Demand Outlook: w roku 2019 w Polsce więcej spotkań na mniejszej powierzchni
Według danych zebranych przez system Demand Outlook w roku 2019 w wybranych miastach w Polsce odbyło się 42 349 wydarzeń zrealizowanych na 7,8 mln mkw. powierzchni konferencyjnej i gastronomicznej. Wydarzeń tych było więcej niż w roku 2018, kiedy to zarejestrowanych ich 40 902, a odbyły się na 8,6 mln. mkw. powierzchni.
Zebrane dane dotyczą wydarzeń organizowanych w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Aglomeracji Śląskiej, Trójmieście, Poznaniu, Łodzi i Lublinie.
W stolicy najbardziej aktywna branża farmaceutyczna
Według danych zebranych przez system Demand Outlook w 2019 roku w Warszawie odbyło się o 14,7 procenta więcej wydarzeń niż w roku 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w listopadzie, natomiast w roku 2018 w październiku.
Zajętość sal konferencyjnych w Warszawie w roku 2019 wyniosła 15,7 procenta, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2018 o 1,6 procenta.
W roku 2019 największy udział w rynku miały w Warszawie obiekty należące do sieci Accor, w których użyto 19,5 procenta całej dostępnej powierzchni (wzrost o 2 procent w porównaniu do roku 2018). Popularną siecią w roku 2019 był także Hilton Worldwide, który odnotował wykorzystanie powierzchni na identycznym poziomie - 19,5 procenta, oraz Marriott International, który wykazał użycie powierzchni równe 19,1 procenta.
Najbardziej aktywną branżą była branża farmaceutyczna, która wykazała wzrost wydarzeń o 19,5 procenta, branża technologiczna oraz IT zorganizowała więcej wydarzeń o 13,4 procenta, a branża edukacyjna - o 33,7 procenta.
Najbardziej aktywna w Warszawie firma zorganizowała w 2019 roku 125 spotkań, zdobywając 0,81 procenta udziału w rynku.
Obiekty niezależne dominowały we Wrocławiu i Krakowie
We Wrocławiu największy udział w rynku spotkań w roku 2019 miały w 2019 roku obiekty niezależne, wyniósł on 40,4 procenta. Najbardziej popularną siecią był Accor, który odnotował w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 30,2 procent (wzrost o 2,5 procenta).
Sieć Diament zanotowała wzrost o 3,8 procenta, do poziomu 10,9 procenta.
Wrocław: wykorzystanie powierzchni według sieci hotelowych
W stolicy Dolnego Śląska najaktywniejsza branżą była branża edukacyjna, która wykazała wzrost liczby zorganizowanych wydarzeń o 6,5 procenta. Branża farmaceutyczna zrealizowała o 5,1 procenta, a technologiczna/IT – o 13,3 procenta więcej spotkań niż rok wcześniej. Najbardziej aktywna firma zorganizowała w 2019 roku 147 spotkań, zdobywając 2,5 procentowy udział w rynku.
W Krakowie liczba organizowanych w roku 2019 wydarzeń spadła o 8,7 procenta. Najwięcej wydarzeń odbyło się w październiku (w roku 2018 natomiast w maju). Spadła zajętość sal konferencyjnych – ich procentowanie wykorzystanie wyniosło w ciągu roku 13,2 procenta, co oznacza spadek o 0,9 procenta w porównaniu do roku 2018.
Podobnie jak we Wrocławiu również tutaj największy udział w rynku spotkań miały obiekty niezależne, w których użyto 30,1 procenta dostępnej powierzchni, co oznacza wzrost o 3,2 procenta w porównaniu do roku 2018.
Kraków: wykorzystanie powierzchni według sieci hotelowych
Najpopularniejszą siecią w roku 2019 był się Hilton Worldwide, który wykazał wykorzystanie powierzchni na poziomie 14,9 procenta. Sieć Best Western wykazała użycie powierzchni równe 11,4 procenta i zanotowała w porównaniu do roku 2018 spadek o 2,6 procenta.
Również, podobnie jak we Wrocławiu, branża najbardziej aktywną w Krakowie w roku 2019 była branża edukacyjna, jednak zrealizowała ona mniej o 2 procent wydarzeń niż rok wcześniej. Również branża farmaceutyczna zanotowała spadek o 5,6 procenta, a technologiczna/IT – o 9,1 procenta. Najbardziej aktywna w Krakowie firma zorganizowała w 2019 roku 47 spotkań, zdobywając 0,9 procenta udziału w rynku.
Aglomeracja Śląska – wzrost wydarzeń branży IT
W Aglomeracji Śląskiej w monitorowanych przez Demand Outlook obiektach odbyło się w 2019 roku o 5,7 procenta wydarzeń mniej w porównaniu do roku 2018. Podobnie jak rok wcześniej, najwięcej odbyło się ich w październiku.
Zajętość sal konferencyjnych w tych obiektach wyniosła 18,3 procenta, co oznacza spadek o 6,8 procenta względem roku 2018.
W roku 2019 największy udział miały tutaj obiekty niezależne, w których użyto 56,6 procenta całej dostępnej powierzchni. Oznacza to spadek o 1,4 procenta w porównaniu do roku 2018.
Najbardziej popularna sieć - Diament odnotowała w 2019 wykorzystanie powierzchni na poziomie 14,3 procenta i oznacza to dla niej spadek o 0,3 procenta. Spadek odnotowała także Vienna House – o 0,1 procenta do poziomu 8,4 procenta.
Dwie wiodące branże – farmaceutyczna i edukacyjna zanotowały w roku 2019 w Aglomeracji Śląskiej spadki liczby wydarzeń, pierwsza – o 15,6 procenta, druga – o 12,7 procenta. Natomiast branża technologiczna/IT zorganizowała o 12 procent spotkań więcej niż w roku 2018. Najbardziej aktywna firma zorganizowała w 2019 roku 111 spotkań, zdobywając 2,6 procenta udziału w rynku.
Branża edukacyjna dominowała w Trójmieście i Łodzi
W Trójmieście w roku 2019 odbyło się o 4,6 procenta wydarzeń więcej niż w roku 2018. Podobnie jak rok wcześniej, najwięcej ich było w październiku.
Zajętość sal konferencyjnych wyniosła w 2019 roku 5,5 procenta, co oznacza spadek o 0,6 procenta względem roku 2018.
Największy udział na trójmiejskim rynku spotkań miały obiekty niezależne, w których użyto 37,9 procenta całej dostępnej powierzchni i odnotowano tym samym spadek o 0,9 procenta w porównaniu do roku 2018. Najpopularniejszą siecią w roku 2019 był Accor, który wykazał wykorzystanie powierzchni na poziomie 25,5 procenta (wzrost o 4 procent). Sieć Focus wykazała użycie powierzchni równe 11,1 procenta (spadek o 0,7 procenta).
Najbardziej aktywna w Trójmieście branża edukacyjna w roku 2019 zarejestrowała wzrost liczby spotkań o 5,9 procenta. Wzrost odnotowały także branże - farmaceutyczna – o 3,4 procenta i technologiczna/IT – o 12,3 procenta w porównaniu do roku 2018.
Najbardziej aktywna w Trójmieście firma zorganizowała tu w 2019 roku 54 spotkania, zdobywając 1,1 procenta udziału w rynku.
Również w Łodzi najbardziej aktywną branżą była branża edukacyjna, która zrealizowała o 8,8 procenta spotkań więcej niż w roku 2018. Wzrost – o 1,3 procenta zanotowała także branża farmaceutyczna, natomiast branża technologiczna/IT – spadek o 1,9 procenta.
Łódź zanotowała w roku 2019 wzrost liczby wydarzeń o 7,7 procenta w porównaniu do roku 2018. W roku 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w październiku, natomiast w roku 2018 - w listopadzie.
W Łodzi w 2019 roku zajętość sal konferencyjnych w ciągu roku wyniosła 11,4 procenta, co oznacza wzrost o 1,5 procenta względem roku 2018. Największy udział na łódzkim rynku spotkań miały obiekty niezależne, w których użyto 36,3 procenta całej dostępnej powierzchni i odnotowano wzrost o 2,3 procenta w porównaniu do roku 2018. Na drugim miejscu znalazły się obiekty sieci Hilton Worldwide, które wykazały wykorzystanie powierzchni na poziomie 24,4 procenta (wzrost o 0,8 procenta). Spadek o 0,5 procenta odnotowała sieć Vienna House, która wykazała w Łodzi użycie powierzchni na poziomie 14,4 procenta.
Najbardziej aktywna w Łodzi firma zorganizowała w 2019 roku 32 spotkania, zdobywając 1,8 procenta udziału w rynku.
Poznań: niewielki wzrost liczby wydarzeń
W Poznaniu w roku 2019 nastąpił niewielki (0,6 procenta ) wzrost liczby wydarzeń w stosunku do roku 2018. W roku 2019 najwięcej spotkań odbyło się w listopadzie, rok wcześniej – w czerwcu.
Zajętość sal konferencyjnych wyniosła 11,2 procenta, co oznacza spadek o 1,7 procenta względem roku 2018.
W roku 2019 największy udział na poznańskim rynku spotkań miały obiekty sieci Accor, w których użyto 39,6 procenta całej dostępnej powierzchni i odnotowano wzrost o 0,8 procenta w porównaniu do roku 2018. Na drugim miejscu znalazły się obiekty niezależne, które wykazały wykorzystanie powierzchni na poziomie 34,7 procenta, co też oznacza wzrost o 1,6 procenta. Natomiast sieć IBB , która wykazała użycie powierzchni na poziomie 17,6 procenta, zanotowała w porównaniu do roku wcześniejszego spadek o 2,7 procenta.
Najbardziej aktywną branżą w Poznaniu była w 2019 roku branża farmaceutyczna, która zrealizowała tu jednak o 9,2 procenta spotkań mniej niż rok wcześniej. Wzrost liczby spotkań wykazały natomiast branże - edukacyjna – o 3,6 procenta, oraz - technologiczna/IT - o 21,3 procenta w porównaniu do roku 2018.
Najbardziej aktywna w Poznaniu firma zorganizowała w 2019 roku 65 spotkań, zdobywając 2,18 procenta udziału w rynku.
Lublin: dominują klienci prywatni
W Lublinie najbardziej aktywny w zakresie organizacji spotkań segment rynku stanowią klienci prywatni, który w roku 2019 zorganizowali o 14,4 procenta wydarzeń mniej niż rok wcześniej. Mniej spotkań zorganizowała także branża edukacyjna – spadek wyniósł 4 procent, natomiast farmaceutyczna wykazała 0,8 procenta wzrostu porównaniu do roku 2018. Najbardziej aktywna w Lublinie firma zorganizowała w 2019 roku 62 spotkania, zdobywając w ten sposób 3,1 procenta udziału w rynku.
Według danych przeanalizowanych przez Demand Outlook w 2019 roku odbyło się w Lublinie o 4,4 procent wydarzeń mniej niż w 2018. W 2019 roku najwięcej spotkań odbyło się w maju, natomiast w roku 2018 - w czerwcu.
Zajętość sal konferencyjnych wyniosła w 2019 roku 5,5 procenta, co oznacza spadek o 0,6 procenta względem roku 2018.
W roku 2019 największy udział na lubelskim rynku spotkań miały obiekty niezależne, w których użyto 65,3 procenta całej dostępnej powierzchni i odnotowano tym samym spadek o 8,4 procenta w porównaniu do roku 2018. Najpopularniejszą siecią w roku 2019 była sieć Focus, która wykazała wykorzystanie powierzchni na poziomie 19,3 procenta, co oznacza wzrost o 5,6 procenta. Sieć Accor odnotowała użycie powierzchni równe 4,5 procenta i wykazała w porównaniu do roku wcześniejszego spadek o 1,7 procenta.
Pełen raport można porbrać tutaj