Marta Wiśniewska: Convention bureaux to integratorzy branży

Marta Wiśniewska, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank
Na zdjęciu: Marta Wiśniewska, fot. Szymon Kobusiński, Studio Bank

Dla lokalnych społeczności eventy to szansa nie tylko na promocję destynacji, ale transfer wiedzy, potencjalne nowe projekty oraz przypływ inwestycji. Rozmawiamy z Martą Wiśniewską, kierownik, Lubelskiego Convention Bureau, nagrodzoną w konkursie MP Power Awards®

MeetingPlanner.pl: Jaką wartość z punktu widzenia pani doświadczeń, obserwacji rynku, współpracy z różnymi klientami, markami i firmami, mają projekty eventowe?

Marta Wiśniewska: Najbliższa mojemu środowisku - Convention Bureau, jest współpraca ze stowarzyszeniami, których cele zapewne nieco różnią się od spotkań korporacyjnych. Jak dla wszystkich grup event jest ważnym elementem komunikacji skierowanej do wewnątrz tj. do firm i osób zrzeszonych. Dzięki eventom stowarzyszenia mogą nie tylko realizować swoją misję, którą często jest stworzenie profesjonalnej platformy branżowej do wymiany doświadczeń i wiedzy, tworzenie knowledge hubów, ale także jest to czas, kiedy rodzą się nowe projekty i sieciowana jest współpraca.

Wydarzenia przynoszą efekty wielopłaszczyznowo: organizatorom, samym uczestnikom, ale także lokalnym społecznościom. Każdy z delegatów świadomie wyznacza sobie cele biznesowe i edukacyjne, licząc na jak największy zwrot z inwestycji (ROI). Dla nas, dla lokalnych społeczności eventy to szansa nie tylko na promocję destynacji, ale transfer wiedzy, potencjalne nowe projekty oraz przypływ inwestycji. Stąd tak ważne jest, aby te cele zostały zdefiniowane odpowiednio wcześnie, zanim rozpocznie się planowanie wydarzenia, ale także pewna elastyczność wszystkich interesariuszy w ich ewaluacji.

MP:  Jak postrzega pani współpracę w branży, jaki jest pani preferowany model takiej współpracy? Jaką rolę w całym procesie odgrywają convention bureaux?

MW: Convention bureau powinno zawsze stanowić pierwszy i co bardzo ważne neutralny kontakt po stronie destynacji. CB nie tylko posiada pełną wiedzą o potencjale konferencyjnym, ale też staje się dla organizatora głównym partnerem w regionie i to partnerskie traktowanie siebie nawzajem jest ogromnie ważne. My (jako lokalni gospodarze) także stajemy się współodpowiedzialni za wydarzenie.

Branża chętnie współpracuje z CB na całym świecie, ponieważ samo posiadanie takiej jednostki, a także idący za tym system rekomendacji regionalnych czy narodowych, jest często kryterium rozpoczęcia rozmów o możliwości pozyskania wydarzenia do danego kraju. W dużej części współpracujemy z klientem zagranicznym (stowarzyszeniem czy agencjami, którzy dopiero po kontakcie z nami rozpoczynają poszukiwania partnerów w Polsce). Szczególnie jest to zauważalne w sektorze spotkań stowarzyszeń, a pamiętajmy że Polska to jeden z największych rynków – wg ICCA w 2017 roku zajęliśmy 18. pozycję na świecie.

Convention bureaux to w mojej opinii także integratorzy środowiska branży (a przynajmniej znacznej części, która widzi we współpracy branżowej korzyści), ale również inicjator współpracy na linii nauka - biznes. Duże międzynarodowe kongresy opierają się na silnym środowisku naukowym w danym mieście, a co za tym idzie na prężnie działającym programie ambasadorów, który także w Lublinie mamy ambicje zbudować.
 
Reasumując, współpraca CB z ze wszystkim interesariuszami opiera się na partnerstwie, zaufaniu i pełnej transparentności. I o ile convention bureau nie powinno wkraczać w obszar prac profesjonalnych organizatorów wydarzeń / agencji eventowych, to do zakończenia eventu i jego podsumowania jesteśmy dla organizatora dostępni 24 godziny na dobę, służymy konsultacją i wsparciem na każdym etapie realizacji.

MP: Co według pani oznacza pojęcie „etyka w branży”, jakie są kluczowe wyznaczniki, którymi się pani kieruje, a jakie problemy pani dostrzega?

MW: Grać fair-play. Definiować tego chyba nie trzeba. Każdy z nas, w swoim obszarze zawodowym widzi granice, których przekraczać nie powinien. W relacji z klientem to szereg drobnych zachowań. To przekazywanie pełnej rzetelnej informacji, a w szczególności informowanie klienta o potencjalnych zagrożeniach, które mogą się pojawić przy realizacji eventu w naszej destynacji. I dopiero taka współpraca, oparta na zaufaniu, pozycjonuje nas (CBs) jako główny kontakt w regionie.

Tematem, nad którym warto się pochylić, są także programy wsparcia tzw. subvention programmes dla eventów. Gdzie jest ich granica? Od wielu lat obserwuję liderów rynku i wsparcie, które jest udzielane organizatorom wydarzeń, zastanawiając się, w którym momencie przekroczona zostaje granica, co uniemożliwia nam wszystkim równy start. Temat jest naprawdę obszerny, wpływ na to ma ogromna liczba czynników, w tym tak różne modele funkcjonowania CB na świecie. Nikt jeszcze złotego środka nie znalazł. Idąc dalej, w sektorze CB na pewno przydałyby się regulacje prawne, których tak naprawdę dzisiaj nie mamy.
Prywatnie wierzę, że wszystko co robimy, wróci do nas.

MP: Jak ocenia pani pozycję Polski jako destynacji spotkań na arenie międzynarodowej? Jakie wyzwania stoją przed branżą w budowaniu tej pozycji i wizerunku Polski we wspomnianym aspekcie?

MW: Wysoko. Bardzo wysoko.
Jesteśmy coraz bardziej rozpoznawalnym i uznawanym graczem w Europie, ze względu na stale rozwijającą się infrastrukturę, ale także jakość usług, jaką w Polsce świadczymy. Organizatorzy wracają do nas z kolejnymi realizacjami, co jest tego świadectwem. Obserwuję pracę kolegów z innych miast, kolejne międzynarodowe i często niezwykle prestiżowe wydarzenia pozyskiwane dla Polski. Narodowe raporty pokazują wzrost liczby wydarzeń w Polsce, a turystyka biznesowa coraz wyraźniej zaznacza swoje miejsce w generowaniu PKB. Myślę, że mamy być z czego dumni.
Jak wspomniałam, w rankingu ICCA zajmujemy wysokie, 18. miejsce na świecie, a pamiętam, kiedy ładnych parę lat temu naszym marzeniem było wejście do top 20. Statystyki te są bardzo ważne dla decydentów, ponieważ są świadectwem realizowania w Polsce wydarzeń na naprawdę najwyższym poziomie i potwierdzeniem naszej wiarygodności oraz widoczności na tle światowego przemysłu spotkań.
Co oczywiście nie oznacza, że nie ma pola do poprawy. Marzę abyśmy spotykali się w dużo większym gronie i zdecydowanie większą reprezentacją podczas tak ważnych wydarzeń promocyjnych i gospodarczych, jak IMEX, IBTM, spotkania ICCA czy inny stowarzyszeń branżowych. 

Marta Wiśniewska, kierownik, Lubelskie Convention Bureau, nagrodzona w konkursie MP Power Awards® w kategorii Convention Bureau 
Z wykształcenia ekonomistka i politolog, z zamiłowania meeting planner. Od ponad dwóch lat kieruje Lubelskim Convention Bureau. Wcześniej pięć lat związana zawodowo z Gdańsk Convention Bureau, gdzie po ścieżce awansów została koordynatorem GCB. Ta „przygoda” – jak zaznacza – okazała się nie tylko pomysłem na życie, ale wielką osobistą pasją. Do doświadczenia w pracy organizacji specjalizującej się w marketingu destynacji, dołożyła perspektywę obiektu, prowadząc zespół marketingu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Zwolenniczka odważnych działań biznesowych. Koordynowała takie projekty jak GCBeVENT – pierwsza w Polsce miejska aplikacja eventowa czy Gdańsk Christmas Baubles – zwycięska kampania marketingowa destynacji – ICCA Best Marketing Award. Pracowała w ramach Komitetu Lokalnego pozyskującego do Polski kongres ICCA. Jest jednym z trzech koordynatorów organizacyjnych Europejskiego Tygodnia Innowacji. Była członkiem MPI, aktualnie reprezentuje firmę w ICCA. Występuje w panelach dyskusyjnych w kraju i zagranicą.

Zdaniem Jury MP Power Awards®
Marta Wiśniewska, szefowa Lubelskiego Convention Bureau – charyzma i temperament, lecz przede wszystkim ogromne kompetencje i skuteczność. W znacznej mierze jej zasługą jest znaczący rozwój branży spotkań w Lubelskiem. Swoją karierę od początku konsekwentnie wiązała z branżą MICE, co przyniosło mocno zauważalne rezultaty. Jury doceniło zaangażowanie i profesjonalizm działań Marty Wiśniewskiej w kontekście dynamicznego rozwoju największego na wschód od Warszawy ośrodka kongresowego.
Jarosław Sądej, managing director, Jet Events

 

Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl