Agata Kondracka: O książkach i filmach

Agata Kondracka w cyklu Global Nation czyli historie globalne, fot. Katarzyna Cegłowska. Księgarnia w Bostonie, fot. Wojtek Lewandowski
Na zdjęciu: Agata Kondracka w cyklu Global Nation czyli historie globalne, fot. Katarzyna Cegłowska. Księgarnia w Bostonie, fot. Wojtek Lewandowski

Mam kolegę, który podróżując, lubi odwiedzać cmentarze. Znajoma nie wyjedzie z dowolnego miasta, jeśli nie przejedzie się metrem lub inną komunikacją miejską. Inny znajomy odwiedza w dziwnych miejscach McDonald’sa. Ja lubię książki. Fakturę papieru, ich zapach. Lubię odwiedzać księgarnie i biblioteki w różnych miejscach na świecie.

Często są to miejsca kultowe, legendarne. Jak Shakespeare and Company w Paryżu, Brattle Bookstore w Bostonie, Libreria Acqua Alta w Wenecji. Biblioteki natomiast stały się jak muzea, perełki designu tutaj za przykład mogą służyć Tianjin Binhai Library w Chinach, historyczna Trinity College Library w Dublinie, Biblioteca Vasconcelos w Mexico City czy Strahov Library w Pradze. Zabawnym jest widzieć instagramerów, dla których zdjęcie jest ważniejsze od miejsca, ale cóż może w ten sposób ktoś sięgnie również po książkę.


Księgarnia w Bostonie, fot. Wojtek Lewandowski

Trend ten zauważyłam w mediach społecznościowych, już nie wystarczy zdjęcie pod wieżą Eiffla w Paryżu teraz modne jest zwiedzanie tzw. off the beaten trucks czyli poza utartymi szlakami. Odkrywanie pozornie nieodkrytych miejsc. A jeśli do tego dojdzie jeszcze książka, nadaje podroży sens i intelektualny wydźwięk. Czy jest to pewien rodzaj snobizmu? Być może, ale ten snobizm lubię bardzo.

Podróże śladami bohaterów literackich albo pisarzy nie są niczym nowym. Po wyjściu powieści Carlosa Ruiza Zafona „Cień wiatru” Barcelona przeżywała oblężenie ludzi biegających z książką pod pachą. Mam wrażenie, że to właśnie miasto samo w sobie jest bohaterką historii przez Zafona spisanych. Takich miast jest więcej Sztokholm śladami sagi „Millennium” Stiega Larssona czy Londyn Sherlocka Holmesa.
Pamiętam jak lata temu hitem wyjazdowym Paryża było zwiedzanie śladami Kodu da Vinci na podstawie powieści Dana Browna, choć zastanawiam się, czy do sukcesu nie przyczynił się bardziej film z Tomem Hanksem.
Bo przecież wiadomo, że po każdym filmie Woody’ego Allena dana miejscowość przeżywa oblężenie. Gdzie Allen, tam turyści i pieniądze. Nikomu nieznana miejscowość Oviedo z filmu „Vicky Cristina Barcelona” zyskała status miejsca kultowego i rok rocznie odwiedzają ją tysiące turystów. Podobnie Barcelona, Paryż, Rzym. O kolejne projekty reżysera walczy coraz więcej europejskich miast. Słyszałam plotki, że nawet Warszawa i Katowice. Cóż, nic tak nie promuje miasta jak dobrze nakręcony film i znane nazwisko.

Ja również organizowałam wyprawy do Rumunii śladami Drakuli, eventy na zamku w Braszowie, Dubrovnik a la „Gra o tron”, Jamesa Bonda w Portugalii, Tajlandii (nawet robiliśmy fikcyjne porwanie) i tak dalej i tak dalej. Zastanawiam się, czy czasami nie jest passe wplatać motywy filmowe?
Miesiąc temu wróciłam z Nowego Jorku i powiem wam, że będąc tam 10 raz, fajnie jest zobaczyć kamienicę z serialu „Friends”, cyknąć fotkę na schodach Carrie Bradshow czy zjeść śniadanie w ulubionej knajpie Allena.
Bycie w znanych miejscach kręci chyba nas wszystkich:) Niezależnie czy są to miejsca znane z książek czy filmów.

Autor: Agata Kondracka, współzałożycielka i współwłaścicielka agencji MindBlowing
Cykl felietonów: Global Nation czyli historie globalne
Agata Kondracka współwłaścicielka agencji MindBlowing w swojej pracy stara się łączyć wartościowe spotkania, przede wszystkim te z kategorii incentive travel, sztukę i zrównoważony sposób prowadzenia biznesu, ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko i zero waste. I tych aspektów będą dotyczyć głównie jej komentarze.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Inwestycje
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl