Nowa dyrektywa w sprawie imprez turystycznych

Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym 27 października 2015 r. przyjął nową dyrektywę w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych.
 

Pakiety usług turystycznych (przelot, hotel, wynajem samochodu) zakupione przez internet za wspólną cenę lub za pośrednictwem powiązanych stron internetowych zostaną objęte taką samą ochroną konsumencką jak imprezy kupione w zwykłych biurach podróży - taką zmianę przyniosą zasady przyjęte przez posłów 27 października 2015 r. Posłowie chcą ułatwić podróżnym odstąpienie od umowy i ustalenie, który przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową.
 – Z powodu zmian na rynku usług turystycznych i nasilającej się tendencji do dokonywania rezerwacji przez internet, zaistniała pilna potrzeba unowocześnienia i dostosowania starej dyrektywy obowiązującej od 1990 roku – powiedziała Birgit Collin-Langen (PPL, DE), posłanka odpowiedzialna za sprawozdanie w tej sprawie. – Dzięki tym zmianom w przepisach, prawa podróżujących w Europie zostaną wzmocnione. Nowe metody rezerwacji zostały objęte dyrektywą a turyści otrzymają pełną informację o swoich prawach. Udało się też uwzględnić interesy gospodarcze operatorów, agencji turystycznych i hoteli – powiedziała posłanka.

Przepisy obejmą umowy dotyczące dwóch rodzajów usług: pakietowe, zorganizowane przez biuro podroży imprezy turystyczne (czyli co najmniej dwa rodzaje usług turystycznych w ramach tej samej podróży) oraz tzw. powiązane usługi turystyczne, czyli takie, które operator zasugeruje podróżnemu w uzupełnieniu usług już zakupionych (na przykład po wykupieniu przelotu, dodatkowe usługi turystyczne, które nabyć można przez powiązane linki na stronie internetowej operatora). Parlament przyjął zasadę, że tego rodzaju transakcje, do których dochodzi po kliknięciu powiązanych linków, gdy usługodawcy przekazują sobie nazwisko kupującego, informacje dotyczące płatności i jego adres elektroniczny, a kolejna umowa jest zawierana w ciągu 24 godzin od dokonania rezerwacji pierwszej usługi, będą traktowane jak pakiety usług.

Zanim podróżny podejmie jakiekolwiek zobowiązania umowne, organizatorzy i sprzedawcy usług turystycznych zobowiązani są do jasnego poinformowania go, że nabywa pakiet usług, jakie przysługują mu w związku z tym prawa i który usługodawca ponosi odpowiedzialność w przypadku problemu z należytym wykonaniem wykupionych usług. Parlament nałożył też na organizatora wymóg poinformowania podróżujących o przybliżonym czasie wyjazdu i powrotu oraz wskazanie rodzajów ewentualnych kosztów dodatkowych. Posłowie zapewnili też podróżnym prawo do rezygnacji z zestawu usług objętych umową i uzyskania zwrotu pieniędzy, gdyby cena pakietu wzrosła o 8 proc. (Komisja Europejska proponowała 10 proc.) lub gdyby zaistniały niemożliwe do uniknięcia, nieprzewidywalne zdarzenia, takie jak klęski żywiołowe lub ataki terrorystyczne w miejscu docelowym podróży.
Decyzja Parlamentu kończy unijną procedurę legislacyjną. Państwa członkowskie mają
teraz dwa lata na włączenie nowych przepisów do prawa krajowego i ich kolejne sześć
miesięcy na wprowadzenie ich w życie.

 


Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl