Anna Górska: Czy spotkania online kanibalizują F2F meetings?
Czytamy i słyszymy z różnych źródeł, że lekarstwem na kryzys wywołany pandemią koronawirusa jest po pierwsze przeniesienie wydarzenia na inny termin, a po drugie organizacja konferencji online. Firmy z branży nowych technologii prześcigają się w promocji swoich usług. Pojawiają się poradniki, jak taki event zorganizować od A do Z. Czy jest to tylko trend wymuszony obecną sytuacją, czy jest to tak naprawdę przyszłość naszych konferencji? Sprawdzamy, co o tym mówią zagraniczne źródła. Pisze Anna Górska w cyklu „Newsy ze Świata – Akademia SKKP”.
Corbin Ball, tech guru, wskazuje zarówno szanse, jak i zagrożenia, związane z organizacją wydarzeń online. Podkreśla, że jest to na pewno tańsze, a coraz niższe koszty związane z zastosowaniem nowych technologii i korzystaniem z Internetu, pozwalają na prawie nieograniczony zasięg naszych wydarzeń.
Jednak możliwości nawiązywania kontaktów, burzy mózgów i budowania relacji są zwykle znacznie większe podczas wydarzeń F2F (face to face) niż online. Spotkania twarzą w twarz zapewniają również bogatsze doświadczenia edukacyjne niż prawie każde wirtualne spotkanie. Słabości związane z wydarzeniami F2F dotyczą natomiast kosztów, takich jak podróż, zakwaterowanie, AV, wyżywienie, personel na miejscu i inne. Dodatkowo podróżowanie ma negatywny wpływ na środowisko. Istnieją również obawy, dotyczące narażenia na choroby i rozprzestrzeniania się obecnie koronawirusa. Na wydarzenia F2F mogą mieć również wpływ pogoda, strajki, zamieszki itp.
W najbliższym czasie większość z nas, w większym lub mniejszym stopniu, weźmie udział w spotkaniu online. Z czasem będziemy się czuli z tym coraz bardziej swobodnie zarówno jako organizator, jak i uczestnik.
Czy mająca miejsce dzisiaj zwiększona liczba spotkań wirtualnych, będzie miała długoterminowy wpływ na naszą branżę? Zapytana o to Jennifer Kingen Kush, była wiceprezes i executive director w PCMA Digital Experience Institute odpowiada: „Myślę, że firmy działające w sektorze nowych technologii dostosują się do rosnących potrzeb i wygeneruje to wiele innowacji. Kiedy stajesz przed wyzwaniem, musisz odkrywać nowe opcje i patrzeć inaczej na różne rzeczy”
Zapytana natomiast czy jej zdaniem spotkania wirtualne kanibalizują F2F, mówi, że w PCMA przeprowadzono badanie, w którym przez pięć lat zbierano dane od uczestników konferencji edukacyjnej PCMA. Badanie sprawdzało, kto uczestniczył w ich wydarzeniach na żywo po wzięciu udziału w tych cyfrowych. Okazało się, że wydarzenia hybrydowe i retransmisje przyniosły PCMA 3933 nowych potencjalnych klientów i ponad 1 milion dodatkowych dolarów, w tym ponad 110 000 USD od nowych członków, 305 000 USD za odnowienie członkostwa i 562 000 USD za rejestracje na wydarzenia. Wynika z tego, że zamiast kanibalizować wydarzenia na żywo, wydarzenia cyfrowe mogą je ulepszyć i wzbogacić!
Konferencje online to również nieograniczone możliwości zdobywania danych o uczestnikach, którzy chętnie się angażują i wyrażają swoje opinie wirtualnie. Dzięki dostępnym obecnie narzędziom możemy zobaczyć, które sesje cieszą się największą popularnością, które się podobają, a które nie. Możliwość poznania odbiorców i rozwijanie programu edukacyjnego oraz produktów w oparciu o ich preferencje ma ogromne znaczenie.
Organizacja wirtualnej konferencji, może także pomóc w rozwoju firmy i rozszerzeniu działalności o nowe regiony geograficzne. Załóżmy, firma chce otworzyć nowy oddział firmy, na innym kontynencie niż funkcjonuje obecnie. Dużo bardziej opłacalne jest zorganizowanie konferencji online i w ten sposób przyciągnięcie nowych odbiorców.
Spotkania F2F łączą ludzi, zapewniają interakcje biznesowe oraz bardzo znaczące korzyści ekonomiczne dla miast i interesariuszy wydarzeń. Nie wiemy. w jakiej formie będą organizowane spotkania w przyszłości, ale wiemy, że ludzie zawsze się spotykali i zawszę będą chcieli się spotykać twarzą w twarz. Spotkanie wirtualne były, są i będą znakomitą i niepowtarzalną okazją, aby spotkania F2F urozmaicić i wzbogacić, ale nigdy zastąpić.
Autor: Anna Górska, wiceprezes zarządu SKKP ds. współpracy międzynarodowej, business development director Expo XXI Warszawa, doradca zarządu Symposium Cracoviense
Informacje ukazają się w cyklu „Newsy ze Świata – Akademia SKKP”