PKN Orlen i Grupa PZU wspólnie zakupią usługi marketingowe
PKN Orlen i Grupa PZU zamierzają utworzyć podmiot, który będzie świadczył usługi związane z szeroko pojętymi zakupami usług marketingowych i reklamowych. W dalszej perspektywie nie jest wykluczony rozwój kompetencji tego podmiotu, na przykład o usługi związane z eventami.
Spółki złożyły w tej sprawie formalny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Adam Burak, dyrektor wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej, PKN Orlen, w kontekście tworzenia nowej spółki, wskazał na globalne podejście do komunikacji marketingowej i konieczność wzmacniania rozpoznawalności marek w ramach Grupy.
- Rynek reklamy ewoluuje bardzo dynamicznie i nie zamierzamy się temu biernie przyglądać. Działamy globalnie, nasze produkty oferowane są w ponad 100 krajach na 6 kontynentach, a nasza detaliczna sieć sprzedaży działa nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech, w Czechach i na Litwie, a od 2019 roku również na Słowacji. Przeniesienie kompetencji marketingowych, szczególnie w internecie, wewnątrz Grupy to przede wszystkim gwarancja spójności komunikacji, a co za tym idzie wzmacnianie siły naszych marek. Łatwiej będzie też prowadzić ewaluację realizowanych kampanii i skupiać się na najbardziej efektywnych na danym rynku narzędziach. To także nowe możliwości w budowaniu bezpośrednich relacji z naszymi klientami, głównie poprzez wykorzystanie programów lojalnościowych – wyjaśnia Adam Burak.
Natomiast Damian Ziąber, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Grupy PZU wskazuje, że coraz więcej marek szuka rozwiązań podnoszących efektywność zakupu usług reklamowych i sposobów prowadzenia swojej komunikacji z odbiorcą końcowym.
- Wciąż dążymy do optymalizacji efektywności wydatków reklamowych i marketingowych. Wspólnie z naszym partnerem chcemy pójść o krok dalej, wzorując się na światowych trendach. Nasze przedsięwzięcie ma pokazać, że na działania marketingowe można patrzeć szerzej niż tylko w obszarze branży, w której się działa, zaś łączenie budżetów marketingowych da efekty synergii, przede wszystkim kosztowej - dodał.
Nowo tworzona spółka będzie oferować pełen zakres wspomnianych usług. Grupa PZU ma już bardzo pozytywne doświadczenia z zakresu synergii kosztowych; działając wspólnie z Bankiem Pekao SA osiągnęła w krótkim czasie znaczne oszczędności.
Adam Burak i Damian Ziąber zgodnie podkreślają, że jednym z naczelnych celów funkcjonowania reprezentowanych przez nich spółek jest stała budowa ich wartości dla akcjonariuszy. Dlatego weryfikacja i optymalizacja ponoszonych kosztów, w tym w obszarze marketingu jest naturalnym działaniem mającym bezpośrednie przełożenie na przyszłe wyniki finansowe.
PKN Orlen i PZU nie podają szczegółów działalności operacyjnej nowej spółki, którą chcą powołać. Posiadanie wewnętrznych kompetencji do zakupu usług reklamowych wpisuje się w trendy światowe. Z szacunków ANA (Association of National Advertisers) wynika, że obecnie 78 procent marek tworzy własne wewnętrzne struktury tego typu, podczas gdy jeszcze w 2013 roku odsetek wyniósł 58 procent.
Celem tworzonego podmiotu będzie świadczenie usług marketingowych, związanych z zakupami usług reklamowych, takich jak na przykład zakup powierzchni reklamowej. Z informacji przekazanej przez biuro prasowe PKN Orlen wynika, że w dalszej perspektywie rozwój kompetencji tego podmiotu nie jest wykluczony.