni. Tworząc kreację, musisz odrobić pracę domową – poznać klienta, jego potrzeby, jego „świat”. Dlaczego klient nie może odrobić również pracy domowej, wysondować rynek, wybrać agencje, które najbardziej odpowiadają jego potrzebom? Potem niech wygra lepszy.
Do tego druga sprawa to wynagradzanie przez klientów pracy zespołów kreatywnych. To jeden z pierwszych kosztów kwestionowanych przez część z nich i najprostszy do ucięcia przy negocjacjach budżetowych. Czasem mam wrażenie, że powinna być taka pozycja w kosztorysie „Co agencja da od siebie” i tam powinien być wpisany koncept kreatywny.

Ciągle marzę o…
Marzenia mam związane z życiem prywatnym – jeszcze wiele państw do zobaczenia, i wiele wydarzeń sportowych (głównie piłkarskich) do zobaczenia. Zawodowo – miałem możliwość realizować i współtworzyć fajne projekty, więc w tym aspekcie jest dobrze.

Ciągle walczę z… Samym sobą, aby wciąż mi się chciało:) Z jednej strony nie wyobrażam sobie robienia czegoś innego, ale z drugiej przychodzą momenty kryzysowe, kiedy mózg jest przeładowany taką liczbą projektów, informacji, stresu, że udajesz się do gabinetu lekarskiego i słyszysz, że z takimi objawami to były dziś już trzy osoby i sugeruje pani/pan doktor trochę odpuścić

Inspiracji szukam w… Podróżach, rozmowach.

Błąd, którego już nigdy nie popełnię to… Wymyślając koncept scenografii, już zawsze będę pilnował ekipę, aby w projekcie uwzględniała wyjścia klimatyzacji… Event, którego nigdy nie zapomnę i największa życiowa nauczka – dawno, dawno temu, na imprezie dla marki kosmetycznej, wydruk scenografii zasłonił klimatyzację. A na zewnątrz było wówczas raptem 35 stopni… Oj tak. Popłynąłem wówczas trochę:)

Stereotypy versus rzeczywistość w tym obszarze to… Główny – że kreatywny to taka prosta praca. Bo co to trudnego, wymyślić jakieś wydarzenie. A jak potem zaczynasz robić rekrutację na takie stanowisko, to nagle się okazuje, że albo nie ma takich osób na rynku, albo niestety nie spełniają oczekiwań. Dlatego ja cieszę się, że mam obecnie taką ekipę, która spokojnie pozwala na bezstresowy urlop, bo wiem, że pięknie kreacje dowiozą.

Gdybym mógł trzy rzeczy zmienić w tej branży, w tym momencie, to byłoby to… Trzech nie mam, ale jedną, dość kluczową, owszem – „ustawowo” wprowadziłbym maksymalną liczbę agencji zapraszanych do przetargu oraz obowiązek podawania budżetu.

W wolnych chwilach… Spędzam czas z rodziną oraz uprawiam tzw. „turystykę stadionową”. Chwile na stadionie to są właśnie te momenty, kiedy moja głowa może totalnie odpocząć.

Kwestionariusz kreatywnego wypełnił Michał Maciątek, dyrektor operacyjny  El Padre, członek Jury Kreatywny Roku Branży Eventowej.
Produkcją i kreacją eventów oraz akcji non-standardowych zajmuje się od kilkunastu lat. Zaczynał w Momentum Worldwide, następnie związany był z agencjami EMlab (dawniej Eventlab), Eskadra Events, El Padre i Brainshake. Obecnie ponownie realizuje wizje (swoje oraz klientów) w El Padre. Wiele z jego pomysłów i realizacji otrzymało takie wyróżniania jak Media Trendy, Golden Arrow czy KTR.

Cykl Kwestionariusz kreatywnego czyli kreatywny punkt widzenia
Przedstawiamy ludzi związanych z zadaniami definiowanymi jako „kreacja” i odpowiedzialnymi za tę czasem nie do końca określoną, ale kluczową w branży przemysłu spotkań przestrzeń pracy nad wydarzeniem. Prezentujemy ich punkt widzenia, kreację i kreatywnych w różnych odsłonach.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl