Agata Kondracka: Czy naprawdę otworzyliśmy oczy?

Agata Kondracka w cyklu Global Nation czyli historie globalne, fot. P. Salabura: Inicjatywa „Książki za worek śmieci”
Na zdjęciu: Agata Kondracka w cyklu Global Nation czyli historie globalne, fot. P. Salabura: Inicjatywa „Książki za worek śmieci”

Dostaliście zaproszenie na pierwsze urodziny Fabryki Norblina? Przy rejestracji na wydarzenie pytania: czym przyjadę na imprezę? czy obliczyłam kiedyś ślad węglowy?
Pracuję w ścisłym centrum, idąc ulicą, co chwilę mijam hasła na billboardach i w witrynach sklepowych, „nasze ubrania są z recyklingu”, „go green”, „all natural”. Otwieram gazetę „jesteśmy odpowiedzialni” tylko „zdrowe jedzenie”, „eko biżuteria, eko torby”.
Znany aktor Jason Momoa (większości znany jako Aquaman czy Khal Drogo) obciął długie włosy, które przez lata były jego znakiem rozpoznawczym na rzecz buntu przeciw jednorazowemu używaniu plastiku, dodam również, że połączone to było z otwarciem jego nowej firmy produkującej wielorazowe butelki. Osobiście jako smakosz kawy uwielbiam wszystkie kawiarnie z hasłem: w twoim kubku kawa taniej.
W najnowszym Raporcie: odpowiedzialny biznes w Polsce – dobre praktyki odpowiedzialnego biznesu jest w sumie prawie 1700 praktyk, z czego blisko 400 na temat odpowiedzialności ekologicznej.
Pamiętacie jak na TED Talks Greta Thunberg podczas swojego speechu powiedziała: „Kryzys klimatyczny został już rozwiązany. Mamy już wszystkie fakty i rozwiązania, wystarczy się obudzić i zmienić”.

Czyżbyśmy otworzyli oczy?
Gdy kilka lat temu wprowadzaliśmy w firmie ideę less waste, przestaliśmy drukować programy, robić identyfikatory, wprowadziliśmy prezenty #zerowaste, zastąpiliśmy plastikowe i jednorazowe opakowania zerobanami, słyszałam od kolegów z branży pytanie: naprawdę klienci są w stanie zapłacić więcej za upcyklingowe produkty?  
Ostatnio byłam na spotkaniu z siecią hoteli Hilton. W 2018 roku wprowadzili program Travel with Purpose, do roku 2030 planują zmniejszyć o połowę negatywny wpływ na środowisko (przypominam, że Hilton Worldwide to prawie 6000 hoteli), więc z ogromną ciekawością posłuchałam, na jakim są etapie. Hilton jest transparenty, na swojej światowej stornie przedstawia dokładne sprawozdanie, na jakim są poziomie wypełniania strategii.
Ciekawa lektura, o ile w roku 2020 łatwo było – z wiadomych przyczyn – zmniejszyć poziom przykładowo konsumpcji wody, o tyle w 2021 nie było to już łatwe. Jednak Hiltonowi udało się poprawić wyniki w porównaniu do roku 2008, a nawet 2019.

Rozmawiając z hotelami, pytałam o oddolne lokalne inicjatywy – jest ich mnóstwo, poniżej przedstawiam kilka ciekawostek:
W londyńskim Hiltonie miód jedzony na śniadanie, pochodzi z uli mieszczących się na dachu hotelu, w Monachium wypieki mogą być posypane solą ze skórką pomarańczową – to ich pomysł na niewykorzystane skórki z wyciskanych co rano soków, przetworzyć i dodać do soli.


Hilton w Monachium niewykorzystane skórki z wyciskanych co rano soków, przetworza i dodaje do soli

W Barcelonie nie używa się zupełnie flip chartów tylko ścian. W Tallinie energia do ogrzewania pobierana jest częściowo z wnętrza ziemi pod parkiem przy hotelu. Na Malcie, gdzie nie ma w kranach wody zdatnej do picia, Hiltonowi udało się, aby dobra, zdrowa woda płynęła prosto z kranu, dzięki czemu używają mniej plastiku.

W tegorocznych nagrodach MP Power w kategorii zrównoważony rozwój branży eventowej były nominowane super projekty, dwa z nich mające na celu uświadomić nam skalę problemu. „Eventy neutralne węglowo, TerGo” i „Live Age: Lively – zeroemisyjne konferencje i ekokalkulator”. To znaczy, że branża idzie w dobrym kierunku.
Organizując wydarzenia, jesteśmy świadomi ilości śmieci, jakie produkujemy. Zresztą w codziennym życiu – nawet jeśli się staramy – często nie łatwo jest ograniczyć ich ilość. Wzięłam ostatnio udział w bardzo fajnej inicjatywie „Książki za worek śmieci”.

Zbierałam je razem z harcerzami, rodzinami z dziećmi, młodzieżą oraz wszystkimi, którzy mieli ochotę. Akcja była realizowana nad Wisłą, w okolicy Centrum Olimpijskiego – miejscu dla mnie szczególnie bliskim, gdyż w pobliżu mojego domu. Byłam przerażona ilością śmieci.


Inicjatywa „Książki za worek śmieci”, fot. P. Salabura

Naprawdę jesteśmy takimi bałaganiarzami? Moja córka mrozi wzrokiem każdego na ulicy, kto upuści papierek zamiast wyrzucić go do kosza. Ponoć otworzyliśmy oczy…. Więc skąd te sterty śmieci w tak pięknym miejscu?
Najnowszy raport Break Free From Plastic i Center for International Environmental Law (CIEL) jest zatytułowany „Idzie zima, plastik musi odejść”, szeroko opublikowany udowadnia, że w momencie kryzysu paliwowego pilną potrzebą jest ograniczenie produkcji tworzyw sztucznych. Polecam lekturę opracowaną przez Polskie Stowarzyszenie Zero Waste.

Ekscytuję się każdą nową inicjatywą i jej kibicuję, sama nie jestem idealna i zawsze powtarzam podchwycone zdanie: „Nie potrzebujemy setki idealnych zerowasterów, potrzebujemy milionów, którzy będą to to robić nieidealnie.”
Czy naprawdę otworzyliśmy już oczy, czy już patrzymy w górę? Czy tylko udajemy, że spoglądamy?

Autor: Agata Kondracka, współzałożycielka i współwłaścicielka agencji MindBlowing
Cykl felietonów: Global Nation czyli historie globalne
Agata Kondracka współwłaścicielka agencji MindBlowing w swojej pracy stara się łączyć wartościowe spotkania, przede wszystkim te z kategorii incentive travel, sztukę i zrównoważony sposób prowadzenia biznesu, ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko i zero waste. I tych aspektów będą dotyczyć głównie jej komentarze.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Inwestycje
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl