Grażyna Grot-Duziak: Wspólnie budujemy wizerunek branży incentive

Grażyna Grot-Duziak, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank
Na zdjęciu: Grażyna Grot-Duziak, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank

To, jakie standardy przyjmiemy i jak będziemy prowadzić biznes, ma wpływ na postrzeganie naszej branży, na bezpieczeństwo klientów, ich zachowania wobec nas, a w perspektywie – na właściwy rozwój naszego sektora. Rozmawiamy z Grażyną Grot-Duziak, regionalną dyrektor MICE, Weco Travel, nagrodzoną w konkursie MP Power Awards®.

MeetingPlanner.pl: Jaką wartość z punktu widzenia pani doświadczeń, obserwacji rynku, współpracy z różnymi klientami, markami i firmami, mają narzędzia z zakresu incentive travel?

Grażyna Grot-Duziak: Incentive czyli motywacja, nagroda to wzajemna interakcja ludzi, pomysłów i pieniędzy. Taka definicja odzwierciedla według mnie rolę, jaką pełni to narzędzie w rozwoju świadomych tego faktu firm.
Wyjazdy incentives to bardzo ważne narzędzie biznesowe, coraz więcej firm ma tę świadomość i wykorzystuje je, aby zwiększyć wydajność pracowników, do integracji zespołu, budowania relacji z klientami i wpływania na ich lojalność.

Wyjazdy te są z jednej strony rekreacją i wypoczynkiem, a z drugiej oczywiście spełniają konkretne cele biznesowe. Dobrze dobrana destynacja, program dopasowany do grupy docelowej oraz celu biznesowego, profesjonalny partner do organizacji wyjazdu sprawią, że wydatki poniesione na jego organizację zwrócą się wielokrotnie. Firmy z różnych branż, które decydują się na uruchomienie programu sprzedażowego z użyciem narzędzi wsparcia sprzedaży z wyjazdem incentive jako nagrodą, oceniają, że był to strzał w dziesiątkę.
To naprawdę działa! Zwiększa sprzedaż, buduje lojalność i trwałe więzy miedzy firmą, marką i klientem oraz ułatwia komunikację. Emocji, wrażeń, wspomnień i cudownych obrazów z wyjazdu nie zastąpią nagrody rzeczowe, dlatego wyjazdy motywacyjne cieszą się dużym powodzeniem, a portfolio branż korzystających z tego narzędzia systematycznie poszerza się.

MP: Jak postrzega pani współpracę w branży, jaki jest pani preferowany model takiej współpracy? Zarówno z perspektywy agencja – klient, jak i agencja – podwykonawcy?

GGD: Na linii agencja – klient zawsze oczekuję, że będziemy dla naszego klienta partnerem, że każda oferta będzie traktowana jednakowo i będziemy mieć szanse osobiście zaprezentować naszą propozycję.
Niestety, nie zawsze tak się dzieje, klienci często nie dają nam szans na przedstawienie oferty, w procesie zakupowym korzystają z narzędzi online i dokonują wyboru na podstawie samych liczb lub oferty pisemnej.

To uniemożliwia włączenie do oferty elementów znajdujących się poza ścisłą merytoryką, które mają istotny wpływ na atrakcyjność tej oferty, takich jak na przykład osobista prezentacja project managera, który świetnie zna destynację i jest w stanie uzupełnić ofertę o referencje, zdjęcia czy nagranie z realizacji.
Nie czuję się też komfortowo, gdy klienci nie cenią naszej pracy, dokonują wielu zmian w briefach, dając krótkie deadliny na przygotowanie, czy też wysyłają bardzo wiele briefów, tylko po to, aby uzyskać informacje.
Życzyłabym sobie, aby wzrosła świadomość klientów co do specyfiki naszej pracy, aby zapytania ofertowe były znaczone RFP czy RFI , aby podany był zawsze budżet na wyjazd oraz feedback od klienta w sytuacji, gdy przegramy.

To dla nas bardzo ważne, po to aby jeszcze lepiej pracować na rzecz naszych klientów i utrzymywać motywację w zespole na wysokim poziomie.
Miałam przyjemność pracować w zespole roboczym incentive w projekcie „Dobry Przetarg”. Wspólnie z przedstawicielami klientów opracowaliśmy model przetargowy, który uwzględnia kompetencje agencji, gwarancję bezpieczeństwa dla klienta, optymalizację pracy agenta i klienta oraz wynagrodzenie akceptowalne dla obu stron.
Wierzę, że zasady wprowadzone w projekcie „Dobry Przetarg” będą stopniowo wprowadzane w życie przez wszystkich interesariuszy rynku.

Nasz rynek w obszarze incentive szybko dojrzewa i jest to dobry czas na to, aby pewne zagadnienia systematyzować, układać, czerpiąc oczywiście z tego wymierne korzyści. Może się wydawać, że to mało realna lista życzeń, jednak według mnie to dobry pierwszy krok do tego, aby obie strony – klient i agencja zrozumiały, jak ważna jest przejrzystość i zrozumienie partnera biznesowego.

MP: Co według pani oznacza pojęcie „etyka w branży”, jakie są kluczowe wyznaczniki, którymi się pani kieruje, a jakie problemy dostrzega?

GGD: Lubię pracować w oparciu o spisane zasady, które są przekazywane pracownikom i które znają dostawcy. W naszej firmie mamy taki katalog wartości. Główne jego założenia to wzbogacanie relacji z klientami i dostawcami odbywające się tylko w zgodzie z etyką w biznesie. Oznacza ona partnerstwo, równość, bezpieczeństwo projektów, uczciwość i rzetelność.
W stowarzyszeniu SOIT wspólnie budujemy dobre imię i wizerunek branży incentive. Szerzymy wiedzę, podnosimy kompetencje, wyznaczamy i promujemy wysokie standardy realizowanych projektów incentive travel.

W tym celu stworzyliśmy Kodeks Etyki, który jest bazą do naszych działań zarówno wobec klientów, dostawców jak i nas samych. Na straży dobrych praktyk stoi organ SOIT – Komisja Etyki, która zgodnie ze statutem ma uprawnienia do rozstrzygania spraw związanych z etyką w naszej branży. To dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy trzeba omówić potencjalną sprawę z tego zakresu zarówno pomiędzy członkami, jak i z podmiotem zewnętrznym.

Nasza branża boryka się obecnie z niedoborem wykwalifikowanych pracowników – project managerów, event managerów, co może rodzić przyszłe problemy pojawiające się w wyniku pozyskiwania pracowników od konkurencji – mówiąc wprost podkupywania.
To temat dość drażliwy, gdyż za takim podkupionym pracownikiem idą gotowe doświadczenia, kontakty, pomysły, oferty, a nierzadko i portfel klientów, z którymi pracownik rozpoczyna pracę w kolejnej firmie. Warto więc rozmawiać na ten temat i ustalać standardy, aby uniknąć konfliktów w tego typu sytuacjach.
Myślę, że uczciwa konkurencja w obszarze legalności działania oraz rzetelnych informacji to ważne zasady etyki w biznesie, które odnoszą się zarówno do podmiotów z branży, jak też do klientów. To, jakie standardy przyjmiemy i jak będziemy prowadzić biznes, ma wpływ na postrzeganie naszej branży, na bezpieczeństwo klientów, ich zachowania wobec nas, a w perspektywie – na właściwy rozwój naszego sektora.


Grażyna Grot-Duziak, regionalny dyrektor MICE, Weco Travel, nagrodzona w konkursie MP Power Awards®, w kategorii Meeting Planner – agencja incentive
Grażyna Grot-Duziak z turystyką związana jest od 1982 r., a z branżą MICE od 1992 r. W swoim dorobku ma setki projektów – wyjazdy motywacyjne, integracyjne, konferencje, eventy, a nawet czartery statków pasażerskich. Najwiekszy samodzielnie zorganizowany przez nią event to siedmiodniowy rejs po Morzu Środziemnym, w którym udział wzięło 800 osób. W firmie Weco Travel, w której obecnie zarządza obszarem MICE, pracuje od 1998 r. Stworzyła Dział MICE, a od 2016 r. pełni funkcję regionalnej dyrektor MICE na kraje: Polska, Czechy, Węgry i Rumunia. Odpowiada za strategię rozwoju tego obszaru w Weco Travel, unifikację oferty, rozwój kadr i wzmocnienie marki na lokalnych rynkach. Aktywizuje też lokalnych liderów MICE do pracy na rzecz branży na swoich rynkach.
Jest współzałożycielką, a obecnie członkiem zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. W grudniu 2017 r. została wybrana do do Rady Dyrekotrów polskiego odziału SITE. Zaangażowana w wiele działań na rzecz branży – m.in. brała udział w konsultacjach z ramienia zrzeszenia IATA i SOIT z Mnisterstwem Sportu i Turystyki dotyczących kształtu ustawy o imprezach turystycznych, a jej rekomendacje i uwagi z perspektywy praktyka, doprowadziły do zmiany zapisów na korzyść branży. W projekcjie „Dialog branżowy – dobry przetarg” opracowywała dobre praktyki będące rekomendacjami w „Białej Księdzie Komunikacji Marketingowej” dotyczące kategorii incentive travel.

Zdaniem Jury MP Power Awards®

Grażyna Grot-Duziak od ponad 20 lat związana Weco Travel, stworzyła i rozwinęła dział MICE firmy na rynku polskim, a teraz na stanowisku regionalnego dryrektora MICE koordynuje pracę działów w Czechach, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech. W swoim dorobku ma setki zrealizowanych projektów, nie tylko incentive. Wieloletnie doświadczenie, wypracowane dobre praktyki i rozwiązania implementuje na rynku Europy Centralnej, dbając o rozwój i edukację branży.
Kamil Kurkiewicz, Dział Marketingu i Komunikacji, Siemens Healthcare

 

Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl