Dlaczego prawidłowa ewidencja czasu pracy w firmie jest tak istotna?
Ewidencja czasu pracy jest bardzo istotną kwestią zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawcy. Warto wiedzieć, że istnieją narzędzia, dzięki którym obowiązek ten może stać się łatwiejszy i dokładniejszy niż kiedykolwiek.
Czy każdy pracodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy?
Dokumentacja pracownicza to jeden z najważniejszych obowiązków, jaki stoi przed każdym pracodawcom. Czy jednak w każdym przypadku ewidencja czasu pracy jest jej obowiązkową częścią?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta i zawsze brzmi: tak. Zgodnie z przepisami polskiego prawa, a konkretnie Kodeksu pracy, pracodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy swoich pracowników. Ewidencja ta konieczna jest do prawidłowego ustalenia wysokości wynagrodzenia. Dodatkowo, ma wpływ także na inne składowe wynagrodzenia. Skrupulatnie obliczany czas pracy to korzyść nie tylko dla pracodawcy, ale również i dla pracownika.
Ważną kwestią wynikającą z przepisów, jest fakt że ewidencja czasu pracy powinna być udostępniona pracownikowi na jego wniosek. Nowoczesne, elektroniczne systemy do prowadzenia ewidencji umożliwiają wszystkim zainteresowanym i upoważnionym do tego stronom stały dostęp do dokumentacji, który nie wymaga wiele wysiłku.
Na podstawie ewidencji czasu pracy, pracownik ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu nadgodzin zleconych przez pracodawcę. Forma wyrównania i wynagrodzenia za nadgodziny jest często ustalana wewnątrz zakładu pracy. Poza wypłatą dodatkowych środków pieniężnych, może zakładać odebranie przepracowanych godzin w postaci dodatkowych dni wolnych. Forma odebrania wynagrodzenia powinna spotkać się z aprobatą obu stron.
Ewidencja czasu pracy – dlaczego tak ważne jest, aby była dokładna
Ewidencja czasu pracy to nie tylko obowiązek pracodawcy, ale i jego zabezpieczenie. W sytuacjach, kiedy pracownik dochodzi roszczeń z tytułu nadgodzin, ewidencja czasu pracy jest doskonałym przeciwdowodem. Wskazuje jasno ile godzin pracownik przepracował, dokumentacja pracownicza ilustruje także kwoty wynagrodzeń. Skrupulatnie prowadzona dokumentacja, chroni pracodawcę przed bezpodstawnymi roszczeniami. Pozwala na uczciwe rozliczenia, nie pozostawiające wątpliwości po żadnej ze stron.
Elektroniczny obieg dokumentacji w firmie znacznie usprawnia prowadzenie kartoteki pracowniczej. Elektroniczna forma ewidencji czasu pracy to narzędzie nie tylko bardzo wygodne, ale i bardzo dokładne. Nie ma tu miejsca na przeoczenia czy błędy, jakie czynnik ludzki chcąc nie chcąc generuje. Prowadząc elektroniczną ewidencję czasu pracy, pracodawca ma możliwość potwierdzenia swoich racji w wypadku konfliktu z pracownikiem dotyczącym przepracowanych godzin.
Ewidencja czasu pracy jest dokumentem, o którym nie można zapomnieć. W wypadku niechlujnie prowadzonej dokumentacji sąd może nie uznać jej jako wiarygodnego dowodu. W takim wypadku pracownik na podstawie własnej dokumentacji i zeznań świadków może żądać wypłaty za nadgodziny, które sam udowodni. W przypadku niezgodności co do czasu pracy, z jej pomocą można rozwiać wątpliwości obu stron. Tym samym, ewentualny konflikt zostaje stłumiony w zarodku. Warto przyłożyć odpowiednio dużo uwagi do ewidencji czasu pracy w firmie – wynikną z tego same korzyści.