Łukasz Pacek: Obecny świat eventów – oczami zakupowca

Łukasz Pacek, kupiec wiodący, BNP Paribas Bank Polska SA
Na zdjęciu: Łukasz Pacek, kupiec wiodący, BNP Paribas Bank Polska SA

Patrząc z perspektywy, największym wyzwaniem w mojej ocenia było właściwe połączenie rozmów z Agencjami/Obiektami z wymaganiami biznesowymi i dostępnym budżetem. Pisze Łukasz Pacek, kupiec wiodący, BNP Paribas Bank Polska SA.

Minął ponad rok od czasu pojawienia się pierwszych informacji na temat zakażeń Covid-19 w Europie i na świecie. Od tego czasu wiele się zmieniło, a zmiany dotknęły praktycznie każdej dziedziny życia, począwszy od zwykłych zakupów w sklepie, spotkań z rodziną, nauki zdalnej czy pracy w trybie home office, a skończywszy na zmianach ekonomicznych czy recesji w wybranych gałęziach gospodarki. „Rewolucja” nie ominęła branży MICE, która w szybkim tempie przystosowała się do obecnych, trudnych warunków i obostrzeń sanitarnych, a przy tym cały czas stara się utrzymać wysoki poziom jakościowy świadczonych usług.

Jak zatem branża wygląda z perspektywy czasu, jakie zmiany zachodzą obecnie, a jak może wyglądać przyszłość?
Moim zdaniem każdy z branżowych podmiotów gospodarczych (Agencje Eventowe, Obiekty, Hotele, Agencje Incentive) wyciągnął odpowiednie wnioski, odpowiednio zinterpretował sytuację i wybrał najbardziej efektywny dla niego model działania. Mogła to być restrukturyzacja działalności, składu osobowego spółki, dodatkowe szkolenia i uzupełnienie wiedzy o nowych technologiach lub inwestycja w nowe rozwiązania technologiczne. Każdy spotkał również na swojej drodze różnego rodzaju wyzwania. Agencje Eventowe musiały się stać swoistego rodzaju „łącznikiem” między potrzebami Klientów (koncepcje, założenia i zakres danego projektu), a możliwą do osiągnięcia jakością obsługi multimedialnej (prelekcje, live stream danego wydarzenia). Dla Obiektów wyzwaniem mogła być sama transformacja i np. wydzielenie oddzielnej powierzchni, z której można byłoby koordynować transmisję online. Trudnym czasami elementem okazywał się oddzielny i bezpośredni przekaz live do każdego z uczestników spotkania, który był zlokalizowany w swoim pokoju hotelowym.

Patrząc z perspektywy, największym wyzwaniem w mojej ocenia było właściwe połączenie rozmów z Agencjami/Obiektami z wymaganiami biznesowymi i dostępnym budżetem. Teoretycznie to standardowa sytuacja dla Departamentu Zakupów, jednak kluczem do sukcesu w tym wypadku okazało się umiejętne prowadzenie negocjacji typu win-win i zagwarantowanie w ten sposób efektywnego dostosowania się wszystkich uczestników procesu do szybko zmieniającej się rzeczywistości, wymagań biznesowych i prawnych.

Działania hybrydowe realizowane są w dalszym ciągu, choć widać już stopniowy powrót do realizacji wydarzeń w formule offline. Moim zdaniem, warte podkreślenia są tutaj dwie kwestie. Pierwsza dotyczy bardzo dobrego dostosowania się całej branży MICE do sytuacji i perspektywiczne spojrzenie na przyszłość. Mam na myśli przede wszystkim wprowadzenie alternatywnych rozwiązań sprzedażowych (hotele/obiekty) i technicznych (Agencje) oraz bieżącą aktualizację wymogów prawnych. Druga to development narzędzi multimedialnych i live stream, które po ponad roku badań i usprawnień – działają w moim przekonaniu znacznie lepiej jakościowo.

Warto podkreślić, że realizowane obecnie wydarzenia zawdzięczają swój sukces bardzo dobrze zaplanowanym projektom, z konkretną agendą spotkań, merytoryką oraz otoczką multimedialną. W dzisiejszych online’owych czasach wymagania uczestników rosną i w moim przekonaniu oczekują oni czegoś więcej niż tylko „prostego” spotkania biznesowego. Spotkania są treściwe i krótkie, a ich formuła i otwarte pytania czasami pozostawiają furtkę do organizacji kolejnych odsłon.

Jak będzie wyglądała przyszłość? Dla mnie, ale też większości osób, które brały udział w różnego rodzaju badaniach (w tym obszarze), odpowiedź jest prosta. Formuła online z pewnością zostanie z nami na dłużej – oferując ciekawe prelekcje i możliwość zdalnego połączenia z różnymi osobistościami świata kultury, biznesu, gospodarki i polityki. Ten element z pewnością na stałe wpisze się w organizowane wydarzenia. Pomimo ewentualnych trudności – stabilne łącze internetowe lub różnica stref czasowych – wartość dodana z tytułu uczestnictwa znanego prelegenta jest nieoceniona.
Dodatkowo warto zaznaczyć, że digitalowa wersja wydarzenia, to także rozbudowana możliwość badania i raportowania pod kątem behawiorystki Klientów. W tym przypadku łatwiej jest dopasować konkretne założenia i zainteresowania ze strony uczestników w kolejnych wydarzeniach w przyszłości.

Podsumowując, myślę, że Covid-19 nauczył wszystkich innego spojrzenia na pewne aspekty życia i działania. Nic nie będzie już takie, jak dotychczas. „Jedyne, co pewne w życiu, to zmiana”.
 
Autor: Łukasz Pacek, kupiec wiodący, BNP Paribas Bank Polska SA, juror MP Power Awards® (MP Power Projekt)
Absolwent Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na kierunku Finanse i Rachunkowość, Podyplomowych Studiów Project Management Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowych Studiów Managerów Zakupów Szkoły Głównej Handlowej oraz IBD School (Advanced Negotiation Program). Od ponad 13 lat związany z branżą bankową, a od dziesięciu z Departamentem Zakupów, w którym obecnie odpowiada za zakupy z segmentu marketing i windykacja. W ciągu roku realizuje kilkaset akcji kontraktowych i negocjacyjnych związanych z kompleksową obsługą działań marketingowych i windykacyjnych. Do głównych działań w tym zakresie należą m.in. organizacja eventów, realizacja i produkcja kampanii ATL, współpraca z domami mediowymi, agencjami performance-owymi i digitalowymi, a także obsługa działań w zakresie BTL/POS/DTP oraz NPL.
Nominowany w kategorii: Meeting Planner w Dziale Zakupów (2015) w MP Power Awards®. Laureat konkursu Lider Zakupów 2018, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki i Zakupów (PSML).

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl